Opettele tämä, ja syöt automaattisesti terveellisemmin

Nykypäivän ruokaviidakko on melkoinen ja välillä tuntuu, että on hirveän vaikea löytää mitään järkevää ja terveellistä syötävää hevi-osaston ulkopuolelta. Monesti oon ollut aivan innoissani jostain uudesta löydöstä ja hetken kuluttua mun innostus on laskenut kuin lehmän häntä huomatessani, että kyse on aivan jostain muusta mitä ensinäkemältä ajattelin.

Ja musta tuntuu, etten oo yksin tän asian kanssa.

Uskon, ettei moni edes tajua mitä päivittäin pistävät suuhunsa. Ja kun sitten halutaan tehdä ryhtiliike ja muokata ruokavaliosta terveellisempi saa kiusakseen epätietoisuuden ja ahdistuksen taakan: mitä nyt sitten olikaan hyvä syödä, ja mikä kannattaa kiertää kaukaa?

Monelle on päivän selvää, että kaikki normaalisti epäterveelliseksi määritellyt ostokset on hyvä jättää tekemättä. Näihin kuuluu karkit, keksit, pullat, sipsit, limonadit ja einekset.. Mutta usein tulee yllätyksenä, että ihan tavallisissa tuotteissa on ainesosia joita kenenkään ei kannata nauttia päivittäin. Kuten jogurteissa, leivissä ja jopa kaupan salaateissa, ja monien terveelliseksi mieltämissä gluteenittomissa tuotteissa, vegaanisissa ja maidottomissa juomissa, jäätelöissä ja lihan sekä juustojen korvikkeissa.

Mistä sitten tietää, mitä kannattaa kaupasta kantaa kotiinsa ja mitä ei?

Lyhyesti: mahdollisimman paljon luonnollisia aineksia ja mahdollisimman vähän prosessoitua, sokerilla ja lisä- ja säilöntäaineilla sekä muulla epämääräisellä kyllästettyjä tuotteita.

Loppupeleissä se on hyvin simppeliä ja onnistuu varmasti ihan jokaiselta, nimittäin lukemalla ainesosaluettelon. Mitä lyhyempi, sitä parempi – ja parasta jos sisällysluetteloa ei ole ollenkaan. Tiivistettynä voisin sanoa, että ei kannata ostaa mitään sellaista missä on jotain sellaista mitä ei tunnista tai tiedä mistä se tulee.

Natsiksi ei näissä asioissa tietenkään kannata alkaa, mutta on hyvä opetella tekemään parempia valintoja. Mitä vähemmän (mieluiten ei ollenkaan) säilöntä- ja lisäaineita, sitä parempi. Sokerin määrä on hyvä minimoida ja etenkin keinomakeuttajien, kuten aspartaamin. Valkaistu vehnäjauho on verensokerille pahinta myrkkyä, joten senkään nautiskelu ei ole pidemmän päälle viisasta.

Onneksi nykypäivänä on paljon hyviäkin vaihtoehtoja ja elääkseen terveellisesti ei tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse. Esimerkiksi Lidlistä löytyy ihania 100% luomu kauraleipiä ja ruokosokerilla makeutettua luomuketsuppia, ja Prismasta puolestaan erittäin edullista paseerattua tomaattia luomuna sisältäen vain tomaattia, suolaa ja vettä – ne on sellaisia, joiden sisällysluetteloa lukiessa tulee ihan onnelliseksi! Vain muutamia, hyvin valittuja raaka-aineita.

Ootteko tehneet ruokakaupoista jotain vastaavanlaisia löytöjä?! Nyt saa laittaa kaikki parhaat vinkit jakoon! 😀

Ajan kanssa ainesosaluetteloita oppii lukemaan yhä paremmin ja ymmärtämään myös, miksi jossain tuotteissa on sokeria. Esimerkiksi useissa kasviperäisissä jogurteissa sokeri on aineosissa käymisprosessin vuoksi, mutta lopputuotteessa sitä ei ole jäljellä lähes ollenkaan – ja tälläisissä tuotteissa niillä onkin mielestäni paikkansa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä enemmän tuotetta mainostetaan terveelliseksi sitä todennäköisemmin se ei ole sitä. Tästä hyvänä esimerkkinä vähärasvaiset ja rasvattomat tuotteet, proteiinipitoisina mainostetut purkit ja purnukat sekä gluteenittomat tuotteet – niiden ainesosaluettelo kun yleensä on täynnä lisä- ja säilöntäaineita, keinomakeuttajia, heikkolaatuisia kasvirasvoja ja muunneltuja tärkkelyksiä.

Suosittelen muuten myös kaikkia tutustumaan Leeni Viion tekemään ilmaiseen Sokerittomaan oppaaseen, jonka avulla voi oppia lukemaan tuoteselosteita ja hahmottamaan sokerin määrää eri tuotteissa! Se jos mikä on jo ihan älyttömän hyvä alku 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Voiko ruoka ehkäistä, parantaa tai hoitaa sairauksia?

Viime viikolla Helsingin Sanomissa julkaistu Marina Heinosen haastattelu kohahdutti ainakin omaa kaveripiiriäni, sillä silmiini osui lukuisia kommentteja ja kannanottoja aiheeseen. Myönnän etten itse ole edes lukenut koko artikkelia, mutta jo otsikko sai mun karvat nousemaan pystyyn – enkä jaksanut pahoittaa mieltäni ja uhrata moiselle turhuudelle sen enempää aikaa.

Onko joku teistä lukenut kyseisen artikkelin? Mitä ajatuksia se teissä herätti?

Mulla jo pelkkä otsikko sai nimittäin sata ajatusta juoksemaan päässä, joista muutama nousi ylitse muiden.. Ensinnäkin kenelle siitä on haittaa jos ihmiset suosivat aitoa ja puhdasta ruokaa? Miksi sitä täytyy lytätä ja eriarvoistaa? Eikö kyseisellä professorilla ole oikeasti mitään käsitystä ravitsemuksen vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin?

”Ruoka ei ehkäise, paranna tai hoida sairauksia.”
– Marina Heinonen

Toivon kyseisen lainauksen olevan ylilyönti. Sinällään minua ei harmita se, että joku on tuota mieltä – jokaisella kun on vapaus ajatella asioista juuri niin kuin tykkää – mutta ajatus siitä että joku uskoo näitä juttuja saa mut tosi surulliseksi. Eikö meidän pitäisi kannustaa ihmisiä pitämään huolta itsestään? Uskon, että tuollaiset möläytykset ovat useille hyvä motivaatio jatkaa ravinneköyhällä eines ja pikaruokalinjalla ja tukevat ajatusta siitä että ”voin syödä mitä vaan koska olen terve tai oirele”… Niin, vielä. Useimmiten ne oireet alkaa hyvin huomaamattomina ja sitten kun tilanteeseen havahtuu on yleensä ne lääkkeet tai jopa sairaalahoito on välttämätön ratkaisu.

Toki ymmärrän Heinosta siinä mielessä, että tiedostan itsekkin ylilyöntien vaaran. Sillä siihen on aina mahdollisuus, oli kyse mistä tahansa. Jokaisella meillä on kuitenkin loppupeleissä vastuu itsestämme ja omasta terveydestämme, joten maalaisjärjen käyttö olisi kaikille suotavaa. Siis ihan jokaiselle. Terveydessä on kuitenkin kyseessä niin monesta palasesta, että sama raaka-aine voi olla toiselle lääke ja toiselle myrkky.

Ravinnolla on kuitenkin aivan älyttömän suuri potentiaali sairauksien ehkäisyssä ja jopa niiden parantamisessa – tai ainakin paranemisen edesauttamisessa. Nämä kaikki riippuvat aina sairauksista ja on tapauskohtaisia, mutta tottakai myös lääkehoidolla ja muilla toimenpiteillä on aina paikkansa. Itse tosin näen, että mitä vähemmällä lääkkeillä ja hoidoilla pääsee sitä parempi, niin yksilölle kuin myös yhteiskunnan kuluille. Kuitenkin jotta ruokavalio toimisi on kokonaisuuden oltava kunnossa eikä pelkät mustikat sokerijogurtissa muuten ravinneköyhän ruokavalion joukossa mitään pelasta, mutta ei niistä onneksi haittaakaan ole.

Esimerkiksi ylipaino on suuri riskitekijä lukuisiin sairauksiin ja puolestaan ruokavaliolla on erittäin suuri rooli painonhallinnassa. Olen todistanut monta hienoa tapausta, jossa ruokavaliota muuttamalla paino on pudonnut ja lääkemääriä on pystytty vähentämään, ja osassa jopa lopettamaan kokonaan. Toisena esimerkkinä mainitsen kurkuman, josta EFSA:ssa on vetämässä useampi terveysväite muun muassa immuunijärjestelmää sekä maksan terveyttä ja toimintaa tukevista vaikutuksista, solujen suojaamisesta hapetusstressiltä, nievelten joustavuuden ja terveyden ylläpidosta sekä ruoansulatuksen tukemisesta.

Päivittäisellä kurkuma-annoksella siis todennäköisesti on positiivinen vaikutus terveyteen, vai mitä te tuumitte?

Kaikkia oireiluja ei välttämättä edes oteta vakavissaan, vaikka ne olisivatkin elämänlaatua heikentäviä. Kuten iho-oireilut, aivosumu ja useiden kokema vatsan temppuilu – onko mitään ikävämpää? Puhumattakaan siitä, kuinka voimakkaasti vatsaongelmat vaikuttavat mielialoihin, hormonitoimintaan ja ravinteiden imeytymiseen. Oikeanlaisella ruokavaliolla voidaan hoitaa ja kuntouttaa suolistoa, ja parhaimmassa tapauksessa saada se eheytettyä siihen kuntoon ettei ruokavaliota tarvi enää edes rajoittaa tai mitään ruoka-aineita ”pelätä”. Se ainakin on oma tavoitteeni jokaisen asiakkaan kanssa.

Vaikka ruoka ei ennaltaehkäisisi, parantaisi tai hoitaisi sairauksia niin uskaltaisin veikata, että sadasta tapauksesta yhdeksälläkymmenellä yhdeksällä terveellinen ruokavalio on kohentanut elämänlaatua jollain tapaa. Terveellisestä ja luonnollisesta ruokavaliosta kiitoksena kun yleensä saa virkeän ja energisen olon, paremmat yöunet, ketterästi juoksevat ajatukset, kauniin ihon ja vahvat hiukset sekä iloisen mielen – ja ne on merkkejä kehosta, joka toimii kuten sen tulisi toimia.

Ja bonuksena tulee samalla säästettyä tulevissa sairaudenhoitokuluissa, kun minimoi muun muassa diabeteksen ja sydänsairauksien riskit syömällä monipuolisesti värikästä ja ravinteikasta ruokaa.

Itse en näe, että näistä sekoista olisi haittaa yhtään kenellekkään. 

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto