Näistä syistä suosittelen avantoa kaikille

Kävin tänään ensimmäistä kertaa tänä vuonna avannossa. Mittarissa pakkaslukemat näytti -13 ja kävellessämme avantoon ajattelin olevani mahdollisesti hullu ja mietin mielessäni, uskaltaisinko kuukauden tauon jälkeen laskeutua hyytävän kylmään veteen.

Kun viiltävä kylmyys iski iholle, se pienen hetken jälkeen alkoi lämmittää ihanasti. Olisin ollut vedessä varmasti pidempään ellei mun avantokengistä toinen olisi jäänyt edellisen kotini patterin taakse jumiin – ilman niitä varpaista lähtee tunto hyvinkin nopeasti 😉 Jälkeen päin olo oli lämmin ja ihanan eufoorinen. Päätin heti meneväni huomenna uudestaan!

Virkeä, energinen olo ja mielihyvähormonien ryöppy on yksi avannon monista hyödyistä. Mulle itselleni se on yksi parhaimmista stressinlievittäjistä ja on parantanut unenlaatua huomattavasti! Niin paljon, että avannon lisäksi oon ottanut kotona kylmiä suihkuja iltaisin.

Rankkojen treenien ja treenijaksojen aikana oon huomannut avannon auttavan lihaskipuihin ja palautumiseen positiivisesti! Kylmän veden verenkiertoa ja aineenvaihduntaa vilkastuttava vaikutus saa tietysti myös kuona-aineet kehosta liikkeelle mikä on palautumisen kannalta pelkästään hyvä asia.

Virkeä mieli, onnellinen olo, parempi unenlaatu, tehokkaampi palautuminen ja vilkkaampi aineenvaihdunta

Mitä muuta vielä? Tutkitusti kylmä vesi aktivoi ruskeaa rasvaa, joka on meidän kehoissa juurikin sitä energiaa polttavaa rasvaa ja täten se vauhdittaa aineenvaihduntaa. Avanto voi siis vaikuttaa painonhallintaan positiivisesti – jos ei pelkästään ruskean rasvan takia, niin varmasti myös mielihyvähormonit ja mieletön selviytyjäfiilis avannon jälkeen parantaa omakuvaa ja lisää elämän mielekkyyttä (ja kun on kivaa, ei painokaan tunnu enää niin merkittävältä asialta).

Avantoihmisten reippaus ja peloton asenne näkyy avantokopilla, ja se tekeekin harrastuksesta yllättävän sosiaalisen! Oon jakanut siellä monta kivaa hetkeä eri ikäisten ihmisten kanssa ja saanut paljon arvokkaita elämänohjeita. Moni avantokonkari on myös kertonut useiden kiputilojen (kuten nivelkipujen) kadonneen ja vastustuskykynsä parantuneen avantouinnin seurauksena niin paljon, ettei ole enää vuosiin ollut kipeä – mä kyllä itse edelleen sairastun jos en muista pukeutua tarpeeksi lämpimästi 😉

Joko sä oot käynyt avannossa?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Sormus, joka parantaa elämänlaatua

Tein viime kesänä yhden parhaimmista sijoituksista ikinä ja ostin itselleni OURA -hyvinvointisormuksen. Kyseessä on siis suomalainen keksintö, jonka avulla voi oppia parantamaan omaa hyvinvointiaan helposti ja huomattavasti.

Sormuksen hankinnan jälkeen olenkin saanut tasaisin väliajoin kysymyksiä sormuksesta ja sen käytön tuomista hyödyistä, joten ajattelin koota kaikki ajatukseni yhteen postaukseen. Toivottavasti tästä on sulle apua, jos oot miettinyt sormuksen ostamista!

OURA-hyvinvointisormusHommasin sormuksen itselleni ennenkaikkea oman kehon stressitasojen, arjen kuormittavuuden ja unenlaadun seuraamiseen – ja sen kautta niiden parantamiseen. Sormus mittaa kattavasti kehon toimintoja eri tavoin, muun muassa sykettä ja lämpötilaa, ja kerää niiden pohjalta arvokasta dataa, jota on erittäin helppo tulkita. Sormuksen keräämiä tietoja voi hyödyntää omassa arjessaan muun muassa unen laadun ja treeneissä kehittymisen, sekä niistä palautumisen maksimoimiseksi.

Kun aloitin käyttämään sormusta nukuin määrällisesti paljon, mutta aamulla herätessäni olin aina todella väsynyt ja syy löytyi nopeasti: syvän unen määrä oli yössä vain muutamia prosentteja, kun sen olisi hyvä olla vähintään 15% luokkaa. Syvä uni on siis unen vaiheista kaikista palauttavinta unta ja sen aikana muun muassa lihakset kasvaa ja kehittyy kaikista parhaiten. Ei siis ihme, että aamuisin tuntui kuin ei olisi nukkunut lainkaan.

Voit lukea tarkempaa tietoa syvästä unesta ja sen merkityksestä täältä.

OURA-hyvinvointisormusTiesin  jo ennen sormusta, ettei kova treeni tee mulle siinä väsymystilassa hyvää mutten malttanut siltikään olla treenaamatta koska olin tavallaan tottunut siihen hieman nuutuneeseen olotilaan – ja hei, saahan treenistä ihan hirveästi virtaa! Se lienee se pahin noidankehä, johon väsynyt ja stressaantunu ihminen joutuu (ja sieltä on mun kaltaisten oman elämänsä supernaisten hyvin hankala päästä pois, koska ”mä pystyn mihin vaan”). Kun aloin seuraamaan omaa untani se pysäytti ja auttoi tekemään muutoksen parempaan, keskittymään palautumiseen.

Sormus kertoo myös keräämiensä tietojen perusteella kulloisenkin päivän valmiustason fyysiseen rasitukseen. Alussa sen totteleminen oli vaikeaa, mutta huomasin nopeasti sen seuraamisen vaikuttavan unenlaatuuni ja leposykkeeseeni. Testailin myös innolla miten esimerkiksi puhelimen tai tietokoneen selailu ja pari lasia viiniä ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa uneen – ja sen seurauksena motivoiduin jättämään molempia vähemmälle.

Kuukauden sormuksen käytön jälkeen mun syvän unen määrä oli noussut parhaimmillaan 18%, mikä oli mun mielestä huima parannus! Sormus ei itsessään tehnyt muuta, kuin antoi mulle tietoa jonka avulla pystyin itse toimimaan ja parantamaan elintapojani itselleni sopivammaksi ja onnistuin siinä mielestäni tosi hienosti. Nykyään nukun paljon paremmin kuin aikasemmin ja koen saavani treeneistä paljon enemmän irti 🙂

Ja itseasiassa kolmen kuukauden kevyemmän treenijakson, jolloin mun unenlaatu parani huomattavasti, mä myös hoikistuin useita kiloja tekemättä mitään sen ihmeempää.

Itseasiassa sormus kyllä aina antaa kommentteja ja pitkään valvotun illan jälkeen kehottaa seuraavana iltana menemään aikaisemmin nukkumaan tai rankan päivän jälkeen ottamaan seuraavana päivänä hieman rennommin – siis tälläisiä pieniä, yksinkertaisia vinkkejä jotka jokaisen on helppo tehdä oman hyvinvointinsa hyväksi.

Sormus kerää myös kaiken tän datan ja sitä on mahdollisuus tarkastella myös OURA Cloudissa, jossa voi tarkastella ja vertailla yli kolmeakymmentä eri tekijää. En itse oo hirveästi jaksanut sen kanssa leikkiä, mutta välillä on hauska katsoa miten esimerkiksi kehon lämpötila vaikuttaa unen laatuun tai aktiivisuus kehon lämpötilaan.. näin esimerkiksi 🙂 Veikkaan, että jäisin aika nopeasti koukkuun tuohon pilvipalveluun jos alkaisin sen kanssa viettämään enemmän aikaa!

OURA-hyvinvointisormusVaikka en oo kokoajan pitänyt sormusta sormessa (en välttämättä halua tietää, mitä kiireiset työreissut ja viikonloppujen riennot saa mun kehossa aikaan..) niin käytän sitä edelleen säännöllisesti. Se on auttanut mua havannoimaan stressaavia tekijöitä mun arjesta ja sen myötä joko eliminoimaan niitä tai muuttamaan omia toimitatapoja tai suhtautumista kyseisiin asioihin. Mun elämä muuttuu kokoajan ja sormuksen myötä oon oppinut myös mukautumaan siihen entistä paremmin.

Ainut huono puoli sormuksessa on sen lyhyt akun kesto ja välillä unohdan ladata sen, minkä vuoksi en aamulla saakkaan tietoja nukutusta yöstäni – en tosin onneksi suhtaudu siihen neuroottisesti, joten ei se maailmaa kaada. Tämä on kuitenkin korjattu uudistettuun OURA-sormukseen, joka on ulkonäöltään sirompi ja mittaa myös päivän aikaista palautumista! Uusien sormuksien toimitus aloitetaan tulevana keväänä enkä malta odottaa, että saan oman koristamaan kättäni ja auttamaan mua voimaan vielä entistä paremmin.

Ootko sä tutustunut OURAan? Tai oisko sulla jotain kysymyksiä siihen liittyen?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto