Hyvinvointia vai hifistelyä?

Musta on ollut ihana seurata vuosien ajan paraatipaikalta, miten hyvinvoinnista on tullut yhä useammalle ihmiselle entistä tärkeämpi ja kiinnostavampi asia – sellainen, johon halutaan panostaa. Jokaisella meillä on omat motiivimme pitää itsestämme hyvää huolta, jotka yleensä ohjaa meidän päivittäisiä valintoja ja määrittää meidän käsityksestämme hyvinvoinnista ja terveydestä.

Itseensä panostaminen ja itsestään huolta pitäminen on yksi parhaista sijoituksista mitä tehdä, se on varma.

Oman kiinnostuksen ja työnkin puolesta seuraan tietysti myös paljon hyvinvointiin liittyvää keskustelua ja oon myös tutustunut enemmän alan kaupalliseen puoleen. Tottakai on hyvä tarjota apua ja omaa osaamistaan muiden tueksi (tätähän teen itsekkin), mutta yhtä asiaa en ymmärrä. Milloin hyvinvoinnista on tullut hifistelyä? 

Musta tuntuu jotenkin täysin absurdilta, että ihmisiä joilla ei välttämättä ole mitään käsitystä terveellisestä ruokavaliosta tai siitä miltä tuntuu voida hyvin aletaan ohjeistamaan yhdestä ääripäästä toiseen. Oman kokemuksen perusteella suurin osa ihmisistä, jotka alkaa muuttamaan elämäntapojaan, hyötyy jo muutamasta pienestä muutoksesta – joita sitten ajan kuluessa lisätään aina tarpeen mukaan vieden tilannetta aina vaan parempaan suuntaan.

Terveelliset valinnat eivät ole vaikeita, vaan hyvin simppeleitä, mutta kaikki eivät tunnu opettavan ja ajattelevan samoin. Aivan kuin hifistelystä olisi tehty omanlaisensa trendi – siispä monesti helpolla ja normaalilla tavalla tehdyt muutokset voi tuntua ihmisistä ikään kuin huijaamiselta, kun ei tarvitsekkaan muuttaa koko ruokavaliota ja arkea kertaheitolla.

Mutta ne helpot ja normaalit muutokset on ne, jotka loppupeleissä kantaa pisimpään hedelmää.

Toki hifistelen välillä itsekkin ja monet mun bloginkin kirjoitukset voidaan laskea hifistely -kategoriaan. Ja hifistelyhän tarkoittaa meille kaikille eri asioita. Joillekkin jo mun puhdas ruokavalio, johon ei kuulu valkaistua vehnää tai sokeria eikä liiemmin maitotuotteitakaan, on sellainen. Hifistelylle nimittäin on oma paikkansa ja se on halu/tarve: halu parantaa unenlaatua, halu optimoida lihaskasvua, halu tehostaa keskittymiskykyä, halu elvyttää hormonitoimintaa.. ymmärrätte varmaan mun pointin.

Näitä ei kenenkään tarvitse tehdä voidakseen paremmin, mutta useimmiten ”nälkä kasvaa syödessä” ja saatuaan hyvän, omaa hyvinvointia tukevan pohjan arjelleen ja siten lisää energiaa, monet alkavat kiinnitämään huomiota myös näihin yksityiskohtiin. Ja sehän on ihan parasta! Kuka nyt ei haluaisi voida niin hyvin, kuin mahdollista? Varsinkin kun pienellä panostuksella saa niin paljon hyvää aikaan?

Mutta kuten jo sanoin, ollakseen järkevää hifistely vaatii hyvinvointia tukevan pohjan. Lähtökohdat on aina ne mitkä ratkaisee, kun lähdetään tekemään parempia valintoja. Toiselle se on annoskokojen muuttamista ja toiselle taas taukojumppaa, joillekkin puolestaan hetken treenilepo on parasta mitä voi itselleen tehdä. Tuskin se kuitenkaan kenellekkään on kymmentä eri purkkia ja purnukkaa, joiden avulla parin viikon päästä ollaan kuin uusia ihmisiä?

Syy miks tää aihe menee mulle jotenkin tunteisiin piilee varmaan siinä, että mun mielestä hyvinvoinnista pitäisi tehdä valtaväestölle entistä helpommin lähestyttävä asia. Niin, että kynnys uusien juttujen kokeiluun madaltuisi ja ihmisten uteliaisuus omaan hyvinvointiin kasvais entisestään – enkä päinvastoin välillä itsestäkin aivan ihmeellisiltä kuulostavien hullutuksien vuoksi.

Tottakai jokainen saa tehdä asiat omalla tavallaan, mutta tuntuu hassulta että asioista tehdään monimutkaisia ja vaikeasti lähestyttäviä. Monelle jopa resurssien puolesta mahdottomia toteuttaa, esimerkiksi rahallisesti. Sulle, joka mietit vaatiiko terveellinen elämäntapa paksua lompakkoa ja koko elämän kääntämistä ylösalaisin haluan sanoa yhden sanan ja se on EI.

Mitä mieltä sä oot? Onko hyvinvointi mennyt trendinä ”yli”?

Yksi inspiroivin esimerkki onnistuneesta elämäntapamuutoksesta on ehdottomasti Jenny, joka on kirjoittanut aiheesta paljon blogissaan. Eikö kuulostakkin ihanan yksinkertaiselta?! Sitä se nimittäin parhaimmillaan ja oikein tehtynä onkin. Jennyä pitkään seuranneena en voi kuin ihailla Jennyn rentoa otetta ja tietynlaista tavallisuutta tän kaiken suhteen – tulee ihan tosi motivoitunut olo, että vitsi mäkin pystyn mihin vaan!! 😀

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

17. Piristystä päivään!

*Sisältää mainoslinkkejä

Sain tälläisen kommentin viime viikolla Christinalta: ”Ei nyt liity oikeastaan tähän postaukseen mutta olisko ideaa jos kirjoittaisit jutun energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista/ superfoodeista?” . Koska postaustoiveet on aina tervetulleita ja tää vielä sopi hyvin mun hyvinvointikalenterin teemaan niin päätin tarttua siihen heti!

Aamuisin tahdonvoima on kaikista voimakkaimmillaan ja silloin onkin mun mielestä kaikista helpoin tehdä ne päivän ”terveysteot”, jos ne muuten tuntuu hankalilta. Mun mielestä aamut on myös tärkeimpiä juttuja viresytason kannalta nimittäin ne on mulle ne hetket jolloin haluan ”buustata päivää”, kun taas iltapäivän jälkeen rupean keskittymään enemmän rauhoittumiseen ja rentoutumiseen kohti iltaa.

Piristystä päivään

Pirteään arkeen on mun mielestä yks kolmen kopla, joka pitää huolen peruspohjasta: riittävä yöuni, riittävä vedenjuonti pitkin päivää ja pieni liikunta heti aamusta ja mahdollisuuksien mukaan pitkin päivää, vaikka parin minuutin pätkissä. Esimerkiksi mulla on töissä trampoliini, jolla hyppiminen energisoi ihanasti keskellä päivää!

Toiveena oli kuitenkin kuulla energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista ja superfoodeista, joten annetaan palaa!

  1. Mulle päivässä yks tärkeimmistä energisoivista tekijöistä on mun aamujumpan lisäksi aamujuoma! Aloitan jokaisen aamun vähintään puolella litralla huoneenlämpöistä vettä, johon sekoitan viherjauhetta. rakkolevää, MSM:ää ja sitruunaa sekä inkivääriä. Viherjauhe auttaa vähentämään väsymystä ja parantaa niin aineenvaihduntaa, hermoston toimintaa, immuunipuolustusta kuin ruoansulatustakin. Jos multa kysytään, niin jokaisen pitäisi juoda sitä vähintään yksi annos päivässä – mä juon itse yleensä kolme pitkin päivää 🙂 Rakkolevällä on myös muhun energisoiva vaikutus sen kilpirauhasta tukevan vaikutuksen vuoksi, puhumattakaan sitruunasta ja inkivääristä jotka tunnetusti piristävät ja puhdistavat kehoa saaden aineenvaihdunnan hyrräämään! Pienenä ekstralisänä aamujuomassa on mukana vielä suolaa, joka auttaa kehoa nesteytymään mikä luonnollisesti näkyy posiitiivisesti jaksamisessa 🙂
  2. Ehkä tunnetuin piriste: kahvi. Mä en itse tykkää juoda sitä sellaisenaan sillä kofeiinin vaikutus voi olla mulle helposti liian voimakas ja siten myös ns. laskea nopeasti joten teen siitä yleensä rasvaversion. Tällöin kofeiini imeytyy tasaisemmin ja hitaammin, jolloin se myös vaikuttaa muhun pidempään ja lempeämmin 🙂 Bulletproof eli rasvakahvi on myös siinä mielessä nerokas, että se on kuin smoothie: voit nakata sinne sekaan kaikkia muita loistavia piristeitä!

    Kahvin kanssa suosittelisin kuitenkin olemaan varovainen. Liiallisesti, ja etenkin väsyneenä juotuna, se voi jopa pahentaa väsymystä huijaamalla kehoa. Jos siis tuntuu, että väsyttää niin suosittelen ennemminkin lepäämään kuin juomaan pannullisen kahvia – tällöin keho palautuu normaaliin rytmiinsä nopeammin ja saat omat luonnolliset energiatasosi takaisin, etkä tarvitse stimulantteja pitämään sua käynnissä 🙂

  3. Superfoodeista kolme omaa piristävää lempparia: maca, mucuna ja raakakaakao. Nää on sellaisia, joita laitan usein mun rasvakahvin sekaan tai sekoitan keskenään esimerkiksi raakasuklaaksi, jolla aloitan päiväni. Raakakaakao sisältää teobromiinia, mucuna puolestaan lisää mielihyvää ja maca tekee oikeastaan näitä molempia! Yleensä valitsen päivässä näistä yhden ihan tilanteesta ja tarpeesta riippuen, joskus toki saatan ottaa tupla-annoksen kaikkea mutta harvoin se on tarpeellista.
  4. Varsinaisista ruoka-aineista piristävimpiä ovat
    – sitrukset ja marjat (runsaasti C-vitamiinia)
    – nestepitoinen kurkku (pitää huolta nesteytyksestä)
    – tummanvihreät kasvikset (paljon B- ja C-vitamiinia)
    – mantelit (magnesiumia ja E-vitamiinia sekä proteiinia ja hyviä rasvoja)
    – chia-siemenet (kuituja, hyviä rasvahappoja, antioksidantteja ja tietty proteiinia)
    –  kananmunat (proteiinia ja vitamiineja, tosin suosittelisin nauttimaan raakana)

    Jos siis harrastaa aamupalan syömistä niin marjaisa chiavanukas tai raikas vihersmoothie ois sellainen energisoiva ja piristävä vaihtoehto! Itse tosin suosin pätkäpaastoa ja oon aamuni syömättä, jolloin saan käyttööni kropan kaiken energian sen sijaan että se keskittyis sinne ruoansulatukseen 🙂

Piristystä päivään

Mutta kuten sanottu niin ruokajutut on tosiaan vain yksi osa kokonaisuutta, mutta niiden avulla voi hyvinkin kikkailla pitkin päivää ja pitää energiatasonsa aisoissa 🙂 Proteiinit ja rasvat kannattaa syödä aamusta/päivästä ja säästää hiilihydraatit viimeiseksi, ja tosiaan vettä kannattaa nauttia pitkin päivää.

Viherjauheesta innostuneille haluaisin vinkata FitnessFirstin kuukauden tarjouksesta, jossa saa viherjauheen kaupan päälle ostaessaan vähintään 100€ arvosta Foodinin tuotteita! Se on nimittäin aika lyömätön kamppis sillä Foodinin Viherjauhe on ihan älyttömän monipuolinen ja ravinteikas – ja vieläpä siedettävän makuinen 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa