Laihdutusmyytti, jota liian moni luulee todeksi

Jo vuosien ajan ihmiset ovat toistelleet – ja toistelevat yhä – kuinka ihminen laihtuu kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa! Vau.

Tavallaan se on totta, mutta tavallaan taas ei yhtään. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi toimia juuri niin koska sehän on puhdasta matematiikkaa – ja toki joillakin ihmisillä ja usein ensimmäisiä kertoja laihduttaessa se toimiikin –, mutta valitettavasti ihminen ei ole kone eikä laskelmoitavissa. Meidän kehoomme vaikuttaa niin moni asia, jota harva ymmärtää.

Tähän samaan myyttiin liittyy mun mielestä nimittäin useampikin huolestuttava juttu:
– ensinnäkin ihmiset laskevat ja syövät kaloreita ruoan sijaan
– moni rupeaa kuluttamaan älyttömiä määriä kilojen pudotuksen toivossa

Pahinta ehkä on se kuinka usein hommassa mennään miinuksen puolelle, kun oma suhteellisuudentaju katoaa tai jos yksinkertaisesti ei vain ymmärrä omaa kulutustaan tai tarvetta. Ja itseasiassa laihduttamisen hyödyttömyys on myös todettu uudessa väestotutkimuksessa, jonka mukaan laihduttaminen lisää lihomisen riskiä.

Kaloreiden laskeminen on edelleen yleistä. On toki hyvä tiedostaa mitä syö ja mistä saa paljon energiaa, mutta jatkuva kyttääminen ei ole tervettä. Myöskään ajatus ”kalori kuin kalori” ei ole järkevä sillä kalorien sijaan meidän jokaisen terveydelle, aineenvaihdunnalle ja näin myös pitkäaikaiselle painonhallinnalle sekä suorituskyvylle on kaloreita tärkeämpää kaikki ne ravinteet ja rakennusaineet, joita kehollesi päivittäin tarjoat.

Sen vuoksi ravinteeton roskaruoka on huonompi vaihtoehto, kuin jokin aito ja ravinteikas ateria vaikka se sisältäisikin enemmän kaloreita – sillä se kaloreiden lisäksi se sisältää myös paljon ravinteita. Ja vaikkapa kourallinen pähkinöitä voi olla isompi energiapommi kuin suklaapatukka, mutta oikeasti – kumpikohan niistä on se oikeasti parempi vaihtoehto?

Syötyjen kalorien laskennassa ”vähemmän on parempi” -ajatus tuntuu olevan yleinen, mutta huolestuttava. Nimittäin keho tarvitsee energiaa ja kalorit on juuri sitä! Kuin bensaa meidän keholle eikä me pärjätä pitkään ilman, ainakaan niin ettei terveys kärsisi. Varsinkin kun tähän ajattelutapaan yhdistyy vielä liikunnalla maksimoitu energiankulutus ”enemmän on enemmän” -periaatteella.

Pahimmillaan hyvin simppeli ja yksinkertainen, erittäin järkeävältä tuntuva ”syö vähemmän kuin kulutat” -ajattelutapa saa aineenvaihdunnan hidastumaan ja kehon tarraamaan entistä tiukemmin kiinni kaikkeen ylimääräiseen. Monesti laihduttajien lopettaessa laihduttamisen ja alkavan syömään enemmän moni yllättyykin, kuinka paino alkaakin ihmeen lailla putoamaan..! Saadessaan tarpeeksi ravintoa ja ravinteita keho pääsee irti hätätilastaan ja alkaa päästämään irti kaikesta ylimääräisestä, mitä on hädän hetkellä taltioinut pahojen päivien varalle.

Järkeviä, terveellisiä valintoja on hyvä tehdä ja ne johtavat yleensä pitkällä aikavälillä tasapainoon. Tilaan, jossa niin keholla kuin mielelläkin on hyvä olla – ja silloin myös paino asettuu omiin uomiinsa. Kun keho saa tarpeeksi ravinteita ja rakennusaineita ei sen tarvitse pitää väkisin kiinni jokaisesta grammasta vyötäröllä ja siitä harrastetusta liikkunnastakin saa enemmän hyötyä!

Kuulostaa aika win-win tilanteelta, eikö? Joten mitä jos lopetettaisiin kaloreiden laskeminen ja jatkuvassa nälkävelasa eläminen? 😉

Lempein fiiliksin,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Opettele tämä, ja syöt automaattisesti terveellisemmin

Nykypäivän ruokaviidakko on melkoinen ja välillä tuntuu, että on hirveän vaikea löytää mitään järkevää ja terveellistä syötävää hevi-osaston ulkopuolelta. Monesti oon ollut aivan innoissani jostain uudesta löydöstä ja hetken kuluttua mun innostus on laskenut kuin lehmän häntä huomatessani, että kyse on aivan jostain muusta mitä ensinäkemältä ajattelin.

Ja musta tuntuu, etten oo yksin tän asian kanssa.

Uskon, ettei moni edes tajua mitä päivittäin pistävät suuhunsa. Ja kun sitten halutaan tehdä ryhtiliike ja muokata ruokavaliosta terveellisempi saa kiusakseen epätietoisuuden ja ahdistuksen taakan: mitä nyt sitten olikaan hyvä syödä, ja mikä kannattaa kiertää kaukaa?

Monelle on päivän selvää, että kaikki normaalisti epäterveelliseksi määritellyt ostokset on hyvä jättää tekemättä. Näihin kuuluu karkit, keksit, pullat, sipsit, limonadit ja einekset.. Mutta usein tulee yllätyksenä, että ihan tavallisissa tuotteissa on ainesosia joita kenenkään ei kannata nauttia päivittäin. Kuten jogurteissa, leivissä ja jopa kaupan salaateissa, ja monien terveelliseksi mieltämissä gluteenittomissa tuotteissa, vegaanisissa ja maidottomissa juomissa, jäätelöissä ja lihan sekä juustojen korvikkeissa.

Mistä sitten tietää, mitä kannattaa kaupasta kantaa kotiinsa ja mitä ei?

Lyhyesti: mahdollisimman paljon luonnollisia aineksia ja mahdollisimman vähän prosessoitua, sokerilla ja lisä- ja säilöntäaineilla sekä muulla epämääräisellä kyllästettyjä tuotteita.

Loppupeleissä se on hyvin simppeliä ja onnistuu varmasti ihan jokaiselta, nimittäin lukemalla ainesosaluettelon. Mitä lyhyempi, sitä parempi – ja parasta jos sisällysluetteloa ei ole ollenkaan. Tiivistettynä voisin sanoa, että ei kannata ostaa mitään sellaista missä on jotain sellaista mitä ei tunnista tai tiedä mistä se tulee.

Natsiksi ei näissä asioissa tietenkään kannata alkaa, mutta on hyvä opetella tekemään parempia valintoja. Mitä vähemmän (mieluiten ei ollenkaan) säilöntä- ja lisäaineita, sitä parempi. Sokerin määrä on hyvä minimoida ja etenkin keinomakeuttajien, kuten aspartaamin. Valkaistu vehnäjauho on verensokerille pahinta myrkkyä, joten senkään nautiskelu ei ole pidemmän päälle viisasta.

Onneksi nykypäivänä on paljon hyviäkin vaihtoehtoja ja elääkseen terveellisesti ei tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse. Esimerkiksi Lidlistä löytyy ihania 100% luomu kauraleipiä ja ruokosokerilla makeutettua luomuketsuppia, ja Prismasta puolestaan erittäin edullista paseerattua tomaattia luomuna sisältäen vain tomaattia, suolaa ja vettä – ne on sellaisia, joiden sisällysluetteloa lukiessa tulee ihan onnelliseksi! Vain muutamia, hyvin valittuja raaka-aineita.

Ootteko tehneet ruokakaupoista jotain vastaavanlaisia löytöjä?! Nyt saa laittaa kaikki parhaat vinkit jakoon! 😀

Ajan kanssa ainesosaluetteloita oppii lukemaan yhä paremmin ja ymmärtämään myös, miksi jossain tuotteissa on sokeria. Esimerkiksi useissa kasviperäisissä jogurteissa sokeri on aineosissa käymisprosessin vuoksi, mutta lopputuotteessa sitä ei ole jäljellä lähes ollenkaan – ja tälläisissä tuotteissa niillä onkin mielestäni paikkansa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä enemmän tuotetta mainostetaan terveelliseksi sitä todennäköisemmin se ei ole sitä. Tästä hyvänä esimerkkinä vähärasvaiset ja rasvattomat tuotteet, proteiinipitoisina mainostetut purkit ja purnukat sekä gluteenittomat tuotteet – niiden ainesosaluettelo kun yleensä on täynnä lisä- ja säilöntäaineita, keinomakeuttajia, heikkolaatuisia kasvirasvoja ja muunneltuja tärkkelyksiä.

Suosittelen muuten myös kaikkia tutustumaan Leeni Viion tekemään ilmaiseen Sokerittomaan oppaaseen, jonka avulla voi oppia lukemaan tuoteselosteita ja hahmottamaan sokerin määrää eri tuotteissa! Se jos mikä on jo ihan älyttömän hyvä alku 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto