Hyvinvoiva keittiö, osa1.

*Sisältää mainoslinkkejä

Multa on useampaan otteeseen pyydetty postausta mun kauppakassin sisällöstä ja useimpia teistä tuntuukin kiinnostavan, että mitä mä oikein päivisin syön 😉 Varsinaisten ruokapäiväkirjojen julkaiseminen ei tunnu musta enää kovinkaan luontevalta, mutta mielelläni annan inspiraatiota muilla keinoin!

Koska pelkkä yksi kauppareissu ei mun mielestä riitä kuvastamaan kokonaisuutta, niin ajattelin sen sijaan aloittaa postaussarjan jonka aloitan nyt kirjoittamalla mun lemppariraaka-aineista joita mun keittiöstä löytyy aina – siis juurikin kuivakaappien sisällöstä. Seuraavissa postauksissa käydään parin kauppakassin sisältö läpi tarkemmin, ihan resepti-ideoiden kera ja tästä päivästä eteenpäin seuraavan kuukauden ajan otan kaikki kaupan kuitit talteen ja teen niistä vielä lopuksi koonnin.

Miltä tälläinen kuulostaa? Oisko jotain ideoita, mitä tähän haluaisitte mun tähän vielä sisällyttävän?

Pidemmittä puheitta lähdetään penkomaan mun kuivakaappien sisältöä pala palalta! Kaikki on siis luomua, jos niitä on sellaisena vaan mahdollista saada:

  • Gluteenittomat kaurahiutaleet, 1,85€ (Provena)
    Aina välillä iskee himo joko ihan perus kaurapuuroon tai banaanilettuihin, joten kaurahiutaleita on oltava aina. Näistä saa myös tehtyä helposti, ja paljon edullisemmin, kaurajauhoa!
  • Proteiinijauheita: Riisiproteiini, Herneproteiini & Heraproteiini n. 25€
    Käytän proteiinijauheita vaihdellen aina riisin, herneen ja heran välillä sekä välillä niitä sekoitellen. Kuukaudessa näitä kuluu yhteensä yleensä yhden pussillisen verran smoothieisiin, chiavanukkaisiin, puuron joukkoon, lettuihin, pannareihin ja erilaisiin herkkuihin 🙂
  • Toco-riisinlesejauhe 7,95€
    Tocoa käytän päivittäin pari grammaa sen E-vitamiini ja kuitupitoisuuden vuoksi, sillä mun iho ja hiukset R-A-K-A-S-T-A-A sitä 🙂 Yhdestä pussista riittää useammaksi kuukaudeksi ja sitä on helppo sekoittaa oikeastaan ihan mihin vaan!

  • Chia-siemen, 14,90€
    Ihan parasta vatsalle! Paljon hyvää kuitua, proteiinia, just oikeassa suhteessa tärkeitä rasvahappoja, mineraaleja.. Ja mikä parasta – chia ei itsessään maistu miltään, niin siihen ei voi oikeastaan koskaan kyllästyä sillä siitä voi tehdä vaikka joka päivä ihan eri makuista 🙂 Kilon pussi riitää pitkäksi aikaa sillä chia turpoaa nesteessä yhdeksänkertaiseksi (!!) ja just nyt sitä saa kilon luomuna 8,50€, eli on hyvä aika hamstrata!
  • Psylliumkuitu, 14,90€
    Teelusikallinen aamulla veteen liuotettuna yhdessä maitohappobakteerien kanssa, on ihan huippu kombo. Psylliumin prebioottiset ominaisuudet ruokkii maitohappobakteereja mikä tekee ihmeitä suoliston hyvälle bakteeristolle 🙂 Toimii loistavasti myös sitkona gluteenittomassa leivonnassa ja pienen käyttömäärän vuoksi yksi pussi tuntuu kestävän lähes ikuisuuden.
  • Kookosöljy 18,90€
    Tätä on oma purkki niin keittiössä kuin kylppärissä ja sitä meneekin päivittäin niin iholle, paistinpannulle kuin smoothieisiin, lettuihin, puuroihin ja kahvin sekaan – jos sellaista satun huomaan 😉 Siis ihan mihin vaan mihin keksin! Ja miksikö? Muun muassa siksi, että se on elimistölle erinomainen energianlähde ja antibakteerisena tekee hyvää niin suolistolle kuin myös elimistön hiljaiselle tulehdukselle. 

  • Kookosmanna 9,95€
    Kruunaa aterian kuin aterian täyteläisyydellään ja kermaisuudellaan. Joskus tulee herkkuhimoissa lusikoitua myös suoraan sellaisenaan purkista 😉 Ihan paras terveellinen herkku! Tarviiko tätä ees sen enempää perustella?

  • Parapähkinätahna 12,90€
    Mun paras ”tekosyy” parapähkinätahnan syömiselle on sen seleenipitoisuus! Lusikallisella tätä päivässä pidän siis huolen riittävästä seleenin saannista, joka on todella tärkeää etenkin sydämelle mutta myös entsyymien ja proteiinien toiminnalle. Ja ilman seleeniäkin söisin tätä varmasti päivittäin sillä maku ja koostumus on vaan niiiiin herkkua! 😀
  • Merisuola 4,95€
    Laadukas suola on tietty tärkeä ruoanlaitossa, mutta se on myös yksi mun aamujuoman oleellisimmista elementeistä 🙂 Kehomme tarvitsee puhtaan, aidon suolan sisältämiä mineraaleja oikeastaan jokaiseen toimintoonsa minkä vuoksi sen saanti on hyvä turvata – ja se auttaa myös nesteitä imeytymään kehoon paremmin, mikä on aktiivisella ihmisellä myös tärkeä huomioida.

  • Kurkuma 4,90€
    Kurkumaa kuluu mausteista ehdottomasi eniten ja taidan laittaa sitä oikeastaan ihan kaikkeen mitä teen, ripauksella mustapippuria terästettynä. Ensin ihastuin sen terveellisyyteen, mutta nykyään oon oppinut tykkäämään jopa sen mausta! Muita mausteita kulutan maltillisesti, mutta kurkumaa joudun ostamaan aina parin kuukauden välein muiden kestäessä jopa puolisen vuotta – hahha!
  • Punaiset linssit, 2,50€ (Aduki)
    Hyvä ja helppo proteiininlähde, jota löytyy kaapista aina hätävarana! Menee loistavasti ihan sellaisenaan erilaisissa kastikkeissa, kasvispihveissä ja salaateissa, kuin myös proteiinilisänä kasvissosekeitoissa.
  • Basmatiriisi, 5,45€
    Mä rakastan riisiä ja tankkaan sitä yleensä ”fiestapäivinä”, etenkin silloin kun tulee treenattua kovempaa 🙂 Oma lemppari pikaruoka on basmatiriisistä ja punaisista linsseistä tehty ”mössö”, johon sekoitan lorautan mukaan oliiviöljyä, korianteria ja rucolaa. Namiii!

  • Kurpitsansiemenjauho, 6,55€
    Kun kerran erehdyin maistamaan kurpitsansiemenjauhoa, ei siitä ollu enää paluuta.. Se on vähärasvaista ja proteiinipitoista, sekä ennenkaikkea ihanan aromikasta. Siitä valmistuukin parissa minuutissa yks mun omista lemppariresepteistä eli pannuleivät, ja akuutin leipähimon varalta sitä onkin oltava aina kaapissa 🙂
  • Oliiviöljy, 9,49€ (Terracreta)
    Oliiviöljy on yks parhaimmista rasvojen lähteestä ja lorauttelen sitä vähän millon mihinkin. Terracreta on mun oma lemppari ja tykkään siitä niin paljon, että vedän sitä joskus ihan suoraan lusikalla nassuun! Namnam 🙂

Listasta tuli yllättävän pitkä, eikä sen tosiaankaan ollut tarkoitus olla mikään FitnessFirstin mainos.. Mutta fakta vaan sattuu olemaan se, että siellä on sen verran laadukas valikoima kaikkea luomua edulliseen hintaan niin mun ei oikeastaan tarvi hakea kaupasta muuta kuin kaikkea tuoretta 😀 Kaikki tän postauksen hinnat on normaalihintoja ja usein ostankin tuotteita isompia eriä silloin kun ne on alennuksessa (kuten esimerkiksi nyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki tän listan tuotteet on). Tarjoushintojen metsästys ja suurien pakkauskokojen suosiminen onkin osoittautunut mulle parhaaksi keinoksi pitää ruokakulut kurissa samalla luomua suosien.

Näiden lisäksi kuivakaapeista löytyy tietty kaikkea muutakin, mutta nää on ne mitä käytän päivittäin/viikottain ja ostan lähes joka kuukausi lisää – muut on sitten sellaisia ”ylimääräisiä” spesiaalijuttuja, joilla hemmottelen itseäni aina silloin tällöin kun huvittaa ja tekee mieli 😉

Mitä teidän kaapeista löytyy? Samoja juttuja, vai jotain ihan muuta?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

31. Miksi ruoasta kannattaa maksaa?

Mun elämäntapamuutos on ollu vaihettaista ja matka on ollut aika tapahtumarikas. Kaikki alkoi aika tyypillisellä tavalla eli ruokavalioremontilla ja liikunnalla eikä siinä vaiheessa päässä hirveästi muuta pyörinyt kuin kulutetut kalorit ja lautasen makrot. Onneksi vuosien kuluessa mun ymmärrys asioista on syventynyt ja oon ymmärtänyt ettei se oo se keino, jolla päästään parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen.

Niistä ajoista kun vertailin kaupassa kilohintoja ostaen sen kaikista edullisimman maitorahkan ja mehukeittopurkin on mulla herännyt paljon uusia oivalluksia, jotka on saaneet ostoskorin sisällön lisäksi mun kauppakäyttäytymiseen myös muuta positiivista aikaan. Makroja ja edullista hintaa tärkeämmäksi tekijäksi on noussut tuotteiden puhtaus, laatu ja alkuperä.

“The food you eat can be either the safest and most powerful form of medicine or the slowest form of poison.”
– Ann Wigmore

Tää ei tosiaankaan tarkoita sitä, että kaiken suhteen pitäisi hifistellä vaan itseasiassa mun kauppakassit on täynnä ihan perusruokaa. Ja juuri sillä perusruoalla, sillä millä me suurimmaksi osaksi itseämme ravitsemme, on merkittävin rooli tässä palapelissä 🙂 Siihen voi tänään kulua hieman useampi euro, mutta tulevaisuudessa tuut vielä kiittämään niistä jokaisesta eurosta jotka sijoitit paremmin.

Omalla kohdallani nää paremmat valinnat onkin satsaamista luomuruokaan ja vieläpä lähellä tuotettuun, jos mahdollista. Miksikö? Lue ihmeessä juttu loppuun niin mä kerron sulle 🙂

Luomu

Ihan ensimmäiseksi luomuruoassa mua kiinnosti sen vaikutus mun hyvinvointiin kiinnostuessani siitä mitä mä todella syön. Aluksi tieto lisäsi tuskaa ja hieman epätoivoakin, kun rupesin tutkimaan mitä kaikkea mä kehooni laitankaan syödessäni omenaa tai kuinka iso merkitys sillä on missä ja miten liha jota lautaselleni laitan on elänyt – eikä niistä jutuista lue pakkausten kyljessä, vaan asioista on otettava itse selvää.. Ja viime vuosien aikana teollisuuden ja tehotuotannon lisääntyessä torjunta-aineiden käyttö ja eläinten lääkitseminen on vaan kasvanut.

Onneksi tajusin nopeasti että voin omilla valinnoillani vaikuttaa positiivisesti kaikkeen mitä sitten teenkin ja sen vuoksi suosinkin luomutuotteita. Ne on tavan tuotteita puhtaampia sillä niiden viljelyssä/tuotannossa ei käytetä torjunta-aineita rikkakasvien kitkemiseksi tai kemiallisia aineita kasvun tehostamiseksi vaan kasvitaudeilta ja tuhoeläimiltä suojaudutaan luonnonmukaisin keinoin. Luomuviljelyssä onkin korkeat standardit, joita viranomaiset valvovat tiukasti ja jo itsessään luomumerkin käyttäminen onkin viljelijälle kallista. Ja sama pätee eläinkunnan tuotteiden suhteen aina siitä lähtien mitä eläimille syötetään.

Luomu

Mä itse näen ja koen, että luomuviljely on pitkälti arvokysymys – samoin kuin myös niiden ostaminen. Se, että ihminen haluaa viljellä luomua osoittaa kunnioitusta niin luontoa kuin itse raaka-ainettakin kohtaan eikä pyri ahneesti maksimoimaan omaa satoaan ja tuotantoaan riistämällä luonnosta tai myrkyttämällä ihmisiä. Suomessa luomuviljelmillä saa käyttää reilua kymmentä luonnonmukaista torjunta-ainetta, kun tavan viljelyssä torjunta-aineita on 375 joista niiden kymmenen jälkeen loput on ihmiselle haitallisia, tai jopa hyvin haitallisia.

Luomuviljelijät mahdollistavatkin meille kuluttajille puhtaamman ja laadukkaamman ruoan ostamisen. Tavallisesti tuotetuissa raaka-aineissa on usein suuriakin pitoisuuksia kasvimyrkkyjä ja yleisimmät niistä ovatkin syöpää aiheuttavia karsinogeenejä, mutaatiota aiheuttavia mutageenejä ja aineita jotka voi johtaa hormonihäiriöihin. Niitä meille on siis kaupassa tarjolla runsain mitoin HeVi-osastolla, mutta niiltä voidaan välttyä jos valitsemme fiksusti.

Mä voisin pitää vaikka viiden tunnin luennon näiden aineiden vaaroista herkälle ihmisekeholle -ja etenkin herkistyneelle, stressaantuneelle – mutta uskon jokaisen tajuavan vähemmästäkin, että kyseessä ei oo mitenkään hyvä juttu meidän kenenkään terveydellemme. Joten jos haluatte niin voin jatkaa aiheesta vaikka omassa postauksessaan 🙂

Samalla kun viljellään mahdollisimman luonnonmukaisin keinoin niin luonnollisesti lista kielletyistä aineista on pitkä ja se on myös paljon parempi kasvillekkin. Kun kasvi saa elää mahdollisimman luonnonmukaisesti eikä sitä myrkytetä ja suojella voimakkaasti on sen selviydyttävä itse ja pysyttävä hengissä, mikä saakin siihen muodostumaan enemmän tärkeitä ravinteita joista myös me ihmiset hyödymme.

Luomu

Ja jos sitten hetkeksi mietitään jotain muuta kuin itseämme, niin ajatellaanpas ympäristöä. Luomuviljely nimittäin pyrkii ekologisuuteen ja eettisyyteen, luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen sen rikkauksia arvostaen. Toisin kuin tehotuotanto, jossa monet kasvit kasvavat mineraalivilloissa luonnollisten olojen sijaan. Monipuolinen viljely ja eloperäisen aineksen kierrätys myös mahdollisesti pienentävät viljelyn päästöjä.

Mitä enemmän me ostetaan luomua, sitä enemmän sitä pystytään viljelemään. Ja mitä suurempaan suosioon se nousee sitä parempia ja ekologisempia luomuviljelymuotoja voidaan kehittää! Ja kysynnän kasvaessa sekä viljelyn kehittyessä todennäköisesti myös hinnat tulee laskemaan ja vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää. Huomasitte varmaan kaikki miten kovassa nosteessa kaikki vegaaniset tuotteet on viime aikoina ollut? Mä toivon, että luomu on vuorossa seuraavaksi.

Suosimalla luomua sä teet palveluksen itsellesi ja samalla osoitat arvostusta niin luontoa kuin viljelijääkin kohtaan. Sillä sä myös mahdollistat sen, että voit ostaa luomua jatkossakin. Parasta on, jos välikäsiä viljelmän ja oman keittiön välissä on mahdollisimman vähän sillä silloin todennäköisesti korvaus menee sille joka on kovimman työn tehnyt. Parasta tietysti olis jos voisin käydä naapuripitäjän maatiloilta hakemassa itselleni kaikki mitä tarvitsen! Ostamalla lähiruokaa tuet myös samalla kotimaista yrittäjyyttä ja taloutta.

Mä itse kiersin marraskuussa Etelä-Amerikassa luomuviljelmillä ja sen kaiken kovan työn nähneenä, mitä viljelijät satojensa eteen tekevät, on mun silmissä luomu oikeasti tosi edullista – tai oikeastaan vaan tavan tuotettu suhteessa kallista ja se kertoo sen bisneksen ahneudesta. Esimerkiksi halpa kahvi on musta ihan pelkkää riistoa sillä jos mietitään kuinka paljon kaupan katteen jälkeen jää rahaa sen pesemiseen, kuivaukseen, puhdistamiseen paahtamiseen, pakkaamiseen ja kuljetukseen..? Kuinkakohan monta senttiä sen jälkeen jää viljelijälle, mitä luulette?

Luomu

Tietystikkään kaikella ei voi olla luomumerkkiä eikä sitäkään kannata ihan sokeasti tuijottaa. Ensinnäkin kuten jo sanoin, sen merkin käyttäminen on kallista, mutta toisaalta se ei oo aina mahdollistakaan jos raaka-aine on kasvanut villinä.

Ja hei – mä tottakai ymmärrän ettei kaikilla oo mahdollisuutta satsata samanlailla ruokaan, mutta mä toivon antavani ajattelemisen aihetta siihen tilanteeseen kun on varaa valita 🙂 Omalla kohdalla tää on täysin priorisointikysymys ja kaikki muut jutut tulee ostoslistalla aina ruoan jälkeen, sillä se on se millä on isoin vaikutus meidän jokapäiväiseen elämään.

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa