5x näin mun ajatukset on muuttuneet

Oon kirjoittanut blogia jo reilun viiden vuoden ajan, mikä tavallaan tuntuu lyhyeltä ajalta – mutta toisaalta sen aikana on kerennyt tapahtua vaikka kuinka paljon. Ja luonnollisesti myös kaiken koetun ja eletyn kautta oma ajatusmaailma on muokkaantunut, ja ainakin omasta mielestäni parempaan suuntaan.

Etenkin jos erehdyn lukemaan vanhoja blogikirjoituksiani niin monesti meinaa hieman naurattaa omat hassut ajatukset, jotka tuntuu nykyään hyvin vierailta..

Enemmän ei ole enemmän. Liikkua voi ja kannattaa, mutta liika on aina liikaa! Ja liika liikkuminen johtaa helposti alipalautumiseen, jota voi olla vaikea itse havannoida (koska tuntee kortisolihöyryissä olevansa superihminen) ja josta palautuminen voi olla hyvinkin haasteellista. Muista siis sisällyttää lepo ja kevyemmät treenit treeniviikkoihisi!

Syöminen ei ole matikkaa. Ennen kyttäsin ja laskeskelin kaloreita, jotta varmistin että proteiinia tuli tarpeeksi ja kalorivaje oli riittävä jotta saisin rasvaprosentin mahdollisimman alas… Mitä pidemmälle homma meni, sitä järjettömämmäksi se muuttui. Nykyään kaikenlaiset puntarit on tuhottu meidän taloudesta ja syön aikalailla sen mukaan minkä koen itselleni hyväksi, luotan että mun kroppa kertoo jos saan liikaa tai liian vähän energiaa.Haluan elää elämää, josta en kaipaa lomaa. Tavallaan tää pitää edelleen paikkaansa, mutta oma tulkinta kyseisestä lausahduksesta on muuttunut hyvinkin paljon. En enää ajattele ettenkö tarvisi lomaa ollenkaan ja voin painaa töitä väsymättä 24/7, vaan tiedotan juurikin mielekkään vapaa-ajan positiivisen vaikutuksen omaan työntekoon, -motivaatioon ja -jaksamiseen. Kun otan rennosti ja teen kivoja juttuja joka päivä, mun elämässä on paljon isompiakin asioita entä tuleva kesäloma.

Rakkautta ei voi ostaa. Väärin! Ostin koiran ja elämääni tuli sen myötä paljon lisää rakkautta. Saan enemmän rakkautta ja rakastan itsekin enemmän, en vain koiraani vaan ylipäätään elämää itsessään.

Panosta määrän sijaan laatuun. Tää oikeastaan liittyy kokonaisuudessaan jokaiseen elämän osa-alueeseen, vaikka alkuperää ajatus tässä liittyikin ihmissuhteisiin. Jyväskylään muuttaessa mulla jäi paljon ihmisiä Helsinkiin, joita kaipasin hyvinkin paljon – mutta hetken kuluttua huomasin, että kaikki sosiaalisuus oli ollut mulle osittain vain tapa pakoilla itseäni enkä osannut olla lainkaan yksin. Enää en koe tarvetta miellyttää kaikkia, vaan ainoastaan väliä on sillä mitä mun läheiset ihmiset musta ajattelee. Ja pudotettuani sen taakan harteiltani elämästä on tullut ihan älyttömän paljon kivempaa, vapaampaa ja uskokaa tai älkää – mutta niin minä itse kuin muutkin tykkää musta paljon enemmän <3Nää kaikki oivallukset ja kokemukset on ilmeisesti sitä, mitä kutsutaan aikuistumiseksi. Mutta ei.. en mä silti koe vielä olevani aikuinen, vaan uskon että mulla on vielä paljon oivallettavaa ja koettavaa edessä 😉

Ihanaa tiistai-iltaa,
<3 Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Sormus, joka parantaa elämänlaatua

Tein viime kesänä yhden parhaimmista sijoituksista ikinä ja ostin itselleni OURA -hyvinvointisormuksen. Kyseessä on siis suomalainen keksintö, jonka avulla voi oppia parantamaan omaa hyvinvointiaan helposti ja huomattavasti.

Sormuksen hankinnan jälkeen olenkin saanut tasaisin väliajoin kysymyksiä sormuksesta ja sen käytön tuomista hyödyistä, joten ajattelin koota kaikki ajatukseni yhteen postaukseen. Toivottavasti tästä on sulle apua, jos oot miettinyt sormuksen ostamista!

OURA-hyvinvointisormusHommasin sormuksen itselleni ennenkaikkea oman kehon stressitasojen, arjen kuormittavuuden ja unenlaadun seuraamiseen – ja sen kautta niiden parantamiseen. Sormus mittaa kattavasti kehon toimintoja eri tavoin, muun muassa sykettä ja lämpötilaa, ja kerää niiden pohjalta arvokasta dataa, jota on erittäin helppo tulkita. Sormuksen keräämiä tietoja voi hyödyntää omassa arjessaan muun muassa unen laadun ja treeneissä kehittymisen, sekä niistä palautumisen maksimoimiseksi.

Kun aloitin käyttämään sormusta nukuin määrällisesti paljon, mutta aamulla herätessäni olin aina todella väsynyt ja syy löytyi nopeasti: syvän unen määrä oli yössä vain muutamia prosentteja, kun sen olisi hyvä olla vähintään 15% luokkaa. Syvä uni on siis unen vaiheista kaikista palauttavinta unta ja sen aikana muun muassa lihakset kasvaa ja kehittyy kaikista parhaiten. Ei siis ihme, että aamuisin tuntui kuin ei olisi nukkunut lainkaan.

Voit lukea tarkempaa tietoa syvästä unesta ja sen merkityksestä täältä.

OURA-hyvinvointisormusTiesin  jo ennen sormusta, ettei kova treeni tee mulle siinä väsymystilassa hyvää mutten malttanut siltikään olla treenaamatta koska olin tavallaan tottunut siihen hieman nuutuneeseen olotilaan – ja hei, saahan treenistä ihan hirveästi virtaa! Se lienee se pahin noidankehä, johon väsynyt ja stressaantunu ihminen joutuu (ja sieltä on mun kaltaisten oman elämänsä supernaisten hyvin hankala päästä pois, koska ”mä pystyn mihin vaan”). Kun aloin seuraamaan omaa untani se pysäytti ja auttoi tekemään muutoksen parempaan, keskittymään palautumiseen.

Sormus kertoo myös keräämiensä tietojen perusteella kulloisenkin päivän valmiustason fyysiseen rasitukseen. Alussa sen totteleminen oli vaikeaa, mutta huomasin nopeasti sen seuraamisen vaikuttavan unenlaatuuni ja leposykkeeseeni. Testailin myös innolla miten esimerkiksi puhelimen tai tietokoneen selailu ja pari lasia viiniä ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa uneen – ja sen seurauksena motivoiduin jättämään molempia vähemmälle.

Kuukauden sormuksen käytön jälkeen mun syvän unen määrä oli noussut parhaimmillaan 18%, mikä oli mun mielestä huima parannus! Sormus ei itsessään tehnyt muuta, kuin antoi mulle tietoa jonka avulla pystyin itse toimimaan ja parantamaan elintapojani itselleni sopivammaksi ja onnistuin siinä mielestäni tosi hienosti. Nykyään nukun paljon paremmin kuin aikasemmin ja koen saavani treeneistä paljon enemmän irti 🙂

Ja itseasiassa kolmen kuukauden kevyemmän treenijakson, jolloin mun unenlaatu parani huomattavasti, mä myös hoikistuin useita kiloja tekemättä mitään sen ihmeempää.

Itseasiassa sormus kyllä aina antaa kommentteja ja pitkään valvotun illan jälkeen kehottaa seuraavana iltana menemään aikaisemmin nukkumaan tai rankan päivän jälkeen ottamaan seuraavana päivänä hieman rennommin – siis tälläisiä pieniä, yksinkertaisia vinkkejä jotka jokaisen on helppo tehdä oman hyvinvointinsa hyväksi.

Sormus kerää myös kaiken tän datan ja sitä on mahdollisuus tarkastella myös OURA Cloudissa, jossa voi tarkastella ja vertailla yli kolmeakymmentä eri tekijää. En itse oo hirveästi jaksanut sen kanssa leikkiä, mutta välillä on hauska katsoa miten esimerkiksi kehon lämpötila vaikuttaa unen laatuun tai aktiivisuus kehon lämpötilaan.. näin esimerkiksi 🙂 Veikkaan, että jäisin aika nopeasti koukkuun tuohon pilvipalveluun jos alkaisin sen kanssa viettämään enemmän aikaa!

OURA-hyvinvointisormusVaikka en oo kokoajan pitänyt sormusta sormessa (en välttämättä halua tietää, mitä kiireiset työreissut ja viikonloppujen riennot saa mun kehossa aikaan..) niin käytän sitä edelleen säännöllisesti. Se on auttanut mua havannoimaan stressaavia tekijöitä mun arjesta ja sen myötä joko eliminoimaan niitä tai muuttamaan omia toimitatapoja tai suhtautumista kyseisiin asioihin. Mun elämä muuttuu kokoajan ja sormuksen myötä oon oppinut myös mukautumaan siihen entistä paremmin.

Ainut huono puoli sormuksessa on sen lyhyt akun kesto ja välillä unohdan ladata sen, minkä vuoksi en aamulla saakkaan tietoja nukutusta yöstäni – en tosin onneksi suhtaudu siihen neuroottisesti, joten ei se maailmaa kaada. Tämä on kuitenkin korjattu uudistettuun OURA-sormukseen, joka on ulkonäöltään sirompi ja mittaa myös päivän aikaista palautumista! Uusien sormuksien toimitus aloitetaan tulevana keväänä enkä malta odottaa, että saan oman koristamaan kättäni ja auttamaan mua voimaan vielä entistä paremmin.

Ootko sä tutustunut OURAan? Tai oisko sulla jotain kysymyksiä siihen liittyen?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto