29. Simppeli sunnuntaiherkku

Olipa kerran sunnuntai, ulkona aivan liian harmaata ja jalat aivan liian kipeänä edellisillan (..yön) hulluttelusta tanssilattialla. Siinä on hetki jolloin inspiraatio ei välttämättä ihan hirveästi kukoista, mutta onneksi kieriskelin sen yltäkylläisyydessä viime viikolla ja saan nauttia sen hedelmistä näinä vetämättömämpinäkin päivinä.

Sunnuntaifudge

Näinä päivinä tekee myös lähes poikkeuksetta aina mieli jotain hyvää. Todellisena herkuttelijana niiden loihtiminen onneksi onnistuu kuin itsestään sillä sehän olis suorastaan vääryys viettää päivä ilman – vai mitä mieltä ootte?

Tänään herkkuvuorossa olikin suklaan sijaan fudge, joka valmistui mun keittiön perusraaka-aineista. Nää kaikki on sellaisia joita syön päivittäin ihan muustakin syystä kuin niiden herkullisuuden vuoksi, ja siitä aiheesta voisinkin kirjoittaa vaikka kokonaisen postauksen! Jos siis mietit, miksi mun mielestä kannattaa syödä parapähkinöitä tai maca-jauhetta niin ilmaise mielenkiintosi niin lupaan toteuttaa postauksen 😉

Sunnuntaifudge

Sunnuntaifudge

Ilman sen kummempia funktioita tai lätinöitä mennään seuraavaksi itse reseptiin, joka mun tyylille uskollisesti täyttää herkkufilosofiani pyhän kolminaisuuden: helppous + maku + ravinteikkuus.

MACAINEN FUDGE

4 rkl kookosmannaa
2 rkl parapähkinätahnaa
1 dl hera/herne/riisiproteiinijauhetta, vanilja*
2 tl maca-jauhetta
(1 tl tocoa)*
ripaus aitoa vaniljaa ja suolaa
1 dl mulperimarjoja

Sulata kookosmanna vesihauteessa. Sekoita joukkoon parapähkinätahna, maca ja proteiinijauhe. Mausta ja maista ja lisää tarvittaessa oman makusi mukaan ekstramakeutusta (esimerkiksi hunajaa tai kookossokeria). Lisää taikinan joukkoon hienonnetut mulperimarjat. Kaada massa leivinpaperoituun vuokaan ja nosta pakkaseen noin parinkymmenen minuutin ajaksi minkä jälkeen palastele fudge haluamasi kokoisiksi suupaloiksi. Säilytä fudge jääkaapissa.

*Jos käytät kasviproteiinia niin suosittelen lisämään joukkoon tocoa, joka taittaa pois jauhoisuutta ja tuo fudgeen lisää pehmeyttä.

Sunnuntaifudge

Toivottavasti teillä on harmaudesta huolimatta ollut yhtä nautinnollinen ja herkullinen sunnuntai mitä mullakin!

Ja hei – onko sulla oma herkkufilosofia? Saanko udella, että millainen? 😉

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

17. Piristystä päivään!

Sain tälläisen kommentin viime viikolla Christinalta: ”Ei nyt liity oikeastaan tähän postaukseen mutta olisko ideaa jos kirjoittaisit jutun energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista/ superfoodeista?” . Koska postaustoiveet on aina tervetulleita ja tää vielä sopi hyvin mun hyvinvointikalenterin teemaan niin päätin tarttua siihen heti!

Aamuisin tahdonvoima on kaikista voimakkaimmillaan ja silloin onkin mun mielestä kaikista helpoin tehdä ne päivän ”terveysteot”, jos ne muuten tuntuu hankalilta. Mun mielestä aamut on myös tärkeimpiä juttuja viresytason kannalta nimittäin ne on mulle ne hetket jolloin haluan ”buustata päivää”, kun taas iltapäivän jälkeen rupean keskittymään enemmän rauhoittumiseen ja rentoutumiseen kohti iltaa.

Piristystä päivään

Pirteään arkeen on mun mielestä yks kolmen kopla, joka pitää huolen peruspohjasta: riittävä yöuni, riittävä vedenjuonti pitkin päivää ja pieni liikunta heti aamusta ja mahdollisuuksien mukaan pitkin päivää, vaikka parin minuutin pätkissä. Esimerkiksi mulla on töissä trampoliini, jolla hyppiminen energisoi ihanasti keskellä päivää!

Toiveena oli kuitenkin kuulla energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista ja superfoodeista, joten annetaan palaa!

  1. Mulle päivässä yks tärkeimmistä energisoivista tekijöistä on mun aamujumpan lisäksi aamujuoma! Aloitan jokaisen aamun vähintään puolella litralla huoneenlämpöistä vettä, johon sekoitan viherjauhetta. rakkolevää, MSM:ää ja sitruunaa sekä inkivääriä. Viherjauhe auttaa vähentämään väsymystä ja parantaa niin aineenvaihduntaa, hermoston toimintaa, immuunipuolustusta kuin ruoansulatustakin. Jos multa kysytään, niin jokaisen pitäisi juoda sitä vähintään yksi annos päivässä – mä juon itse yleensä kolme pitkin päivää 🙂 Rakkolevällä on myös muhun energisoiva vaikutus sen kilpirauhasta tukevan vaikutuksen vuoksi, puhumattakaan sitruunasta ja inkivääristä jotka tunnetusti piristävät ja puhdistavat kehoa saaden aineenvaihdunnan hyrräämään! Pienenä ekstralisänä aamujuomassa on mukana vielä suolaa, joka auttaa kehoa nesteytymään mikä luonnollisesti näkyy posiitiivisesti jaksamisessa 🙂
  2. Ehkä tunnetuin piriste: kahvi. Mä en itse tykkää juoda sitä sellaisenaan sillä kofeiinin vaikutus voi olla mulle helposti liian voimakas ja siten myös ns. laskea nopeasti joten teen siitä yleensä rasvaversion. Tällöin kofeiini imeytyy tasaisemmin ja hitaammin, jolloin se myös vaikuttaa muhun pidempään ja lempeämmin 🙂 Bulletproof eli rasvakahvi on myös siinä mielessä nerokas, että se on kuin smoothie: voit nakata sinne sekaan kaikkia muita loistavia piristeitä!

    Kahvin kanssa suosittelisin kuitenkin olemaan varovainen. Liiallisesti, ja etenkin väsyneenä juotuna, se voi jopa pahentaa väsymystä huijaamalla kehoa. Jos siis tuntuu, että väsyttää niin suosittelen ennemminkin lepäämään kuin juomaan pannullisen kahvia – tällöin keho palautuu normaaliin rytmiinsä nopeammin ja saat omat luonnolliset energiatasosi takaisin, etkä tarvitse stimulantteja pitämään sua käynnissä 🙂

  3. Superfoodeista kolme omaa piristävää lempparia: maca, mucuna ja raakakaakao. Nää on sellaisia, joita laitan usein mun rasvakahvin sekaan tai sekoitan keskenään esimerkiksi raakasuklaaksi, jolla aloitan päiväni. Raakakaakao sisältää teobromiinia, mucuna puolestaan lisää mielihyvää ja maca tekee oikeastaan näitä molempia! Yleensä valitsen päivässä näistä yhden ihan tilanteesta ja tarpeesta riippuen, joskus toki saatan ottaa tupla-annoksen kaikkea mutta harvoin se on tarpeellista.
  4. Varsinaisista ruoka-aineista piristävimpiä ovat
    – sitrukset ja marjat (runsaasti C-vitamiinia)
    – nestepitoinen kurkku (pitää huolta nesteytyksestä)
    – tummanvihreät kasvikset (paljon B- ja C-vitamiinia)
    – mantelit (magnesiumia ja E-vitamiinia sekä proteiinia ja hyviä rasvoja)
    – chia-siemenet (kuituja, hyviä rasvahappoja, antioksidantteja ja tietty proteiinia)
    –  kananmunat (proteiinia ja vitamiineja, tosin suosittelisin nauttimaan raakana)

    Jos siis harrastaa aamupalan syömistä niin marjaisa chiavanukas tai raikas vihersmoothie ois sellainen energisoiva ja piristävä vaihtoehto! Itse tosin suosin pätkäpaastoa ja oon aamuni syömättä, jolloin saan käyttööni kropan kaiken energian sen sijaan että se keskittyis sinne ruoansulatukseen 🙂

Piristystä päivään

Mutta kuten sanottu niin ruokajutut on tosiaan vain yksi osa kokonaisuutta, mutta niiden avulla voi hyvinkin kikkailla pitkin päivää ja pitää energiatasonsa aisoissa 🙂 Proteiinit ja rasvat kannattaa syödä aamusta/päivästä ja säästää hiilihydraatit viimeiseksi, ja tosiaan vettä kannattaa nauttia pitkin päivää.

Viherjauheesta innostuneille haluaisin vinkata FitnessFirstin kuukauden tarjouksesta, jossa saa viherjauheen kaupan päälle ostaessaan vähintään 100€ arvosta Foodinin tuotteita! Se on nimittäin aika lyömätön kamppis sillä Foodinin Viherjauhe on ihan älyttömän monipuolinen ja ravinteikas – ja vieläpä siedettävän makuinen 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa