Treenikorneri: yksi tehokkaimmista liikkeistä + haaste!

Saan aina välillä älynväläyksiä, joista sitten jälkikäteen kiittää koko kroppa.. Joko hyvässä tai pahassa 😉 Yksi viimeaikaisemmista oli ehdottomasti mun 100 burbeen -treenihaaste, johon yllytin itseni viime viikolla.

Keksin sen maanantaina kotimatkalla Oulusta ja ajattelin ensin, että se vois olla sellainen ”kevyt iltajumppa” matkustuksen jälkeen.. Jumiset jalat ei kuitenkaan taipunut siihen maanantaina joten lopulta suoritin haasteen torstaina jolloin päätin tekeväni kyseisen treenin joka kuukauden ensimmäisenä torstaina loppuvuoden ajan. Nyt on siis yksi tehty ja viisi vielä jäljellä!

Burbeetoiselta nimeltään yleisliike – on yksi niistä liikkeistä joita mä vihaan ja rakastan samaan aikaan. Niiden tekeminen tuntuu ihan kamalalta, mutta jälkeenpäin on niiin hyvä fiilis! Niitä on meillä aika usein treeneissä ja ihan syystä, sillä:

👌🏼 Burbee haastaa useampia lihasryhmiä yhtäaikaa kuten käsivarsia, rintalihaksia, pakaroita, reisiä ja keskivartaloa. Nimi ”yleisliike” onkin aika osuva sillä se kuormittaa kehoa kokonaisvaltaisesti!

👌🏼 Lihaksiston lisäksi burbee haastaa myös lihasten kestävyyttä ja kehon hapenottokykyä. Etenkin tuollainen 100 toiston setti 😉 Huhhuh! Kerta kerralta niiden tekeminen on helpompaa kestävyyskunnon kohotessa, vaikka naama onkin ihan punainen ja valuu hikeä.

👌🏼 Burbee on loistava rasvanpolttaja sillä jatkuva ylös-alas tapahtuva liike voi nostaa kulutusta jopa puolella ns. ”staattisiin” liikkeisiin nähden.

👌🏼 Näitä tekemällä myös luonne kasvaa! Vaikka niitä kuin inhoais ja miten pahalta niiden tekeminen tuntuis, niin viimeisen toiston jälkeen itsetunto on ihan pilvissä. ”Mä tein sen!” ja piru vie, se fiilis on niin hyvä että se saa sut tekemään sen uudestaan.. vaikka kuinka oisit toistojen keskellä vannonut sen olevan viimeinen kerta 😉

Burbeet onkin hyvä mittari oman kunnon mittaamiseen ja tiiän, että monet valmentajat käyttää sitä testinä asiakkailleen. En itse ollut ihan tyytyväinen saadessani viime viikolla (hieman haastavissa olosuhteissa tosin) pohja-ajaksi 11:23, mutta nälkä kasvaa syödessä ja joulukuussa olis tarkoitus tähdätä jo seitsämään minuuttiin. Tavote on aika kova, mutta aion pystyä siihen!

Lähtisitkö sä mukaan 100 burbeen haasteeseen? Sen voi tehdä jokainen ihan missä vaan ja milloin vaan, ja tasaisesti sitä tekemällä on kiva seurata oman kuntonsa kehitystä. Vaihtoehtoisesti 100 burbeen sijaan voi myös laskea maksimitoistot kahden minuutin ajalta ja pyrkiä kasvattamaan sitä pikkuhiljaa.

Helppoa, tehokasta ja (ainakin jälkeenpäin) kivaa! Kokeile niin uskot itsekkin 😉

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Tehokas keskivartalotreeni kotona

Fiilistelin viikonloppuna pariinkin otteeseen snapchatin (@aintsi) ja blogin Facebook-sivun puolella mun kotitreenejä, ja koska niistä kyseltiin tosi paljon niin päätin jakaa ne myös teille!

Keskivartalotreeni

Mä en yleensä tee treenejä kotona, mutta silloin kun teen ne on yksinkertaisia ja tehokkaita. Haluan, että hiki tulee kunnolla pintaan ja se seinä tulee vastaan, kun saan lihaksista kaiken mahdollisen tehon irti! Sen jälkeen on niin ihanan raukea olo, ja endorfiiniryöpyt on taattuja 😉

Oon todennut tabata-tyyppiset treenit tehokkaimmaksi muodoksi treenata kotona ja se on myös sellainen, joka sopii jokaiselle lähtökohdista riippumatta 🙂 Teen 4 minuutin työjaksoja, joissa on kahdeksan kierrosta jotka koostuu 20sekunnin työosuudesta ja 10 sekunnin levosta. Työjaksoissa mulla on aina kaksi liikettä.

KESKIVARTALOTREENI 4x4min
Ensimmäinen työjakso: lyhyt vatsarutistus (seliinmakulla, lavat kokoajan irti maasta) + 1/2 linkkuveitsi
Toinen työjakso: kylkinostot molemmille kyljille
Kolmas työjakso: selän ojennus + jalkojen nosto & avaaminen vatsamakuulta
Neljäs työjakso: ”pyöräily” (selinmakuulla jalat 90 asteen kulmassa, kyynärpää vastakkaiseen polveen) + jalkojen lasku selinmakuulla
+ EXTRA työjakso: 4x 40sekunnin lankku + 20sekunnin lepo

Kokonaisuudessaan treeniin menee 16 minuuttia ja ekstran kanssa kaksikymmentä! Eli ei todellakaan paha ja voin sanoa, että seuraavana päivänä kyllä tuntee tehneensä..

Treenaatteko kotona, ja millaisista kotitreeneistä te tykkäätte? Mulla ois suunnitelmissa vetää pieni #JouluBOOTCAMP mun siskolle, joten kaikki uudet ideat otetaan innolla vastaan!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa