11. Nuku paremmin

Kuun alussa, kun starttailin blogin hyvinvointikalenteria, kerroin unen ja palautumisen olevan yks kolmesta mun mielestä tärkeimmästä hyvinvointiin, terveyteen ja jaksamiseen liittyvistä tekijöistä.

Musta oli ilahduttavaa huomata, että kommenttien perusteella monet teistä oli mun kanssa samaa mieltä! Välillä musta nimittäin tuntuu, että ihmiset aliarvioi liikaa unen ja palautumisen merkitystä keskittyen jatkuvasti vaan paahtamaan täysillä eteenpäin kuin koneen lailla ja se huolestuttaa mua.

FirstBeat

Miksi se sitten on niin tärkeää? Ensinnäkin jos me ei nukuta tarpeeksi, me ei palauduta. Levon aikana meidän keho mm. korjaa itseään, rakentaa ja vahvistaa kudoksia ja meidän muisti sekä oppiminen syventyy. Eli oikeastaan öisin kaikki se mitä me päivän aikana tehdään muuttuu meille hyödylliseksi!

Luonnollisesti riittävällä unella on positiivinen vaikutus meidän arkeen suorituskyvyn, keskittymiseen ja oppimiseen, työn tehokkuuden ja laadun, mielialojen, stresinhallinan ja tietysti myös fyysisten suoritusten kautta.

Huono unenlaatu ja valvominen puolestaan voi saada aikaan pirullisen noidankehän, josta voi olla vaikea päästä irti. Ensinnäkin se lisää stressihormonina tunnetun kortisolin eritystä, voi saada luonnollisen näläntunteen sekaisin ja aiheuttaa makeanhimoa sekä ylensyömistä ja pitkällä aikavälillä luonnollisesti johtaa ylipainoon, sekä insuliintoiminnan häiriöihin ja vastustuskyvyn heikkenemiseen.

Vuoden parhaat löydöt

Mulle on vuosien varrella kehittynyt tietynlainen päivärytmi laadukasta unta tukeva päivärytmi, johon en enää itse kiinnitä varsinaisesti huomiota. Sen lisäksi mulla on tietysti myös ihan selkeitä nukahtamista edesauttavia iltarutiineja, joista viimeisimmän otin käyttöön vasta viime viikolla ja oonkin nyt nauttinut sen positiivisista vaikutuksista nukkuen kuin tukki.

Oikeastaan paljastin jo yhden mun salaisuuksista, joka on nimenomaan päivärytmi. Rytmit ja rutiinit on keholle tärkeitä, sillä niiden kautta se oppii käyttäytymään tietyllä tavalla 🙂 Pyrin joka aamu herämään ja menemään nukkumaan samoihin aikoihin, kuten teen myös päivän aterioiden ja treenienkin suhteen. Kuulostaa ehkä kaavamaisen kankealta, mutta voi pojat kuinka iso vaikutus sillä onkaan!

Krokotiilin kidassa

Pienillä asioilla on iso merkitys nukahtamisen ja laadukkaan unen kannalta, mutta kuitenkin kokonaisuus on se joka ratkaisee. Jos haluat tehdä hyviä tekoja parempien yöunien vuoksi suosittelisin kiinnittämään huomiota seuraaviin juttuihin:

  • Yllättäenkin terveelliset elämäntavat on kaiken A ja O. Päivittäinen liikunta ja terveellinen ruokavalio luo hyvän pohjan, jonka avulla keho toimii luonnollisesti sille tarkoitetulla tavalla.
  • Stimulantit, kuten kahvi ja raakasuklaa, ja raskas sykettä nostava liiikunta heikentää nukahtamista, joten niitä olis hyvä välttää vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Puhelimen, tietokoneen ja TV:n sulkeminen illalla vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Viileä ja ilmaltaan raikas, pimennysverhoilla suojattu makuuhuone
  • Rauhoittava yin-jooga tai venyttely, meditaatio ja päässä pyörivien ajatusten kirjoittaminen paperille rauhoittaa niin kehoa kuin mieltäkin

Omalla kohdalla oon löytänyt näiden perusjuttujen lisäksi mua parhaiten auttaviksi tekijöiksi hiilaripitoisen illallinen, mukillisen lämpimänä höyryävää reishillä terästettyä kamomillateetä, siniseltä valolta suojaavat lasit ja kylmän suihkun 🙂 Siinä on kombo, joka on viime aikoina siivittänyt mut keveästi unten maille!

Toki on hyvä muistaa, että nää jutut on yksilöllisiä ja jotkut muut jutut toimii toisille paremmin. Oisko sulla jotain hyviä vinkkejä, jotka mulla jäi mainitsematta?

 

Aamuista, päivän vireystasoista ja energioista puhutaankin sitten lisää myöhemmin omassa postauksessaan!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Parempia tuloksia paremmalla palautumisella

FirstBeatYhteistyössä Firstbeat

Oon jo pitkään ollut kiinnostunut oman suorituskykyni, elämänlaatuni ja tuloksieni ”maksimoinnista”. Miten voisin saada omasta elämästäni, ja kropastani, kaiken mahdollisen ilon ja ”hyödyn” irti? Oon kokeillut niin erilaisia ruokavalioita ja treenitapoja, tehnyt monenlaisia ihmiskokeita, paastonnut sekä ollut tekemättä yhtään mitään.

Tää kaikki kumpuaa omasta halusta oppia lisää omasta kehosta ja tajuta paremmin sitä miten se toimii, ja sitä kautta saada se toimimaan vielä entistä paremmin jotta mulla ois entistä parempi olla ja samalla pystyisin tukemaan terveyttäni parhaalla mahdollisella tavalla 🙂

FirstBeat

Yksi työkaluista oman aktiivisuuden määrittämiseen ja sen riittävyyden, tehokkuuden ja siitä palautumisen selvittämiseen on Firstbeat  Hyvinvointianalyysistä, josta kuulin ensi kertaa reilu vuosi sitten ja kiinnostuin siitä heti! Se mittaa ympäri vuorokauden sykettä ja kertoo kehon reagoinnista, kuvaten juuri niitä yksilöllisiä tekijöitä jotka vaikuttaa meihin joko kuormittavasti tai palauttavasti kertoen samalla kehon voimavaroista ja antaen keinoja parantaa omaa jaksamista. Vihdoin viime viikolla sain aikaiseksi tehdä itselleni mittauksen ja nyt innolla odotankin sen tuloksia 🙂

Ehkä jo se, että koin ”ettei mulla ole aikaa” -tehdä sitä kertoo siitä, että mun olis pitänyt tehdä se jo aikoja sitten.. Mittaus oli helppo ja kaikki on tehty erittäin helpoksi: sain postissa mittarin, jonka kiinnitin ohjeiden mukaan kehooni kolmen päivän ajaksi. Nyt mittauksen jälkeen postitan sen takaisin ja tulokset tullaan käymään läpi yhdessä valmentajan kanssa 🙂

Kirjoitin mittauspäivistä päiväkirjaa ja pyrin tekemään niiden aikana mahdollisimman monipuolisesti erilaisia asioita, jotta näkisin mikä vaikuttaa muhun ja miten. Kuten oon kirjoittanut niin tää syksy on ollu mulle aika raskas ja nyt pikkuhiljaa musta on alkanut tuntumaan, että arki alkaa normalisoitumaan.. Silti viime viikko meni vielä aika ”tättähäärä” -merkeissä ja yöunetkaan ei ollut parhaasta päästä, mikä oli mulle todella epänormaalia.

Tää mittaus on mulle ensimmäinen konkreettinen askel jonka avulla ”nostin kissan pöydälle”, jotta pystyn tekemään tarvittavat muutokset omaan arkeen. Tietyllä tasolla tiedostan ylikuormittavani itseäni jatkuvasti, mutta haluan saada konkreettisesti tietoa siitä mitkä on mulle ne ”pahimmat” tekijät sen suhteen ja mitkä on ne tärkeimmät muutokset jotka voin tehdä, jotta pystyn vähentämään stressiä ja lisäämään energiaa päiviini 🙂 En oo pitkään aikaan tehnyt mitään tälläistä, joten nää tulokset tulee varmasti vaikuttamaan mun omaan treenaamiseen ja ennenkaikkea palautumisen optimointiin todella paljon!

Tää mittaus tulee olemaan jonkinlainen ”herätys” tähän päivään, joka tulee antamaan paljon konkreettisia eväitä tulevaan – niin treeneihin, töihin kuin vapaa-ajallekkin – mikä varmasti tulee näkymään parempana kehityksenä ja jaksamisena, ihan jokaisella elämän osa-alueella 🙂

Seuraatteko te omaa palautumistanne ja treenienne tehoa säännöllisesti? Ja hyödynnättekö tietoa siitä omassa arjessanne? 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa