Opettele tämä, ja syöt automaattisesti terveellisemmin

Nykypäivän ruokaviidakko on melkoinen ja välillä tuntuu, että on hirveän vaikea löytää mitään järkevää ja terveellistä syötävää hevi-osaston ulkopuolelta. Monesti oon ollut aivan innoissani jostain uudesta löydöstä ja hetken kuluttua mun innostus on laskenut kuin lehmän häntä huomatessani, että kyse on aivan jostain muusta mitä ensinäkemältä ajattelin.

Ja musta tuntuu, etten oo yksin tän asian kanssa.

Uskon, ettei moni edes tajua mitä päivittäin pistävät suuhunsa. Ja kun sitten halutaan tehdä ryhtiliike ja muokata ruokavaliosta terveellisempi saa kiusakseen epätietoisuuden ja ahdistuksen taakan: mitä nyt sitten olikaan hyvä syödä, ja mikä kannattaa kiertää kaukaa?

Monelle on päivän selvää, että kaikki normaalisti epäterveelliseksi määritellyt ostokset on hyvä jättää tekemättä. Näihin kuuluu karkit, keksit, pullat, sipsit, limonadit ja einekset.. Mutta usein tulee yllätyksenä, että ihan tavallisissa tuotteissa on ainesosia joita kenenkään ei kannata nauttia päivittäin. Kuten jogurteissa, leivissä ja jopa kaupan salaateissa, ja monien terveelliseksi mieltämissä gluteenittomissa tuotteissa, vegaanisissa ja maidottomissa juomissa, jäätelöissä ja lihan sekä juustojen korvikkeissa.

Mistä sitten tietää, mitä kannattaa kaupasta kantaa kotiinsa ja mitä ei?

Lyhyesti: mahdollisimman paljon luonnollisia aineksia ja mahdollisimman vähän prosessoitua, sokerilla ja lisä- ja säilöntäaineilla sekä muulla epämääräisellä kyllästettyjä tuotteita.

Loppupeleissä se on hyvin simppeliä ja onnistuu varmasti ihan jokaiselta, nimittäin lukemalla ainesosaluettelon. Mitä lyhyempi, sitä parempi – ja parasta jos sisällysluetteloa ei ole ollenkaan. Tiivistettynä voisin sanoa, että ei kannata ostaa mitään sellaista missä on jotain sellaista mitä ei tunnista tai tiedä mistä se tulee.

Natsiksi ei näissä asioissa tietenkään kannata alkaa, mutta on hyvä opetella tekemään parempia valintoja. Mitä vähemmän (mieluiten ei ollenkaan) säilöntä- ja lisäaineita, sitä parempi. Sokerin määrä on hyvä minimoida ja etenkin keinomakeuttajien, kuten aspartaamin. Valkaistu vehnäjauho on verensokerille pahinta myrkkyä, joten senkään nautiskelu ei ole pidemmän päälle viisasta.

Onneksi nykypäivänä on paljon hyviäkin vaihtoehtoja ja elääkseen terveellisesti ei tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse. Esimerkiksi Lidlistä löytyy ihania 100% luomu kauraleipiä ja ruokosokerilla makeutettua luomuketsuppia, ja Prismasta puolestaan erittäin edullista paseerattua tomaattia luomuna sisältäen vain tomaattia, suolaa ja vettä – ne on sellaisia, joiden sisällysluetteloa lukiessa tulee ihan onnelliseksi! Vain muutamia, hyvin valittuja raaka-aineita.

Ootteko tehneet ruokakaupoista jotain vastaavanlaisia löytöjä?! Nyt saa laittaa kaikki parhaat vinkit jakoon! 😀

Ajan kanssa ainesosaluetteloita oppii lukemaan yhä paremmin ja ymmärtämään myös, miksi jossain tuotteissa on sokeria. Esimerkiksi useissa kasviperäisissä jogurteissa sokeri on aineosissa käymisprosessin vuoksi, mutta lopputuotteessa sitä ei ole jäljellä lähes ollenkaan – ja tälläisissä tuotteissa niillä onkin mielestäni paikkansa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä enemmän tuotetta mainostetaan terveelliseksi sitä todennäköisemmin se ei ole sitä. Tästä hyvänä esimerkkinä vähärasvaiset ja rasvattomat tuotteet, proteiinipitoisina mainostetut purkit ja purnukat sekä gluteenittomat tuotteet – niiden ainesosaluettelo kun yleensä on täynnä lisä- ja säilöntäaineita, keinomakeuttajia, heikkolaatuisia kasvirasvoja ja muunneltuja tärkkelyksiä.

Suosittelen muuten myös kaikkia tutustumaan Leeni Viion tekemään ilmaiseen Sokerittomaan oppaaseen, jonka avulla voi oppia lukemaan tuoteselosteita ja hahmottamaan sokerin määrää eri tuotteissa! Se jos mikä on jo ihan älyttömän hyvä alku 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Ainutlaatuisen ylivertainen kookosmanna

Muistan, kun maistoin kookosmannaa ensimmäisen kerran. Olin jo useampaan otteeseen nähnyt luontaistuotekaupoissa myytävää kookossosetta, mutta jättänyt purkin aina hyllyyn odottamaan.. Kunnes vihdoin kuin vahingossa pääsin maistamaan palaa taivaasta, enkä uskonut että mikään voisi oikeasti olla niin hyvää.

Ja sisältää vain ja ainoastaan kookosta. Ja olla vieläpä kotimaassa valmistettua!

Jos joku ei siis vielä tiennyt niin työskentelen Foodinilla ja kookosmanna onkin meidän yks suosituimmista tuotteista ja ehdottomasti yks mun omista henkilökohtaisista suosikeista 😀 Puuhastelleni asiakkaiden parissa multa kysytään useimmiten ”mihin kaikkeen/miten kookosmannaa käytetään” ja koska vastailen siihen lähes päivittäin eri väylissä niin päätin vihdoin koota vastaukset yhteen.

Kookosmannan monipuolisuuden ja ylivoimaisuuden ruoanlaitossa & leivonnassa tajuaa yleensä vasta silloin, kun purkki löytyy omasta keittiöstä. Se on nimittäin niiiiiiiin hyvää, että sitä tekee mieli laittaa ihan joka paikkaan – ja yleensä se toimiikin lähes kaikkialla mihin oma mielikuvitus sitä keksiikään kokeilla, joten olkaa ihmessä rohkeita ja hullutelkaa vähän! 😉

♡ Kookosmannasta valmistuu täysin lisä- ja säilöntäaineeton kookoskerma tai -maito! Ja mikä parasta, kookosmanna on lasipurkissa joten tämän puhtaampaa tavaraa ei kovin helpolla mistään löydy.

♡ Erinomainen keittojen ja kastikkeiden suurustaja, tuo mukanaan ihanaa täyteläisyyttä ja kermaisuutta. Mun oma lemppari on bataatti-linssikeitto kookosmannalla. Niin hyvää!

♡ Tekee puurosta täyteläisen ja kermaisen! Itse jätän puuron hieman löysäksi ja lisään joukkoon mannaa, joka tekee koostumuksesta täydellisen.

♡ Kookosmanna sulaa ihanasti kastikkeeksi lämpimien lettujen päälle. Nam, nam ja vielä kerran nam!

♡ Basmatiriisiin sekoitettuna saat aivan ihanaa kookosriisiä – niin täyteläistä ja maukasta! Toimii erinomaisesti myös risottojen ja kvinottojen kanssa.

♡ Kruunaa kasviswokit! Ja jos pelkäätte kookosmannan makua ruoanlaitossa niin aivan turhaan – se nimittäin toimii erinomaisesti mausteiden kanssa, eikä täten ruoasta liian makeaa tai kookoksen makuista.

♡ Pohjana smoothielle ja chiavanukkaille veden kanssa sekoitettuna. Jos käytät pakastettuja marjoja/hedelmiä, niin kookosmanna ja vesi kannattaa sekoittaa ensin tasaiseksi ettei kookosmanna paakkuunnu joukkoon – se kun hyytyy kylmässä 🙂

♡ Täyteläinen pohja raakakakuille ja leivoksille! Tuo myös pehmeyttä raakasuklaaseen ja sulattamalla + maustamalla kookosmannaa saat myös herkullisen täytteen konvehdeille. Kookosmannasta valmistuu näppärästi myös suussasulavaa fudgea.

♡ Sulatettuna tai morttelissa pehmennettynä oiva lisä raakapalloihin ja välipalapatukoihin. Pitää kivasti kasassa ja tuo ihanaa pehmeyttä koostumukseen, olematta kuitenkaan liian rasvainen.

♡ Kookosmannasta saat täyteläisen pohjan myös kuumille juomille, kuten kaakaolle ja kurkumalatelle. Voit käyttää sitä hyvin myös rasvakahvissa, mutta on hyvä muistaa että suurina annoksina kookosmannan hiilihydraatit vie ideaa rasvakahvin rasvafunktiolta vaikka se saakin aikaan ihanan kermaisen koostumuksen ja maun 😉

♡ SUORAAN LUSIKALLA SUUHUN !! Ihan parasta. Varsinkin, jos tulee äkillisesti himotus johonkin makeaan.. 😀 Etenkin yhdessä kaakaonibsien kera. Nam. Nam. Nammm!

Tässä vielä muutama kookosmannainen resepti:

♦  Kermainen sienipasta 
 Bataattilaatikko ♦ 
Mansikka-lime raakakakku 
♦ 
Porkkanakakku -cakepops ♦
♦ Matcha-mannavanukas ♦ 
♦ Pittatryffelit 
♦ Joulupuuro 
Laku-vadelmavanukas ♦
Karamelliduge ♦

Joko oot kokeillu kookosmannaa? Ja jos oot, niin mihin sitä käytät? 

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto