Ovatko aivosi ylikunnossa?

On ollut kiva huomata, että nykyään ihmiset on entistä enemmän kiinnostuneita palautumisesta ja pitävät siitä entistä parempaa huolta. Syödään riittävästi proteiinia, hoidetaan alku- ja loppuverryttelyt kunnialla, huolletaan kehoa, pulahdetaan avannossa ja käytetään ehkä vielä jotain lisäravinteita ja jotain huipputeknologiaa..

Kaikki tämä palautumisbuumi on pyörinyt hyvin paljon fyysisen rasituksen ympärillä, jonka keskiössä on saada mahdollisimman paljon irti treeneistä.

Mutta mies on, mietitkö koskaan kuinka paljon paremmin sun ajatus voisi kulkea? Kuinka monta kertaa päivän aikana unohdat asian jota olet ollut tekemässä? Entä herpaantuuko keskittymiskyky? Tuntuuko, että muistisi on todela hyvä – mutta pirun lyhyt?

Aivojen hyvinvointi voi helposti unohtua monilta (nimenomaan unohtua!) monestakin syystä. Ehkä aivojen toiminta on meille itsestäänselvyys, jota emme ole koskaan ajatelleet edes huoltavamme tai kehittävämme? Viime vuosien ”fitnessbuumin” aikana tämä on kyllä ollut perin selvää lihasten osalta ja onhan lihasten treenaaminen varmasti myös omalla tavalla motivoivampaa sillä tulokset näkyvät konkreettisesti, mikä on iso juttu viime aikoina vallinneessa ulkonäkökeskeisessä kulttuurissa.

Kuten jo voit arvata, oon itse viimeaikoina kiinnostunut aivoista ja niiden hyvinvoinnista. Aivotkin tarvitsevat huoltoa ja palautumista – sillä aivojenkin ylikunto on täysin mahdollinen tila. Ja todellisuutta yhä useammalle, sillä yhä useampi pihistää yöunistaan saadakseen päivisin enemmän aikaan.

Tuun puhumaan vielä tarkemmin aivojen hyvinvoinnista, mutta ajattelin ottaa pehmeän laskun aiheeseen ja jakaa muutaman ajatuksen näin alkuun:

  1. Aivot tarvitsevat ravintoa ja unta. Unen aikana aivot latautuvat ja päivän aikana asiat kirjautuvat aivojen muistiin – ja pienikin vaje unessa vaikuttaa aivojen toimintakykyyn heikentävästi. Pitkäaikaisesti oireet voivat jopa altistaa muistisairauksille. Aivojen osuus energiankulutuksestamme on huimat 20%. Aivoille erityisen tärkeää ravintoa on laadukkaast rasvat, sillä aivoista noin 60% on rasvaa!
  2. Mitä vähemmän stressiä, sen parempi. Stressin vastapainoksi arjessa on hyvä olla paljon mielekästä tekemistä sekä meditaatiota tai mindfullness-harjoituksia, jotka tuovat tasapainoa stressin keskelle. Itse edelleen suosittelen lyhyitä meditaatioharjoituksia kesken työpäivän – eron nimittäin huomaa selvästi! 🙂
  3. Aivot tyytyvät vähään. Liikunta, pienet älypähkinät, positiivisuus ja nautinnot vaikuttavat aivojen toimintaan ja hyvinvointiin positiivisesti ja auttavat aivoja toimimaan parhalla mahdollisella tavalla. Allekirjoitat varmaan saman, että treenien aikana ajatus yleensä kulkee poikkeuksellisen hyvin? Ja loman jälkeen töihin palattua ajatuksia virtaa entistä tehokkaammin? Se ei ole sattumaa 😉

Olen itse elävä esimerkki unen vaikutuksesta aivojen toimintaan, sillä mun unenlaadun parantuessa oon ollut myös tehokkudeltani ja elämänhallinnaltani aivan toinen ihminen. Niin omasta mielestäni, kuin muidenkin tekemien havaintojen perusteella. Eli jos tunnet piston sydämmessäsi niin suosittelen tekemään hyvän unenlaadun eteen jotain!

Aivojen hyvinvoinnista kiinnostuneille suosittelen Heli Isomäen ja Nina Uusitalon kirjaa ”Aivotaidot”, josta tulen varmasti puhumaan täällä blogissa myös jatkossakin (kiitos isi<3). Tosi inspiroiva kirja, joka antaa uutta perspektiiviä hyvinvointiin 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Näistä syistä suosittelen avantoa kaikille

Kävin tänään ensimmäistä kertaa tänä vuonna avannossa. Mittarissa pakkaslukemat näytti -13 ja kävellessämme avantoon ajattelin olevani mahdollisesti hullu ja mietin mielessäni, uskaltaisinko kuukauden tauon jälkeen laskeutua hyytävän kylmään veteen.

Kun viiltävä kylmyys iski iholle, se pienen hetken jälkeen alkoi lämmittää ihanasti. Olisin ollut vedessä varmasti pidempään ellei mun avantokengistä toinen olisi jäänyt edellisen kotini patterin taakse jumiin – ilman niitä varpaista lähtee tunto hyvinkin nopeasti 😉 Jälkeen päin olo oli lämmin ja ihanan eufoorinen. Päätin heti meneväni huomenna uudestaan!

Virkeä, energinen olo ja mielihyvähormonien ryöppy on yksi avannon monista hyödyistä. Mulle itselleni se on yksi parhaimmista stressinlievittäjistä ja on parantanut unenlaatua huomattavasti! Niin paljon, että avannon lisäksi oon ottanut kotona kylmiä suihkuja iltaisin.

Rankkojen treenien ja treenijaksojen aikana oon huomannut avannon auttavan lihaskipuihin ja palautumiseen positiivisesti! Kylmän veden verenkiertoa ja aineenvaihduntaa vilkastuttava vaikutus saa tietysti myös kuona-aineet kehosta liikkeelle mikä on palautumisen kannalta pelkästään hyvä asia.

Virkeä mieli, onnellinen olo, parempi unenlaatu, tehokkaampi palautuminen ja vilkkaampi aineenvaihdunta

Mitä muuta vielä? Tutkitusti kylmä vesi aktivoi ruskeaa rasvaa, joka on meidän kehoissa juurikin sitä energiaa polttavaa rasvaa ja täten se vauhdittaa aineenvaihduntaa. Avanto voi siis vaikuttaa painonhallintaan positiivisesti – jos ei pelkästään ruskean rasvan takia, niin varmasti myös mielihyvähormonit ja mieletön selviytyjäfiilis avannon jälkeen parantaa omakuvaa ja lisää elämän mielekkyyttä (ja kun on kivaa, ei painokaan tunnu enää niin merkittävältä asialta).

Avantoihmisten reippaus ja peloton asenne näkyy avantokopilla, ja se tekeekin harrastuksesta yllättävän sosiaalisen! Oon jakanut siellä monta kivaa hetkeä eri ikäisten ihmisten kanssa ja saanut paljon arvokkaita elämänohjeita. Moni avantokonkari on myös kertonut useiden kiputilojen (kuten nivelkipujen) kadonneen ja vastustuskykynsä parantuneen avantouinnin seurauksena niin paljon, ettei ole enää vuosiin ollut kipeä – mä kyllä itse edelleen sairastun jos en muista pukeutua tarpeeksi lämpimästi 😉

Joko sä oot käynyt avannossa?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto