Juoksun riemua!

Terkut Helsingistä!

Tai oikeastaan oon jo autossa matkalla takas kotia, sillä tää mun Helsinginreissu oli tällä kertaa aika hätänen – mutta erittäin antoisa, monella tapaa.

Runfest 2014

Yks reissun pääelementeistä oli eilinen RunFest, jossa olin itseasiassa mukana jo toista kertaa. Kyseessähän on hauska hyväntekeväisyystapahtuma, jossa juostaan porukalla hyvän asian puolesta puolimaraton – eli viisi joukkueen jäsentä juoksee jokainen yhteensä 4,2km matkan Helsingin Kaivopuiston kauniissa miljöössä.

Runfest 2016

Ensimmäisen kerran olin tapahtumassa mukana kaks vuotta sitten, jolloin koko tapahtuma järjestettiin ekaa kertaa. Silloin mun joukkueessa oli mukana Tuukka, Monna, Nana ja Elina. Tänä vuonna kokoonpano oli täysin toinen, sillä pääsin mukaan edustamaan 2XU:ta – tälläkin kertaa joukkue oli aika naispainotteinen sillä yhden miehen lisäksi mun joukkueessa oli Laura, Liisa ja Eve.

Oltiin tyttöjen kans söpösti tiimiasuissa ja puhun varmasti meidän kaikkien puolesta, kun kerron että noi 2XU:n uudet trikoot oli ihan mielettömän tuntuset jalassa! Siis aivan ku toinen iho, ja ne hengitti juoksun ajan tosi hyvin enkä illalla ois millään malttanu ottaa niitä pois jalasta. Juoksun aikanakin jalat tuntui paljon kevyemmiltä, eikä mun kiviset pohkeetkaan tuntunu yhtään niin pahalta enää sen jälkeen kun vedin ne ennen juoksua jalkaan 🙂

Runfest 2016

Siinä missä ekana vuonna salamoi ja satoi vettä kaatamalla, tänä vuonna paistoi aurinko ja keli oli itseasiassa juoksemiselle tosi optimaalinen. Oma juoksu ei kulkenu kovin loistokkaasti, mutta juoksun jälkeen joukkuekavereiden kans keskustellessa mä tajusin yhen asian – mä pystyin juoksemaan. Siitä mä oon iloinen. Kaikesta, jopa siitä että puoltoistavuotta sitten mulle sanottiin etten enää pystyis juoksemaan, mä juoksin. Ja se on ihan parasta!

Ja viikon päästä mä juoksen puoilkkaan Levillä. Vaikka pää kainalossa, mutta mä juoksen 😛

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

4x mukavampi juoksu

Kuten eilen lupasin, niin tänään on juttuvuorossa on yks mun lemppareista: juoksu!

Niin, ehkä tän kirjottamisen sijaan niitä juoksulenkkejäkin pitäis alkaa taas harrastamaan, kun omaan ekaan puolikkaaseen on enää aikaa se vajaa kolmisen viikkoa.. Mutta mun on ihan pakko tunnustaa, että crossfit on vieny mut taas ihan mennessään ja mut löytää nykyään varmemmin boxilta hikoilemasta entä lenkkipoluilta hölkkäämästä 😛

Tavoite

Lupaan kuitenkin kunnostautua ja käydä huomenna aamusta juoksemassa viikon ensimmäisen lenkin. Ainakin tätä juttua kirjottaessa mulle nousi elävästi mieleen, kuinka siistiä se juoksukin on! Kuinka hyvältä tuntuu, kun keuhkot on täynnä raitista ilmaa ja naama hohkaa punaisena edorfiinien ryöpytessä tehokkaan juoksuspurtin jälkeen.

Vaikka juoksu mielletään helpoksi liikuntamuodoksi juuri sen vuoksi, että ”ei tarvi muuta kuin vetää lenkkarit jalkaan” niin mä oon huomannut, että se jos jokin on varsinaista välineurheilua. Siis mitä tulee siihen, kuinka paljon juoksunautintoa voi lisätä pienillä, yksittäisillä tekijöillä. Ja ne tekijät esittelenkin teille nyt:

On-running cloudsufer

  • Kengillä on väliä. Mulla oli vielä alkukeväästä paljon ongelmia juoksussa, etenkin pohkeiden kipeytymisen suhteen, ja löysinkin suurimman syyn niiden vihoitteluun mun kengistä. Asian kanssa tuskaillessa mulle suositeltiin juoksukengiksi On-Running Cloudsurfereita ja meidän tarina olikin sitten rakkautta heti ensiaskelilla.

    Cloudsurfereissa on iskuvaimennus sekä poikki- että pystysuunnassa, mikä on tosi hyvä mun jalalle. Mun jalkojen kuormitus on helpottanu tosi paljon, kun askel rullaa kevyesti jalkojen alla – ihan parhaat kengät ikinä! Mulla on itsellä lievä pronaatio, mutta nää neutraalit kengät on sopinu mulle tosi hyvin ja pitäny mun juoksutekniikan tosi siistinä.

ShockAbsorber, juoksu

  • Maksimoi mukavuus tukevilla urheiluliiveillä. Mä tutustuin vajaa vuosi sitten ShockAbsorbereihin, kun sain ensimmäiset liivit testattavaksi, enkä oo sen jälkeen voinut edes harkita enää muiden urheiluliivien käyttöä.. Vaikka en oo mitenkään isorintainen, niin silti pienikin hölskyminen tuntuu epämukavalta. Shockit pitää kuitenkin paikat varmasti tuettuna 🙂

    En oo itse mikään liiviekspertti, mutta rintojen tukeminen estää mm. liiallista venymistä ja kudosvauroita sillä herkässä rintarauhaskudoksessa ei oo ollenkaan lihaksia. Shock Absorberin urheiluliivit vaimentaa tärähdyksiä tutkitusti jopa 78%:sti minkä takia ne on varma ja turvallinen valinta.

kompressio, juoksu

  • Kompressio. Käytän kompressiosäärystimiä/sukkia sekä a) juoksun aikana että b) satunnaisesti iltaisin palautumisen tukena. Kompression idea on sen kyvyssä lisätä painetta kudoksessa mikä saa kuona-aineet liikkumaan nopeampaa verenkierron tehostuessa mikä antaa raajoille enemmän energiaa. Samalla se parantaa lihasten toimintaa ja kuona-aineita poistaen vähentää sekä turvotusta että ehkäisee kramppeja suorituksen aikana!

    Aikoinaan käytin myös kompressiotrikoita – ne oli mulla niin kovassa käytössä, että onnistuin kuluttamaan ne puhki.. Ja nyt oon miettinyt ostavani puolikkaalle uudet – jospa edes sen tehokkuutta lisäävä mielikuva sais mut juoksemaan vähän nopeampaa? 😉

Juoksu, magnesium, wildnutrition

  • Magnesium. Pohjeongelmista kärsiessä te lukijat muistutitte mua magnesiumin riittävästä saannista – kiitos siitä. Ja aikalaila heti sen jälkeen sainkin testiin WildNutritionin uusia vallankumouksellisia ravintolisiä, mm. magnesiumia.

    WildNutritionit ei oo mitään tavallisia ravintolisiä, vaan itseasiassa niinkuin ruokaa: ne on 100% ravintoa sillä niiden sisältämät ravinteet on saatu aikaan ravinnossa rikastuttamalla. Elimistö siis tunnistaa ne ravintona ja näin ollen osaa käyttää ne paremmin hyväksi jolloin ne imeytyy kehoon jopa 98%sti ja juuri sinne, missä keholla on niille tarvetta.

    Itse magnesium on tosi tärkeää urheilijoille ja etenkin kestävyyslajeja harrastaville, sillä sen puute voi aiheuttaa kramppeja ja aineenvaihdunnallisia häiriöitä. Itseasiassa magnesiumin puute on ilmeisen yleistä suomalaisilla, joten itse suosittelen sitä ravintolisänä lähes jokaiselle joka multa erehtyy asiasta kysymään – se on niin tärkeää, että sen saannista kannattaa oikeasti pitää hyvää huolta 🙂 Se myös nopeuttaa palautumista, myös hermoston tasolla, ja voi parantaa unenlaatua.

Onko teillä mulle mitään hyviä juoksuvinkkejä näiden lisäksi, mitä kannattais huomioida ja mistä ois hyvä pitää erityisesti huolta? 

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa