Nainen, laiminlyötkö tärkeimpiä lihaksiasi?

Oon viime kuukausina tehnyt uudenlaisen tutkimusmatkan oman kehoni kanssa. Aloitin nimittäin lantiopohjan fysioterapian yhteistyössä ihanan Annakaisan kanssa! Vaikkei millään tapaa tunnettukkan toisiamme entuudestaan, on Annakaisan kanssaan ollut todella mukava ja helppo olla – ja se jos mikä on mun mielestä tärkeää, kun kyseessä on näinkin intiimi (ja sitäkin tärkeämpi!) asia.Tää on itseasiassa aikailla ensimmäinen kerta, kun oon ikinä kiinnittänyt minkäänlaista tarkempaa huomiota mun lantionpohjaan. Eikä sen ”oireiluun” ole edes koskaan ajatellut voivansa liiemmin vaikuttaa, koska harvemmin sitä näin nuorena miettii, että lantionpohjassa ois mitään vikaa.. eikö ne jutut kuulu synnyttäneille ja hieman iäkkäimmille naisille?

Ehei! Myös meidän nuorten on pidettävä lantionpohjastamme hyvää huolta, vaikakkin vähän eri syistä mitä on totuttu ajattelemaan.En ollut varautunut tai valmistautunut tulevaan millään tapaa lantionpohjani kanssa, vaan halusin mennä fysioterapiaan juuri sellaisena kuin olen. Ja jo ensimmäisellä kerralla mun silmät avautuivat ihan uudella tavalla! Rehellisesti mä ehkä vähän yllätyin ja hämennyin. Mun lantionpohjani lihaksiston kuntoa nimittäin testattiin ja mittailtiin, minkä seurauksena ilmeni että mulla on hyvin tyypillinen nuoren, paljon liikkuvan nuoren naisen lantionpohja. Lihaksista siis löytyy hyvin voimaa, mutta ei lähes ollenkaan kykyä rentoutua.

Kääks.

Viime kuukaudet oonkin harjoitellut lantionpohjan rentouttamista treeniohjelman avulla, jonka Annakaisa mulle laati. Ja se on ollut ihan uskomattoman haastavaa. Oon istunut tennispallon päällä ja miettinyt, että miksei mitään tapahdu ja yrittäny uudestaan kerta toisensa jälkeen – kunnes oon onnistunut. Yleensä vaan kerran tai pari, mutta silti onnistunut! Lantionpohja on ollut myös ajatuksissa mukana ja se on saanut treeniä niin työpäivien lomassa kuin autonkin ratissa.Lantionpohjan lihaksien kunto vaikuttaa paljon laajemmin, mitä moni ajattelee – tai edes itsekkään aiemmin tajusin. Lantionpohjasta huolehtimalla voi mm. vaikuttaa virtsan- kuin ilmankarkailuun (treenaavilla etenkin paljon painetta vaativissa suorituksissa), positiivisesti seksielämään, päästä eroon alaselän kipuilusta ja parantaa oman kehon tukea sekä luonnolliseta asentoa.

Ne tekevät tiivistä yhteistyötä keskivartalon lihasten, pakaralihasten ja lonkan liikkuvuuteen vaikuttavien lihaksien kanssa. Itse yllätyin täysin, kuinka paljon lantionpohjan rentouttaminen ja lonkankoukistajien käsittely vaikutti mun juoksun ”potkuun”! Tuntui, kuin olisin saanut mun kauan kadoksissa olleen juoksun kimmoisuuden takaisin.

Oonkin alkanut ymmärtämään, että lantionpohjan lihaksisto on naisille yksi tärkeimmistä! Ja mitä parempaa huolta pidän niistä nyt, sitä paremmin ne tulee kestämään tulevien vuosien haasteet. Tän jännityksen löytäminen mun kehosta on saanut mut kaipaamaan yhä enemmän rentoutta ja oonkin ottanut viime kuukaudet tietoisesti hieman kevyemmin – ei sillä että olis vättämättä tarvinnut, vaan siksi koska se on tuntunut hyvältä.Vielä ei olla tehty uusintamittausta enkä tiedä, onko lantionpohjani olo oikeasti sen rentoutuneempi nyt kuin pari kuukautta sitten. Mutta sen ainakin tiedän, että sen eteen haluan tehdä töitä sillä oon tajunnut kuinka iso rooli lantionpohjan lihaksistolla on mun jokapäiväiseen elämään. Niin toimistolla istuskeluun kuin siihen treenaamisenkin 😉

Yhden selvän merkin oon kuitenkin huomannut, jonka perusteella väittäisin että jotakin on tapahtunut. Mä nimittäin oon alkanut taas itkemään! Ja voi että se on ollut ihanaa. Tätä samaa ”selittämätöntä itkua” on tapahtunut aina ennenkin, kun mun lantionseutu on alkanut rentoutumaan – on kyse sitten ollut joogasta, energiahoidosta tai syvärentoutuksesta. Monesti kuuleekin puhuttavan, kuinka naiset varastoi tunteitaan lantion seudulle enkä mä taida olla tän suhteen poikkeus.

Miten on, pidätkö sä sun lantionpohjasta huolta? Tai ajattelitko alkaa pitämään? 😉

Inspiroituneena,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Lempparijooga jumisille keholle

Kuinka monella muulla kroppa on usein aamulla sängystä noustessa hieman kankea?

Mulla ainakin on ja varsinkin silloin, jos tulee jostain syystä nukuttua liian pehmeässä sängyssä. Muun muassa siitä syystä oon ottanut mun aamurutiineihin joogan ja teenkin aina fiiliksen mukaan noin vartin kroppaa avaavan harjoituksen.

Mun isoimpana ”ongelmana” on juminen rintaranka, alaselkä ja lonkat. Siispä yleensä mun aamuinen harjoitus keskittyykin koko kehon avaamisen lisäksi näihin kahteen alueeseen 🙂 Niihin ja kropan herättelyyn oon omalla kohdallani havainnut parhaimmaksi erilaiset kiertoliikkeet, joita usein yhdistelen jo aamutervehdykseeenkin – jota siis teen joka aamu.

Ihan jokaista liikettä en muistanut innostuksessani kuvata, mutta laitoin lisäksi linkkejä videoihin ja toivonkin, että saatte tästä kuitenkin uusia ideoita omaan kehonhuoltoon ja liikkuvuuden parantamiseksi:

💚 Harjoitus alkaa yleensä aina ”Rock a baby”:llä, jossa otan jalan syliini ja keinuttelen sitä rennosti puolelta toiselle. Tää tekee niiiiin hyvää lonkalle ja alaselälle! Alaselkään vapautuu todella paljon tilaa ja lantio rentoutuu tulevaa harjoitusta ja päivää varten (jos aamulla on kiire enkä kerkeä tehdä mitään muuta, niin teen tämän).

💚 Ensimmäisenä kiertoliikkeenä otan vastakkaisella kädellä jalkapohjasta kiinni ja avaan toisen käden taakse. Tästä tulee ihana kierto selkään ja samalla avaus rintakehälle 🙂

💚 Seuraavaksi siirryn aurinkotervehdyksiin, joihin yleensä yhdistän kahdenlaisia kiertoja: ensin kolmijalkaisen koiran avulla avaan lonkkaa ja sen jälkeen asetun askelkyykyyn ja teen kierron avatakseni rintaa.

💚 Aurinkotervehdyksien jälkeen teen kissaliikettä niin kauan, että selkä ja hartiat ei naksu enää 😉

💚 Kissaliikkeestä siirryn taaksetaivutukseen, joka tuli pysyvästi mun elämään ayurvedan myötä. Hengityksen avulla irtaannun aina enemmän maasta ja nousen enemmän ”lantiolleni”, kun samalla keho avautuu pehmeästi ja kokonaisvaltaisesti.

💚 Ja koska rakastan taaksetaivutuksia, teen niite yleensä vielä muutaman lisää: yleensä harjoittelen siltaa ja yhdistän siihen tasapainoharjoittelua nostelemalla raajoja aina vuorotellen – vielä pari kuukautta sitten Sri Lankassa nostot oli todella nopeita ja matalia, mutta pikkuhiljaa kehitystä on tapahtuntut! 😀

💚 Vielä lisää kiertoja eli klassisesti seliinmakuulta vien vastakkaisen käden kohti vastakkaista jalkaa. Aiiii että tää tuntuu hyvältä selässä!

💚 Lopuksi teen vielä päälläseisontaharjoituksia, sillä joskus mulle suositeltiin että inversioita kannattais tehdä aina aamuisin – ja oon kyllä huomannut että miksi! Todella energisoiva vaikutus, ja etenkin kun tekee jotain itselleen haastavaa niin samalla saa myös kivan itsetuntobuustin joka ei koskaan tee huonoa 🙂

Joogaatteko te ja millaisesta joogasta tykkäätte? Harjoittelekko kotona vai käyttekö tunneilla? Mä oon aina ollut tosi huono venyttelemään ja muutenkaan tekemään kehonhuoltoa, mutta pieni kotijooga on kyllä yks ihan parhaista tavoista aloittaa päivä 🙂 Eniten ehkä oon kuitenkin innoissani, että joogaaminen muistuttaa mua aina siitä kuinka kykeneväinen mun keho on – etenkin viimeaikoina, kun kroppa tasapainoineen on vihdoin alkanut tuntumaan siltä miltä se tuntui ennen loukkaantumista. Siis ihan älyttömän hyvälle! <3

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa