Pieniä, isoja juttuja

Kun on kaukana poissa kotoa korostuu niiden pienten asioiden merkitys, jotka omassa arjessa tuntuu ”itsestäänselviltä”, mutta onkin oikeastaan todella kantavia voimavaroja. Ne on juttuja, joita ollaan opittu, ja jotka on juurtuneet rutiineiksi meidän arkeen – eikä välttämättä edes osata arvostaa niitä tarpeeksi sillä niistä on tullut meille niin itsestäänselvyyksiä.

Mulla on viisi tärkeintä päivittäistä juttua, jotka on vaikuttaneet hyvin positiivisesti mun elämään ja ilman niitä, mun elämä vois olla hyvin erilaista. En aina noudata niitä mitenkään ”orjallisesti”, mutta jos unohdan ne vähänkään pidemmäksi aikaa rupean huomaamaan sen olossani – ja palaan takaisin entiseen hyvin nopeasti 😉

♥ Kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta on moni varmasti kuullut hyvää ja joskus ehkä jopa kokeillutkin. Mä oon aloittanut sen pitämisen ainakin viisi kertaa ja yleensä se on aina jossain vaiheessa unohtunut.. Oonkin huomannut, että kynä ja paperi ei toimi mulla tähän tarkoitukseen vaan oon ladannut mun puhelimeen ”Grateful” -sovelluksen. Se on ihan paras! Joka ilta se kysyy multa puoli kymmenen aikoihin mikä on tehnyt mun päivän aikana iloiseksi ja kaiken kivan lisäksi voin laittaa mukaan myös kuvia 🙂

Kiitollisuuden aiheiden kirjaaminen ei oo mitään hömppää, vaan sen on tutkitusti huomattu vaikuttavan positiivisesti niin oman kuin lähiympäristönkin mielialoihin! Eräässä tutkimuksessa selvisi, että jos työpaikalla yksi ihminen kirjoittaa ylös kiitollisuuden aiheitaan se voi vaikuttaa jopa työkavereiden perheeseen 😀 Aika huikeaa! Ja tietysti on aina kiva mennä nukkumaan hyvillä mielin, kun on saanut päivästä kaikki kivoimmat jutut viimeisenä mieleensä 🙂

♥ Pätkäpaasto tekee mut energisemmäksi, tehokkaammaksi ja olon kevyeksi! Reissuissa siihen ei aina pysty keskittymään, sillä matkustaessa ei aina oo ruokaa tarjolla juuri silloin kun haluaa. Silloin siis tietysti syödään silloin kun ruokaa on tarjolla, mutta kotona ja arjessa se on kyllä yks mun parhaista kavereista 😀

Meditoinnin opettelu otti mulla aikansa, mutta se kannatti. Yleensä meditoin töissä silloin, kun muut pitää lounastaukoa – eli tavallaan annan aivoilleni ravintoa ja energiaa! Jo lyhyt kymmenen minuutin meditaatio, vaikkapa Headspacen avulla, virkistää ja parantaa keskittymiskykyä huimasti! Se parantaa läsnäoloa ja saa isommatkin haasteet tuntumaan selätettäviltä mikä näkyy myös muuallakin kuin töissä, esimerkiksi treeneissä 🙂 Meditaatio myös parantaa stressinsietokykyä ja siten tehostaa myös immuunipuolustusta, joten hyödyt on paljon suuremmat mitä monet edes ajatteleekaan.

♥ #Disconnet -aika iltaisin aina vähintään klo 22 jälkeen on yks parhaista keinoista helpottaa nukahtamista ja syventää unenlaatua. Usein laitan puhelimen jo heti kahdeksan aikaan lentokonetilaan, mutta mun on pakko myöntää että joskus en yksinkertaisesti malta jos on joku hyvä keskustelu meneillään tai tulee inspiraatio kirjoittaa blogia 😉 Yleensä jätän lentokonetilassa olevan puhelimen keittiöön, jolloin se ei edes ole ”helposti saatavilla” minkä vuoksi mun on helpompi rauhoittua esimerkiksi värittämisen tai hyvän kirjan pariin.

Stimulanttien minimointi on mun pitta-keholle tosi oleellista, sillä rupean tosi herkästi käymään ylikierroksilla 😀 Lisäksi stimulantit, kuten kahvi, sekoittaa herkästi kropan luonnollista rytmiä kuten väsymyksen tunnetta ikäänkuin huijaten kehoa. Se tekeekin niin kutsutun oman kehon kuuntelemisen entistä hankalammaksi. Huomasin sen nyt itse taas talvella, kun hairahduin juomaan kahvia päivittäin (vaikka olin jo onnistuneesti pari kertaa sen lopettanut..:D) ja nyt kun oon viimeiset viikot Sri Lankassa ollut täysin kahviton en ajatellut palata enää takaisin entiseen! Kun keho väsyy se väsyy ja jos se ei piristy ulkoilmalla tai meditaatiolla, niin silloin lienee levon paikka 😉

Mitä arkirutiineja sulla on, joiden avulla saat päivistä enemmän irti? Jos haluat kokeilla jotain uutta ja tehdä siitä itsellesi rutiinin niin kokeile sitä seuraavan 30 päivän ajan! Tee siitä itsellesi haaste ja lupaa itsellesi vaikka joku kiva palkinto sen päätteeksi – lopuksi voit yllättyä, sillä palkinnon lisäksi oot todennäköisesti saanut osaksi arkeasi jonkin uuden voimaannuttavan elementin 🙂

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Laihduttaja – mitä jos lopettaisit?

Kesä lähestyy ja samalla monen mieleen saattaa salakavalasti pyrkiä ajatus laihduttamisesta. Tai ehkä se ajatus on muhinut päässä jo pidempään, ehkä jo vuosia, pitäen sisällään useita epäonnistuneita laihdutusyrityksiä?

Fysiologisesti ja ajatuksen tasolla pätevä ajatus ”syö vähemmän kuin kulutat” voi olla haastava toteuttaa käytännössä ja useiden epäonnisten kokeilujen jälkeen voi pahimmillaan johtaa yhä syvemmälle ”mitä vähemmän syöt sen enemmän laihdut” -ajatukseen, joka on kaikkea muuta kuin totta. Se ei myöskään saa mitään positiivista aikaan aineenvahdunnassa tai rasvanpoltossa.. Jos laihdutus olis oikeasti niin yksinkertaista niin mä uskon ettei ihmisillä edes olis niin suuria vaikeuksia hallita painoaan.

Haluan kuitenkin sanoa yhden asian: tee itsellesi palvelus ja unohda laihdutus sekä pikadieetit. Se on turhaa itsensä kiusaamista, ja minkä takia? Rajoituksilla ja itseään sättimällä ei kukaan tule onnelliseksi, vaan mahdollisesti omasta olosta tulee jopa entistä riittämättömämpi.. Aineenvaihdunta ja kroppakin menee todennäköisesti vaan entistä enemmän sekaisin ja hei jos rehellisesti mietitään, niin onko Suomen kesä edes sen arvoinen?

Ja varsinkin jos oot yrittänyt sitä tuloksetta jo monta kertaa niin uskotko aidosti, että tää kerta olis jotenkin erilainen – vai ootko vaan ajautunut kierteeseen, josta ei tunnu olevan tietä ulos?

Tottakai halutessaan vieläkin ennättää juhannukseen mennessä pudottaa fiksusti jopa kuudesta seitsämään kiloa painoa eli mitään kiirettähän tässä ei ole! Suosittelen kuitenkin ennemmin varaamaan loman jouluksi ja tekemään seuraavat kahdeksan kuukautta pitkäjänteisesti järkeviä valintoja oman hyvinvoinnin eteen – ja mä takaan että tuloksia syntyy 🙂

Laihdutus on nimittäin aina stressi keholle, aivan kuten ylipainokin. Jos stressaantunut ottaa taakakseen vielä lisää stressiä, niin lopputulos on tuskin kovinkaan hedelmällinen? Yleensä laihduttaminen on myös henkisesti stressaavaa ja jatkuvaa kieltojen pyöritelyä, mikä todennäköisesti johtaa repsahduksiin ja itsensä soimaamiseen.

Tärkeintä onkin löytää tasapaino, opetella ja sisäistää uusia toimintamalleja sekä löytää se itselle sopiva ruokavalio, joka saa tuntemaan itsensä energiseksi ja hyvinvoivaksi. Entistä elinvoimaisemman olon ja paremman elämänlaadun lisäksi tän kaiken sivutuotteena painokin alkaa putoamaan. Ja parhaimmillaan se tapahtuukin ilman, että sun oikeastaan tarvitsee edes kieltää itseltäsi mitään tai luopua mistään!

Kaikkea ei kannata yrittää tehdä kerralla, vaan tärkeintä on olla itselleen rehellinen ja tiedostaa missä asioissa on korjattavaa. Mitä voisit tehdä paremmin? Aloita niistä pienistä asioista, jotka on helpoin ottaa osaksi omaa arkea ja lisää näitä hyviä juttuja pikkuhiljaa 🙂 Ruokavalio on tärkeä pohja kaikelle tälle, sillä sen avulla saat pidettyä huolta suolistosta, aineenvaihdunnasta ja hormonitoiminnasta, jotka ovat avainasemassa fiksussa painon pudotuksessa.

Voit kuvitella ja syyllistää itseäsi, että ylipainon syynä on liiallinen syöminen, mutta usko pois – asia ei oo aina ihan näin yksinkertainen. Tottakai jossain vaiheessa on täytynyt syödä kulutustaan enemmän, jotta ylimäärä on voinut muodostua rasvaksi, mutta se ei ole ihan koko totuus. Usein nimittäin laihduttajat syövät aivan liian vähän mikä saa kehon pitämään vielä tiukemmin kiinni jokaisesta kilostaan! Stressi, johtuipa se sitten työstä tai huonosta ruokavaliosta, ongelmat verensokerissa, imeytymishäiriöt suolistossa, univaje, hapan ja kuormittunut keho, kylläisyyssignaalin epätoimivuus, hormoniongelmat sekä suoliston huono mikrobisto voi usein myös olla syynä siihen miksei paino putoa.

Tiesittekö muuten, että on tutkitusti todistettu että ylipainoisilla ihmisillä on erilainen bakteerikanta suolistossa kuin normaalipainoisella? Ylipainoisen mikrobisto saa kehon varastoimaan rasvaa tehokkaammin mikä saa ihmisen lihoamaan herkemmin.

Mielestäni onkin siis aika unohtaa turha kalorien kyttääminen ja alkaa keskittymään ennemminkin ruoan ja elämän laatuun. Usein jo pelkkä syömänsä ravinnon laadun parantaminen ja antiravinteiden minimoiminen voi saada ihmeitä aikaiseksi! Elimistölle sopimaton ravinto aiheuttaa nimittäin keholle ihan yhtälailla stressiä kuin ylensyöminen tai vaikkapa kehon happamuus – yleensä nää asiat tosin kulkee käsi kädessä ja toinen johtaakin lähes väistämättä toiseen.

Pikadieeteillä tiputetut kilot eivät ole sitä rasvaa josta haluttaisiin eroon vaan varastohiilihydraatteja ja vettä, jota nopeasti laihdutetuista kiloista on jopa kolme neljännestä. Myös lihasmassan menetys on erittäin todennäköistä ja sen tippuessa kehonkoostumus muuttuu epäedullisempaan suuntaan rasvaprosentin mahdollisesti noustessa. Kuurin loputtua paino yleensä palaakin nopeasti entisiin lukemiinsa, tai jopa suuremmaksi kuin ennen diettiä, kun hiilarivarastot täyttyvät ja kroppa nesteytyy ja ylimääräinen energia alkaa taas varastoitumaan rasvaksi.

On varmaan sanomattakin selvää, että tälläinen laihdutus on kropalle stressin aihe?

Rasvanpolttoon ei olekkaan oikotietä, eikä sitä voi pakottaa. Yleensä laihduttaessa keholla voi kestää jopa neljäkin viikkoa ennen kuin aineenvaihdunta tehostuu polttamaan rasvaa – usein dieetit siis jo ennättää loppu ennenkuin rasva on alkanut edes kunnolla palamaan. Eli malttia! 🙂

Asiat joihin kiinnittäisin huomiota:

  • Syö aitoa, puhdasta ruokaa – einekset, e-koodit, valkojauhot, sokerit ja teoliset makeutukset minimiin
  • Tasapainotta verensokeria ja lopeta turhien välipalojen syönti sekä napostelu
  • Suoliston hyvinvointi ja ravinteiden imeytyminen
  • Laadukas uni
  • Positiivinen ajatusmaailma, itsensä kannustaminen ruoskimisen sijaan
  • Ruokavalion tueksi liikuntaa, joka tuo hyvän olon

Onko näistä tekijöistä joku, josta haluaisitte että kirjoitan lisää? Suolistosta ja ravinteiden imeytymisestä on toivottu postausta jo aiemmin, eli sellainen on jo tulossa – aika piankin itseasiassa!

Älä vaadi itseltäsi mahdottomia, äläkä sulje itseäsi kuplaan. Luen parhaillaan kirjaa, jossa kerrotaan kuinka onnellisuus tuo mukanaan menestystä – ja onnellisuuden yksi tärkeimpiä tekijöistä on sosiaalinen verkosto ja pienetkin päivittäiset positiiviset kokemukset. Olipa tavoitteesi mikä tahansa muista edetä sitä kohti itseäsi kunnioittaen ja elämästä nauttien – elämä on aivan liian lyhyt turhaan itsensä kiusaamiseen ja päivästä toiseen kärvistelyyn 🙂

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa