29. Simppeli sunnuntaiherkku

Olipa kerran sunnuntai, ulkona aivan liian harmaata ja jalat aivan liian kipeänä edellisillan (..yön) hulluttelusta tanssilattialla. Siinä on hetki jolloin inspiraatio ei välttämättä ihan hirveästi kukoista, mutta onneksi kieriskelin sen yltäkylläisyydessä viime viikolla ja saan nauttia sen hedelmistä näinä vetämättömämpinäkin päivinä.

Sunnuntaifudge

Näinä päivinä tekee myös lähes poikkeuksetta aina mieli jotain hyvää. Todellisena herkuttelijana niiden loihtiminen onneksi onnistuu kuin itsestään sillä sehän olis suorastaan vääryys viettää päivä ilman – vai mitä mieltä ootte?

Tänään herkkuvuorossa olikin suklaan sijaan fudge, joka valmistui mun keittiön perusraaka-aineista. Nää kaikki on sellaisia joita syön päivittäin ihan muustakin syystä kuin niiden herkullisuuden vuoksi, ja siitä aiheesta voisinkin kirjoittaa vaikka kokonaisen postauksen! Jos siis mietit, miksi mun mielestä kannattaa syödä parapähkinöitä tai maca-jauhetta niin ilmaise mielenkiintosi niin lupaan toteuttaa postauksen 😉

Sunnuntaifudge

Sunnuntaifudge

Ilman sen kummempia funktioita tai lätinöitä mennään seuraavaksi itse reseptiin, joka mun tyylille uskollisesti täyttää herkkufilosofiani pyhän kolminaisuuden: helppous + maku + ravinteikkuus.

MACAINEN FUDGE

4 rkl kookosmannaa
2 rkl parapähkinätahnaa
1 dl hera/herne/riisiproteiinijauhetta, vanilja*
2 tl maca-jauhetta
(1 tl tocoa)*
ripaus aitoa vaniljaa ja suolaa
1 dl mulperimarjoja

Sulata kookosmanna vesihauteessa. Sekoita joukkoon parapähkinätahna, maca ja proteiinijauhe. Mausta ja maista ja lisää tarvittaessa oman makusi mukaan ekstramakeutusta (esimerkiksi hunajaa tai kookossokeria). Lisää taikinan joukkoon hienonnetut mulperimarjat. Kaada massa leivinpaperoituun vuokaan ja nosta pakkaseen noin parinkymmenen minuutin ajaksi minkä jälkeen palastele fudge haluamasi kokoisiksi suupaloiksi. Säilytä fudge jääkaapissa.

*Jos käytät kasviproteiinia niin suosittelen lisämään joukkoon tocoa, joka taittaa pois jauhoisuutta ja tuo fudgeen lisää pehmeyttä.

Sunnuntaifudge

Toivottavasti teillä on harmaudesta huolimatta ollut yhtä nautinnollinen ja herkullinen sunnuntai mitä mullakin!

Ja hei – onko sulla oma herkkufilosofia? Saanko udella, että millainen? 😉

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

26. Riippumattomuuden mahdottomuudesta

Riippuvuus eli addiktio on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. Riippuvuuden vaikutus elämään vaihtelee hyödyllisestä ja elämää ylläpitävästä terveestä riippuvuudesta haitalliseen riippuvuussairauteen.”

Näin kertoo wikipedia etsiessäni googlesta määritelmää riippuvuudelle, siis riippumattomuuden vastakohdalle. Riippuvuus voi olla hyväkin juttu, mutta mulle itselle se on aina näyttäytynyt jollain tapaa negatiivisessa valossa enkä usko olevani ainut. Jollain tapaa oon aina kokenut, että riippuvuus tekee ihmisestä heikon ja vain riippumattomana, itsenäisenä voi olla todellinen selviytyjä.

Toisaalta oon myös miettinyt sitä, että kerta meillä on mahdollisuus helpottaa meidän elämää monilla jutuilla niin miks me toisaalta ei käytettäis sitä hyödyksi? Mä esimerkiksi itse oon aika vahvasti julkisen liikenteen käyttöä vastaan, koska en halua olla riippuvainen bussiaikatauluista (ja meillä on jalat ja kävely on hyvää hyötyliikuntaa, haha!), mutta toisaaltahan se voi olla myös iso pelastus ja myös hyvä keino tehostaa ajankäyttöä 🙂

Riippuvuus

Viime aikoina oon tuntenut itseni erityisen heikoksi, sillä oon onnistunut muodostamaan syvän riippuvuussuhteen kahteen asiaan jotka mulla jopa vähän nolottaa myöntää… Toinen niistä on Netflix & Gilmoren tytöt, toinen puolestaan kahvi.

Oon viettänyt ihan naurettavan paljon vapaa aikaa Stars Hollowssa ja laiminlyönyt mun muut rentouttavat rutiinit kuten lukemisen, värittämisen, kehonhuollon, meditoinnin, äänikirjat ja podcastien kuuntelut. Sen sijaan oon saattanut valvoa huomisen puolelle odottaen innolla sitä hetkeä, kun Lorelai ja Luke tajuaa olevansa luodut toisilleen. Olisin voinut toki käyttää kaiken sen ajan paremminkin, mutta välillä on ihan hyvä olla tekemättä mitään järkevääkin.. Onneksi mun ilmainen Netflix-kuukausi kuitenkin loppuu huomenna, joten pääsen taas pian kiinni normaaliin arkeen 😉

Piristystä päivään

Kahvin suhteen mun pitäis ehkä olla jo vähän huolissani. Stimulantit on mulle nimittäin yllättävän pahoja koukuttajia sillä mä huomaan niiden vaikutuksen tosi nopeasti – aivan kuten niiden puutteenkin. Olinkin pitkään kokonaan juomatta kahvia juuri sen vuoksi, mutta Etelä-Amerikassa tajusin kuinka kahvi on parhaimmillaan mitä ihanin makunautinto.. ja sitä se on ollutkin!

Laadukas, vasta paahdettu ja jauhettu luomukahvi! Mmm.

Mutta mulle se ei tosin näköjään sovi joka päivä nautittavaksi sillä oon alkanut kärsimään vierotusoireista, jos en oo iltapäivään mennessä saanut päivän kiinitökupillistani. Siis vaikka juon vain sen yhden kupin päivässä. Noh onneksi kahvi on aika viaton riippuvuus, mutta silti.. tuntuu jotenkin voimattomalta, että niinkin pienellä asialla on niin iso vaikutus itseensä. Jollain tapaa en haluais olla jonkin yhden asian armoilla, riippuvainen. Onneksi en tarvi kahvia päästäkseni aamulla käyntiin, mutta sen puutteesta seuraa jotain pahempaa: mua nimittäin rupeaa kiukuttamaan.

Putouksilla

Toisaalta kun asiaa miettii positiivisesti, niin mulla on paljon myös sellaisia riippuvuuksia jotka parantaa mun elämänlaatua. Oon aivan koukussa puhtaaseen ruokaan, liikunnan aikaansaamiin endorfiiniryöppyihin, kunnon yöuniin, bullet journaliin, maailmanparannushetkiin ystävien kans ja niin edelleen.. Ne on kaikki mulle sellaisia juttuja, joista saan ihan älyttömästi energiaa mutta joita ilman alan voida huonosti.

Millaisia riippuvuuksia teillä on? Onko niistä enemmän iloa vai hyötyä? Ja hei jos teillä on jotain vinkkejä mun kofeiinikiukun laannuttamiseen niin oon pelkkänä korvana!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa