Yllättävä avain terveyteen ja hyvinvointiin

Oon ollut viime kuukaudet aivan intopiukeana mun uusien ystävien suolistobakteerien suhteen! Oon imenyt niistä jos jonkinlaista tietoa ja kaivellut tutkimuksia vähän laidasta laitaan, minkä jälkeen oon vaan entistä vakuuttuneempi niiden tärkeydestä ja tehokkuudesta – sekä ennenkaikkea positiivisista vaikutuksista meidän hyvinvoinnille ja terveydelle. Ja niihin haluankin nyt myös teidät tutustuttaa!

Usein bakteerit mielletään pahaksi, mutta meidän suolistossa elävillä hyvillä bakteereilla on elintärkeä rooli. Ne muun muassa tuottavat vitamiineja ja säätelevät niin aineenvaihduntaa kuin immuunijärjestelmääkin, vapauttaa kehoon entsyymejä, hormoneja ja välittäjäaineita. Jo näillä muutamilla tehtävillä on suuri vaikutus meidän elämänlaatuun ja jaksamiseen! Suoliston tuottamat viestiaineet vaikuttaa siis aina aivoihin asti ja pystyy jopa levittämään rauhaa ja iloa.

Terveessä suolistossa elääkin arviolta noin 100 miljardia bakteeria, mutta kuitenkin joka neljännen suolistossa niitä on liian vähän ja liian yksipuolisesti. Bakteereista jokaisella on tärkeä tehtävänsä, jopa ”huonoilla”, ja tärkeintä onkin pitää bakteeristo tasapainossa ja hyvisten määrä positiivisena. Yksi syy, mistä suolistobakteereiden vähyys voi johtua voisi aika selvästi olla muuttunut ravitsemus ja tutkitusti oikeanlainenruoka saakin hyvät bakteerit viihtymään suolistossa ja lisääntymään niin, ettei haitallisilla bakteereilla ole tilaa temmeltää. 

Muistatte varmaan omat kokemukseni hiivasyndroomasta, siitä kiusallisesta suolisto-oireilusta? Siinähän on juurikin kyse suolistobakteeriston epätasapainosta ja vaikkakin suolistobakteerien suhteen on vielä paljon tutkittavaa, niin jokainen varmaan allekirjoittaa faktan että suoliston epäsuotuisat olot saa aikaan epämiellyttäviä ja jopa kiusallisia oireita, jotka voi heikentää elämänlaatua ja rajoittaa omaa arkea.

Jos niiltä voi välttyä täysin yksinkertaisilla, arkisilla jutuilla niin miksei me panostettaisi niin?

Länsimainen ruokavalio kun sisältää aika paljon kaikkea ”vaaleaa”, prosessoitua ja epäterveellisiä, käsiteltyjä rasvoja. Ne on sellaisia, jotka ei tee kovin hyvää suolistolle.. Meidän kaikkien ollessa yksilöllisiä on myös jokaisen bakteeristo erilainen ja mitä enemmän terveydelle hyödyllisiä bakteereja suolistossa on, sitä paremmin ne suojaavat elimistöä tulehduksilta ja taudinaiheuttajilta. Ruokavalio sääteleekin bakteerien voimasuhteita monipuolisen ruokavalion edistäessä parhaalla mahdollisella tavalla suolistomikrobien monimuotoisuutta, kun taas valkaistut hiilihydraatit, sokeri, alkoholi, stressi, liian vähäinen uni, liikkumattomuus, ja etenkin antibioottikuurit heikentää sitä.

Suolistobakteerien hyvinvointiin onkin kannattavaa panostaa, sillä niiden hyödyt on parhaimmillaan todella merkittäviä. Ne vaikuttavat suoliston lisäksi myös limakalvojen hyvinvointiin, jotka yhdessä parantaa vastustuskykyä estäen haitallisten aineiden imeytymistä suolistosta verenkiertoon ja siten ympäri kehoa. Täten se siis tehokas puolustaja kaikenlaisia taudinaiheuttajia vastaan ja tutkitusti voi auttaa kehoa suojautumaa jopa kakkostyypin diabetekselta, ylipainolta, masennukselta, kihdiltä ja suolistosyövältä. Ennenkaikkea tämä toimintamalli hilitsee elimistön hiljaisen tulehduksen syntymistä mikä on hyvin merkittävää terveydellemme, sillä juurikin tulehdustila antaa oivan kasvualustan kaikenlaisille sairauksille.

Aika siistä, vai mitä!?

Uskoisitko, että hyvän bakteerikannan vallitessa suolistossa myös aivot pysyvät terveinä ja mieliala koholla? ”Suolisto on toiset aivomme” on varmasti monille tuttu lausahdus. Monien vatsassa onkin varmasti joskus lennellyt perhosia tai vääntänyt jännityksestä ja ne onkin aivojen viestejä suolistolle, mutta tämä viestittely toimii myös toisin päin. Suolistobakteerit nimittäin tuottavat hermoston välittäjäaineita, kuten mielialaa kohottavaa serotoniinia.

Meidän ruokavalintamme muokkaavatkin todella paljon sitä, miten myönteisesti me nähdään niin itsemme kuin ympäröivä maailma –  ja itseasiassa erään tutkimuksen mukaan probiootteja syövät olivatkin yleisesti ottaen paremmalla tuulella ja kestivät paremmin stressiä sekä vastoinkäymisiä, kuin vertailuryhmä. Myös eläinkokeissa on osoitettu, että stressaantuneiden hiirten tila lievittyy maitohappobakteereilla ja suolistobakteerisiirteet auttoivat masentuneita sekä ahdistuneita hiiriä laskemalla kortisolitasoja.

Yksi suolistobakteerien kiehtovimmista ominaisuuksista mun silmissä on niiden vaikutus meidän aineenvaihduntaan sekä ravinnon käsittelyyn. Kiinnostukseni suolistobakteereita kohtaan kasvoi ekspotentiaalisesti kuullessani niiden oikeasti vaikuttavan ylipainoon. On nimittäin tutkittu, että ylipainoisten ihmisten suoliston bakteerikanta poikkeaa usein hoikkien bakteerikannasta ja lihavilla ihmisillä on hoikkia enemmän firmicutes  -bakteereita ja vähemmän bacteroides -bakteereita. Tutkimusten mukaan firmicuteit ottavat ruoasta enemmän kaloreita elimistön käyttöön mikä saa ihmiset lihomaan herkemmin ja on myös oletettu, että lihavan mikrobisto edesauttaa rasvan varastoitumista.

Myös suolistobakteerien vaikutus insuliinintuotantoon on varmasti yhteydessä tähän, sillä vääränalainen bakteeristo vaurioittaa suolen limakalvoa mikä altistaa tulehduksille. Tämä puolestaan heikentää elimistön reagointia insulii-hormooniin ja jos elimistö ei reagoi siihen riittävästi silloin ei myöskään verensokerin säätely toimi mikä on altistava tekijä kakkostyypin diabeteksen puhkeamiselle… Niin, luonnollisesti kaikki siis vaikuttaa kaikkeen – tässäkin asiassa 🙂

Hyvät suolistobakteerit siis
° auttaa pilkkomaan ja sulattamaan syömämme ravinnon
° tuottaa tärkeitä B-vitamiineja, K-vitamiinia ja folaattia
° osallistuu säätelemään elimistön sokeri-, kolesteroli- ja rasva-aineenvaihduntaa
° pitää haitalliset bakteerit kurissa
° muuntaa ravintokuidun lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi, jotka on tärkeää ravintoa suoliston soluille
° muodostaa suolen seinämään esteen taudinaiheuttajia vastaan
° lievittää suoliston tulehdustiloja
° huolehtii immuunijärjestelmän oikeasta toiminnasta
° lähettää mielialaa kohottavia viestejä aivoille

Mistä niitä hyviä suolistobakteereita sitten saa?
° 
Hedelmistä ja kasviksista saat kuituja, joilla on prebioottinen vaikutus! Ne on hyvien bakteerien ruokaa ja siten lisää terveyttä edistävien probioottien kasvua suolistossa. Ja myös raakasuklaassa on paljon hyviä prebiootteja.
° Probiootit eli maitohappobakteerit puolestaan mm. laskee suoliston pH-arvoja ja luo täten happamat olot haitallisille suolistobakteereile. Ja näitä syönkin itse purkista päivittäin 🙂 Omiin suosikkeihin kuuluu myös kaikenlainen hapatettu ja kombucha.
° Ruoilla, joilla on alhainen glykeeminen indeksi on suotuisa vaikutus suoliston bakteerikantaan.

Turhia antibiootteja kannattaa välttää sillä ne heikentää suoliston bakteerikantaa selkeästi, tappaen hyviä bateereja. Sen sijaan Clostridium difficile -bakteerikanta on antibiooteille immuuni, ja se myös tuottaa muita suolistobakteereja enemmän myrkkyjä kehoon. Niinpä antibioottien seurauksena hyvien bakteerien määrä suolistossa laskee, huonojen nousee ja lisäksi myös myrkkyjä tuottuu enemmän.

Omat täsmäkeinot suolistobakteeriston hyvinvointiin on seuraavat:
° Nautin keskipitkiä rasvahappoja (MCT/kookosöljyä), joka antibakteerisena tekee hyvää suoliston bakteeritasapainolle
° Monipuolinen, värikäs ja kasvispainotteinen ruokavalio.
° Aamuisin lasillinen psylliumgeeliä yhdessä Puhdas+ Vahvojen maitohappobakteerien kanssa! Ei ole ihan sama mitä probioottivalmistetta käyttää, vaan kannattaa panostaa bakteerilajien laatuun ja monipuolisuuteen.
° Lusikallinen hapankaalia tai hieman kombuchaa päivittäin.

Toivottavasti teksti antoi teille jonkinlaista inspiraatiota! Suolisto on ystävä, ja sitä kannattaa myös kohdella sellaisena <3

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Hellimällä suolistoasi voit tulla onnellisemmaksi

Alkuvuodesta kerroin, että mun mielestä kolme tärkeintä askelta hyvinvointiin on 1) panostaminen unen laatuun ja palautumiseen, 2) suoliston hyvinvointi ja 3) positiivinen ajattelu. Tänään keskityn näistä keskimmäiseen ja haluan samalla antaa teille ajattelemisen lisäksi myös ihan konkreettisia vinkkejäkin siihen, miten suolistostaan voi pitää parasta mahdolista huolta 🙂

Aloitetaan ihan ensin miettimällä, että miksi suoliston hyvinvointi on niin tärkeää. Suoliston sanotaan jopa olevan toiset aivomme sitä säätelevän enteerisen hermoston vuoksi, joten sen luulisi kertovan jo paljon ja itseasiassa sen optimaalisen toiminnan merkitys on hyvinkin oleellista elämänlaatumme kannalta. Ruoansulatuksen ja aivojen välinen yhteys voi saada aikaan erilaisia toiminnallisia, niin pidempiaikaisia kuin lyhytkestoisiakin, ongelmia aikaan puhtaasti psyykkisistä syistä.. Aina siis ei ole myöskään puhtaasti kyse siitä, mitä pistät suuhusi – vaikka toki myös vääränlainen ruokavalio on stressi elimistölle.

Mietitäänpä tilannetta, jossa vatsa ei toimi optimaalisesti. Jos se kerää ilmaa ja aiheuttaa ilmavaivoja, tuntuuko se kivalta? Tai mitä jos se on jatkuvasti löysällä ja toimii liian nopeasti, joskus jopa varoittamatta? Entä jos ummettaa? Jos oot joskus potenut jotain edellä olevista (erittäin yleisistä) oireista, tiedät varmasti että niillä on itse oireen lisäksi myös muita harmillisia vaikutuksia – sellaisia, jotka pahimmassa tapauksessa rajoittaa omaa elämää ja saa olon tuntemaan ahdistuneeksi. Vaikka edellisistä ummetus on ”hiljaisin” ja monista varmaan vaarattomin, on sen vaikutukset terveyteemme todella tuhoisat jos emme puutu siihen tarpeeksi ajoissa.

Tälläisten aika nopeasti ilmaantuvien ja helposti huomattavien oireiden lisäksi suoliston epänormaali toiminta ja huono kunto voi oireilla myös muilla tavoin. Esimerkiksi Suomessa suhteellisen yleinen suolistosairauden, keliakian, oireita on mm. vatsakivut, ilmavaivat, ripuli, turvotus, vatsan kouristelu, ruokahaluttomuus, anemia, väsymys, ihottuma ja muut iho-oireet, aftat, vitamiinipuutokset, osteoporoosi, nivelkivut, keskushermoston oireilut ja gynekologiset ongelmat.

Noita samoja oireita ilmenee myös muiden suolisto-ongelmien ja sairauksien yhteydessä. Musta on huolestuttavaa, että joidenkin kyselyiden mukaan jopa 80% suomalaisista kärsii jonkinlaisista vatsaongelmista ja suurin osa pitää niitä täysin normaaleina. Haluan muistuttaa, että sitä ne ei ole. Oli kyse sitten toiminnallisista vaivoista tai ihan harmittomalta tuntuvasta turvotuksesta, suosittelen aina pohtimaan mistä moiseet oireet voisi johtua – ja helpottavaa kyllä, niiden taustalta löytyy yleensä aika helposti hoidettavissa olevia juttuja. Kunhan niitä ei vaan päästä etenemään liian pitkälle 🙂

Mistä nämä moninaiset oireet sitten johtuu? Keliakia on tietysti asia erikseen, enkä siihen nyt sen kummemmin takerru, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi selitettynä ongelmat suoliston toiminnassa saa yleensä aikaan ravinnepuutoksia mikä on varmasti yksi yleisimmistä syistä kaikkiin ongelmiin. Jos suolisto ei toimi optimaalisella tavalla ei meidän syömämme ravinto myöskään pääse kehon käyttöön tavalla, jolla sen kuuluisi.

Näihin suoliston ongelmiin on yleensä aika harvoin syypäänä mikään sairaus, vaan yleensä kaikki lähtee elintavoista. Epäterveellinen ruokavalio on tietysti yksi isoimmista tekijöistä, kuten myös stressi, liian vähäinen uni, kehon nestevajaus, suolistobakteerien epäsopusuhta ja tuore-entsyymien vähyys ruokavaliossa.

Kuten jo varmasti tuli selväksi, niin suolisto oireilee todella monella eri tavalla ja erittäin yksilöllisesti. Hyvin usein niihin tilanteisiin, joissa ”ollaan jo kokeiltu kaikkea” löytyy apu ja helpotus kun aletaan laittamaan palikoita kuntoon juurikin suoliston hyvinvoinnin edistämiseksi 🙂

Vatsasi toimiessa optimaalisesti syntyy valtava ketjureaktio: ravinteet imeytyy paremmin kehosi käyttöön mikä näkyy niin energiatasoissa, aivojen toiminnassa, fyysisessä suoritukyvyssä, hormonitoiminnassa kuin stressitasoissasi! Toiminnallisten ongelmien loistaessa poissaolollaan myös olo on kevyempi ja rauhallisempi, kun ei tarvitse kärsiä kiusallisista oireista.. Näin muutamia hyviä juttuja mainitakseni 😉

Ruoansulatukselliset ongelmat on yleensä yksilöllisiä, mutta yleisesti tilannetta on helpoin lähteä korjaamaan kiinnittämällä huomiota seuraaviin asioihin:

Kuitua! Ruokavalion riittävästä kuitupitoisuudesta kannattaa pitää huolta syömällä runsaasti kasviksia ja hedelmiä, marjoja, täysjyvää, siemeniä, pähkinöitä.. Kuitupitoinen ruokahan tekee myös kylläiseksi ja pitää verensokerin tasaisempana 🙂 Itse juon lähes päivittäin psyllium-shotin, eli 1-2 tl psylliumia veteen liotettuna, sillä se on liukenevaa kuitua minkä lisäksi sillä on suolistobakteerien kannalta suotuisia prebioottisia ominaisuuksia.

Vähennä suoliston kuormitusta ajoittamalla ateriasi fiksusti: kiireen keskellä, kun kehomme ei välttämättä optimoi energiaa eniten ruoansulatukselle, kannattaa suosia helposti sulavia ja imeytyviä ruokia, ja hetkinä jolloin tiedämme olevamme rennompia syömisen jälkeen nautiskella hieman ”haastavampiakin” aterioita. Kaikkissa aterioissa on kuitenkin hyvä muistaa entsyymien määrä sekä mahdollisesti jopa optimoida ruoansulatusta tietyillä syömistavoilla.

Suolistobakteerien vaikutus terveyteemme on asia, josta tipahtelee jatkuvasti kiinnostavaa tuktimustietoa! Jo nyt on selvillä, että esimerkiksi ylipainoisilla ihmisillä on erilainen suolistobakteerikanta. Suolistossamme elää paljon erilaisia bakteereja joilla jokaisella on oma tehtävänsä, mutta jos ”haitallsiemmat” bakteerit alkaa lisääntymään liiaksi vie se tilaa hyviltä bakteereilta mikä voi näkyä muun muassa hiivasyndrooman kaltaisena oireiluna.

Entsyymit on elintärkeitä ja ne on osana oikeastaan jokaisessa aineenvaihdunnallisissa reaktioissa. Ruoansulatuksessa entsyymit saa ruoan pilkkoutumaan ja täten mahdollistaa ravinteiden hyödyntämisen! Ruoansulatuksellisesti myös suolahappo on erittäin tärkeä, ja muun muassa sen luonnollinen eritys kehossa vähentyy yleensä stressin vaikutuksesta.

Joogaa, meditoi, oleskele luonnossa, rentoudu. Ruoansulatuksemme toimii parasympaattisen hermoston vaikutuksesta, tahdostamme riippumatta, ja se on juurikin kytköksissä rentoutumiseen. Aivan yhtälailla kuin stressi voi aiheuttaa ruoansulatukselle ongelmia, voi ruoansulatuksen ongelmat myös aiheuttaa stressiä – asioita on siis hyvä osata tarkastella sen molemmilta puolilta 🙂 Luonnollisesti myös oikeanlaisella liikunnalla voi aktivoida ruoansulatuksen toimintaa, kuten esimerkiksi tietyntyyppisillä joogaharjoituksilla.

Tässä siis tiivistettynä mun ajatuksia suolistosta, ja tuun jatkamaan tän aiheen parissa perehtymällä vielä tarkemmin suolistobakteereihin ja niiden vaikutukseen kuten myös tuore-entsyymien tärkeyteen 🙂 Miltä kuulostaa? Oisko vielä jotain muuta, mistä haluaisitte kuulla enemmän?

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa