Viileä vinkki kahvinystäville!

*Sisältää mainoslinkkejä

Mulla on on/off -rakkaussuhde kahvin kanssa. Tai ehkä paremminki viha-rakkaussuhde? Se maistuu ihanalle ja vaikka tiedän pärjääväni myös ilman sitä, niin jotenkin en vaan halua luopua siitä.... vaikka se saakin mut käymään ylikierroksilla, liikaa juotuna tekee huonon olon ja nostaa mun pittan pilviin, minkä seurauksena mun koko maailma saattaa räjähtää sekunnissa. Onneksi kuitenkin vaan hetkelliseksi 😉 Voitte siis varmaan kuvitella, miten ristiriitaiselta aamukahvista nauttiminen tuntuu.

Onneksi tänä kesänä, näiden helteiden keskellä löysin pelastukseni joka kulkee nimellä cold brew coffee. Oon kyllä aiemminkin nautiskellut sitä aina silloin tällöin, mutta koskaan aiemmin se ei oo kolahtanut näin ja nykyään teen sitä jopa töihin odottamaan seuraavaa aamua jossa oon kiltisti jakanut tätä mustaa kultaa muillekkin – menestyksellä! Eräs kahviaddikti ihastui makuun ja kertoi sen muistuttavan Baileysiä, hah!

COLD BREW COFFEE
5 kukkurallista ruokalusikkaa kahvia, n. 70g
9 dl vettä
+ 6 tippaa vaniljasteviaa
+ jääpaloja
+ kauramaitoa

Mittaa kahvi ja vesi pressopannuun tai kannuun, sekoita ja sulje kannella/kelmulla. Nosta vähintään 10 tunnin ajaksi jääkaappiin tekeytymään. Aamulla voit halutessasi sekoittaa valmiiseen cold brew kahviisi vaniljanmakuista steviaa (tai erikseen vaniljaa ja steviaa!) sekä kauramaitoa, jolloin saat juomasta lattemaisen. Suosittelen ehdottomasti nauttimaan jääpalojen kanssa!

Cold brew kahvin voi nauttia siis sellaisenaankin, ilman vaniljaa, makeutusta tai kauramaitoa, mutta mulle ne on elementtejä jotka tekee juomasta todellisen herkun. Mustana nautittuna cold brew on myös ihana makuelämys, sillä yön yli tekeytyneessä kahvissa maku on paljon aromikkaampi ja vivahteikkaampi! Siksi se kannattaakin tehdä laadukkaaseen luomukahviin.

Ihanaa viikonloppua,
<3 Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Opettele tämä, ja syöt automaattisesti terveellisemmin

Nykypäivän ruokaviidakko on melkoinen ja välillä tuntuu, että on hirveän vaikea löytää mitään järkevää ja terveellistä syötävää hevi-osaston ulkopuolelta. Monesti oon ollut aivan innoissani jostain uudesta löydöstä ja hetken kuluttua mun innostus on laskenut kuin lehmän häntä huomatessani, että kyse on aivan jostain muusta mitä ensinäkemältä ajattelin.

Ja musta tuntuu, etten oo yksin tän asian kanssa.

Uskon, ettei moni edes tajua mitä päivittäin pistävät suuhunsa. Ja kun sitten halutaan tehdä ryhtiliike ja muokata ruokavaliosta terveellisempi saa kiusakseen epätietoisuuden ja ahdistuksen taakan: mitä nyt sitten olikaan hyvä syödä, ja mikä kannattaa kiertää kaukaa?

Monelle on päivän selvää, että kaikki normaalisti epäterveelliseksi määritellyt ostokset on hyvä jättää tekemättä. Näihin kuuluu karkit, keksit, pullat, sipsit, limonadit ja einekset.. Mutta usein tulee yllätyksenä, että ihan tavallisissa tuotteissa on ainesosia joita kenenkään ei kannata nauttia päivittäin. Kuten jogurteissa, leivissä ja jopa kaupan salaateissa, ja monien terveelliseksi mieltämissä gluteenittomissa tuotteissa, vegaanisissa ja maidottomissa juomissa, jäätelöissä ja lihan sekä juustojen korvikkeissa.

Mistä sitten tietää, mitä kannattaa kaupasta kantaa kotiinsa ja mitä ei?

Lyhyesti: mahdollisimman paljon luonnollisia aineksia ja mahdollisimman vähän prosessoitua, sokerilla ja lisä- ja säilöntäaineilla sekä muulla epämääräisellä kyllästettyjä tuotteita.

Loppupeleissä se on hyvin simppeliä ja onnistuu varmasti ihan jokaiselta, nimittäin lukemalla ainesosaluettelon. Mitä lyhyempi, sitä parempi – ja parasta jos sisällysluetteloa ei ole ollenkaan. Tiivistettynä voisin sanoa, että ei kannata ostaa mitään sellaista missä on jotain sellaista mitä ei tunnista tai tiedä mistä se tulee.

Natsiksi ei näissä asioissa tietenkään kannata alkaa, mutta on hyvä opetella tekemään parempia valintoja. Mitä vähemmän (mieluiten ei ollenkaan) säilöntä- ja lisäaineita, sitä parempi. Sokerin määrä on hyvä minimoida ja etenkin keinomakeuttajien, kuten aspartaamin. Valkaistu vehnäjauho on verensokerille pahinta myrkkyä, joten senkään nautiskelu ei ole pidemmän päälle viisasta.

Onneksi nykypäivänä on paljon hyviäkin vaihtoehtoja ja elääkseen terveellisesti ei tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse. Esimerkiksi Lidlistä löytyy ihania 100% luomu kauraleipiä ja ruokosokerilla makeutettua luomuketsuppia, ja Prismasta puolestaan erittäin edullista paseerattua tomaattia luomuna sisältäen vain tomaattia, suolaa ja vettä – ne on sellaisia, joiden sisällysluetteloa lukiessa tulee ihan onnelliseksi! Vain muutamia, hyvin valittuja raaka-aineita.

Ootteko tehneet ruokakaupoista jotain vastaavanlaisia löytöjä?! Nyt saa laittaa kaikki parhaat vinkit jakoon! 😀

Ajan kanssa ainesosaluetteloita oppii lukemaan yhä paremmin ja ymmärtämään myös, miksi jossain tuotteissa on sokeria. Esimerkiksi useissa kasviperäisissä jogurteissa sokeri on aineosissa käymisprosessin vuoksi, mutta lopputuotteessa sitä ei ole jäljellä lähes ollenkaan – ja tälläisissä tuotteissa niillä onkin mielestäni paikkansa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä enemmän tuotetta mainostetaan terveelliseksi sitä todennäköisemmin se ei ole sitä. Tästä hyvänä esimerkkinä vähärasvaiset ja rasvattomat tuotteet, proteiinipitoisina mainostetut purkit ja purnukat sekä gluteenittomat tuotteet – niiden ainesosaluettelo kun yleensä on täynnä lisä- ja säilöntäaineita, keinomakeuttajia, heikkolaatuisia kasvirasvoja ja muunneltuja tärkkelyksiä.

Suosittelen muuten myös kaikkia tutustumaan Leeni Viion tekemään ilmaiseen Sokerittomaan oppaaseen, jonka avulla voi oppia lukemaan tuoteselosteita ja hahmottamaan sokerin määrää eri tuotteissa! Se jos mikä on jo ihan älyttömän hyvä alku 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto