12. Koska itsensä kiusaaminen on turhaa

Tiesittekö, että meidän mieli on ihan uskomaton tapaus? Sen avulla ja sen potentiaalin oikein valjastamalla meillä on nimittäin mahdollisuus päättää hyvin pitkälle siitä millaista elämää me eletään ja miten me asiat koetaan – ja sillä rakkaat ystävät on iso vaikutus meidän käytökseen.

No miten tää liittyy elämäntapamuutokseen ja hyvinvointiin? Itseasiassa hyvinkin paljon. Mä voisin sanoa, että se muutos ja ennenkaikkea sen pysyvyys ja voisko jopa sanoa, että muutoksen laatukin oikeastaan lähtee juuri tuolta korvien välistä.

Vaakakapina

Jos mietitään hetki stereotypista elämäntapamuutosta ja sitä miksi se ei onnistu, tai onnistu tuottamaan meille onnellisuutta tai hyvinvointia, niin vastaus on aika selkeä. Yleensä muutokseen lähetään itseinhon kautta. Pakotetaan itsemme liikkeelle, kielletään kaikki herkullinen ja yritetään sinnitellä päivästä toiseen mahdollisilla kitudieeteillä ja herätä aamulla ennen kukonlaulua tarpomaan loskassa ”koska aamuaerobinen on hyvä tapa polttaa rasvaa.”.

Mitä enemmän me kielletään itseltämme, mitä enemmän me sätitään omaa peilikuvaamme ja mitä rumemmin me puhutaan itsellemme sitä huonompi fiilis meillä tulee.

Kitudieetit, herkuttomuus ja aamuaerobiset voi toimia ja saada tuloksia aikaan, mutta jos samaan aikaan ruokitaan jatkuvasti negatiivista mielenmaisemaa niin tiedättekö miten siinä helposti käy? Tyytymättömyys kasvaa ja siitä tunteesta tulee loputon. Siinä vaiheessakin, kun vaaka näyttää sen oman ihannepainon tai tavoitemekko sujahtaa päälle vaivatta ei osata olla tyytyväisiä. Kun mieli on turtunut on hyvin vaikea olla tyytyväinen itseensä ja iloita omista saavutuksista.

Vaakakapina

Mun oma paino on viime vuosien aikana heitellyt miten sattuu monestakin eri syystä ja oon siitä ihan äärettömän kiitollinen. Nimittäin kaikki se opetti mulle, että paino ei määrittele mua ihmisenä. Että aito onnellisuus kumpuaa jostain syvemmältä.

En edelleenkään ole missään ihannemitoissa, mutta mä voin hyvin ja oon terve. Musta on kivaa katsella itseäni peilistä ja oikeasti tykkään siitä mitä näen: onnellisen nuoren naisen kurveineen ja jenkkakahvoineen. Ja mä haluaisin että kaikilla vois olla se sama fiilis! Jotenkin mun sydäntä särkee, kun tänäänkin mun ystävä sanoin ettei tykkää peilistä koska näkee sieltä omat jenkkakahvat ja naaman.

Vaakakapina

Niinpä mä yhdyn #vaakakapinaan ja allekirjoitan Jennyn manifestin täysin. Etenkin sen kohdan, jossa etsitään rakkaus ja hyväksyntä omaa kehoa ja itseämme kohtaan! Sillä mä uskon, että sitä kautta me voidaan oppia elämään aidosti tasapainosta ja onnelliselta elämää. Sellaista, joka on riippumaton puntarin lukemasta ja peilikuvasta. Onnellisuudesta, joka kumpuaa meidän sisältä.

Mitä hyötyä on kiusata itseään pakottamalla ja kieltämällä, kun voit oppia nauttimaan elämästä joka päivä oppien nauttimaan omasta kehostasi ja oppimalla tekemään sille hyviä valintoja joka päivä? Löytämällä sen aidon onnen rakastumalla itseensä, ja tekemällä sen joka päivä aina uudestaan.

Vaakakapina

Tie voi tuntua kivikkoiselta, mutta jokainen meistä voi tehdä siitä itselleen helpompaa. Mun paras neuvo sen pehmittämiseksi on kehua itseään joka päivä. Se voi kuulostaa naurettavalta ja tuntua hölmöltä, mutta uskokaa pois – se todellakin toimii! Mä puhun kauniisti mun peilikuvalle, kiitän itseäni hyvin tehdystä työstä, kehun itseäni onnistuneista treeneistä ja onnittelen aina kun oon saanut jotain järkevää aikaiseksi (kuten siivottua, haha!). Pieni juttu, jolla on ihan hirmuisen iso merkitys.

Tän postauksen kuvat on muuten ottanu mun ihana ystävä Tiia reilu vuosi sitten elokuussa, kun oltiin lomalla Berliinissä. Nolottaa myöntää, että olin silloin niin kelju tyyppi itselleni että jätin kuvat julkaisematta, koska olin niissä omasta mielestäni liian lihava.. Siis oikeasti? Onneksi en kiusaa itseäni enää samalla tavalla.

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

10. Siellä missä taika tapahtuu

”Get fit in the gym, lose weight in the kitchen.” on tullut aika yleisesti tunnetuksi lausahdukseksi viime vuosina ja allekirjoitan sen kyllä itsekkin täysin. Vaikka treenaisit kuinka kovaa ja noudattaisit täydellisesti jotain treeniohjelmaa, mutta lipsuisit keittiössä syömään ihan mitä sattuu tekee se lähes kaiken sun salilla huhkiman työn arvottomaksi..

Ainakin jos mietitään kehittymistä, terveyttä, palautumista ja vireystasoja on sillä mitä syöt paljon isompi merkitys kuin sillä miten treenataan – ja vielä isompi, mitä monet edes tahtoo myöntää. Jos siis haluat mahdollisimman pysyviä tuloksia niin ruokavalion merkitystä ei kannata aliarvioida 🙂

Taikapaikka

Mutta se, että se taika tapahtuis keittiössä on vain puolet totuudesta. Jos tuut väsyneenä ja nälkäisenä kotiin eikä sulla oo siellä mitään järkevää ruokaa valmiina odottamassa, mutta kaappien kätköistä puolestaan löytyis keksipaketti ja pakkasesta paketillinen jäätelöä niin sen houkutus voi käydä liian suureksi – oli sitten tahdonvoimaa kuinka paljon tahansa, voi nälkä yllättää ja sen aikaansaamat mielihalut viedä voiton.

Siksi mä kehottaisinkin ottamaan askeleen taaksepäin ja keskittymään omaan kauppakäyttäytymiseen, nimittäin sen mitä sä kotiin ostat tuut todennäköisesti myös pistämään suuhusi. Oman kokemuksen mukaan kaikki kotoa löytyvät herkkukätköt on kaikista pahimpia sillä ne olemassaolollaan kummittelevat joka päivä odottaen sitä pientä heikkoa hetkeä, jolloin ollaan hetkellisesti valmiita luovuttamaan.. 😀

Taikapaikka

Niinpä mun mielestä melkeinpä tärkein asia minkä oppiminen tukee eniten terveellistä ruokavaliota on fiksu kauppakäyttäytyminen, minkä voisin tiiviistää kolmeen ohjenuoraan:

  1. Älä mene nälkäisenä kauppaan! Nälkäisenä on vaikea toimia järkevästi ja todennäköisesti näet kauppojen hyllyillä vain kaikkea epäterveellistä, millä saat nopeasti verensokerin ylös. Pahimmassa tapauksessa kotimatkalla syöt useamman suklaapatukan ja perille päästyäsi huomaat ettet ostanut yhtään mitään järkevää.. Vaikka tästä kauhuskenaariosta kävis toteen edes puolet, oon aika varma että siitä seuraa huono fiilis.
  2. Välttääksesi epäonniset kauppareissut kannatan suunnittelua. Mieti jo etukäteen kuinka monelle päivälle aiot tehdä ruokaostoksesi ja mitä aiot näinä päivinä syödä: kirjaa ylös ateriat sekä niihin tarvittavat raaka-aineet ja tee sen pohjalta kauppalista. Ja muista, että se mitä kaupasta kannat kotiin sen sä todennäköisesti myös syöt! Kun pidät pääsi kovana puolen tunnin kauppareissun ajan kiität siitä itseäsi koko seuraavan viikon 🙂 Suunnittelun avulla pystyt myös minimoimaan mahdollisen ruokahävikin määrän eli kropan lisäksi myös lompakko kiittää!
  3. Jos oot tottunut ostamaan kaupasta kotiin sokerimuroja, keksejä, suklaata, irtokarkkeja, sipsejä, jäätelöä ja muuta vastaavaa epäterveelliseksi luokiteltua (ja sellaista, mitä et tahdo enää ainakaan päivittäin syödä) suosittelen aluksi kiertämään kyseiset hyllynvälit kaukaa. Jos et aio ostaa karkkia, niin miksi turhaan kiusaisit itseäsi pyörimällä makeishyllyjen välissä? Hulluttele sen sijaan heviosastolla ja osta iltaherkuksi erilaisia hedelmiä, joista voit taikoa raikkaita hedelmäsalaatteja! ”Kiellettyjen hyllyjen” välissä pää täyttyy helposti negatiivisilla ajatuksilla ja kielloilla, mutta hedelmien ja marjojen kanssa homma on sallitusti pelkkää ilottelua 🙂

Tää on vähän niinkuin opettelis ajamaan pyörällä – kun keskityt ja opettelet fiksun kauppakäyttäytymisen salat siitä muodostuu sulle rutiini nopeammin kuin huomaatkaan ja kohta sun ei edes tarvitse miettiä asiaa, kun jo automaattisesti kuljetat kaupasta kotiin pelkästään kaikkea mikä tekee sulle hyvää 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa