Hyvinvointia vai hifistelyä?

Musta on ollut ihana seurata vuosien ajan paraatipaikalta, miten hyvinvoinnista on tullut yhä useammalle ihmiselle entistä tärkeämpi ja kiinnostavampi asia – sellainen, johon halutaan panostaa. Jokaisella meillä on omat motiivimme pitää itsestämme hyvää huolta, jotka yleensä ohjaa meidän päivittäisiä valintoja ja määrittää meidän käsityksestämme hyvinvoinnista ja terveydestä.

Itseensä panostaminen ja itsestään huolta pitäminen on yksi parhaista sijoituksista mitä tehdä, se on varma.

Oman kiinnostuksen ja työnkin puolesta seuraan tietysti myös paljon hyvinvointiin liittyvää keskustelua ja oon myös tutustunut enemmän alan kaupalliseen puoleen. Tottakai on hyvä tarjota apua ja omaa osaamistaan muiden tueksi (tätähän teen itsekkin), mutta yhtä asiaa en ymmärrä. Milloin hyvinvoinnista on tullut hifistelyä? 

Musta tuntuu jotenkin täysin absurdilta, että ihmisiä joilla ei välttämättä ole mitään käsitystä terveellisestä ruokavaliosta tai siitä miltä tuntuu voida hyvin aletaan ohjeistamaan yhdestä ääripäästä toiseen. Oman kokemuksen perusteella suurin osa ihmisistä, jotka alkaa muuttamaan elämäntapojaan, hyötyy jo muutamasta pienestä muutoksesta – joita sitten ajan kuluessa lisätään aina tarpeen mukaan vieden tilannetta aina vaan parempaan suuntaan.

Terveelliset valinnat eivät ole vaikeita, vaan hyvin simppeleitä, mutta kaikki eivät tunnu opettavan ja ajattelevan samoin. Aivan kuin hifistelystä olisi tehty omanlaisensa trendi – siispä monesti helpolla ja normaalilla tavalla tehdyt muutokset voi tuntua ihmisistä ikään kuin huijaamiselta, kun ei tarvitsekkaan muuttaa koko ruokavaliota ja arkea kertaheitolla.

Mutta ne helpot ja normaalit muutokset on ne, jotka loppupeleissä kantaa pisimpään hedelmää.

Toki hifistelen välillä itsekkin ja monet mun bloginkin kirjoitukset voidaan laskea hifistely -kategoriaan. Ja hifistelyhän tarkoittaa meille kaikille eri asioita. Joillekkin jo mun puhdas ruokavalio, johon ei kuulu valkaistua vehnää tai sokeria eikä liiemmin maitotuotteitakaan, on sellainen. Hifistelylle nimittäin on oma paikkansa ja se on halu/tarve: halu parantaa unenlaatua, halu optimoida lihaskasvua, halu tehostaa keskittymiskykyä, halu elvyttää hormonitoimintaa.. ymmärrätte varmaan mun pointin.

Näitä ei kenenkään tarvitse tehdä voidakseen paremmin, mutta useimmiten ”nälkä kasvaa syödessä” ja saatuaan hyvän, omaa hyvinvointia tukevan pohjan arjelleen ja siten lisää energiaa, monet alkavat kiinnitämään huomiota myös näihin yksityiskohtiin. Ja sehän on ihan parasta! Kuka nyt ei haluaisi voida niin hyvin, kuin mahdollista? Varsinkin kun pienellä panostuksella saa niin paljon hyvää aikaan?

Mutta kuten jo sanoin, ollakseen järkevää hifistely vaatii hyvinvointia tukevan pohjan. Lähtökohdat on aina ne mitkä ratkaisee, kun lähdetään tekemään parempia valintoja. Toiselle se on annoskokojen muuttamista ja toiselle taas taukojumppaa, joillekkin puolestaan hetken treenilepo on parasta mitä voi itselleen tehdä. Tuskin se kuitenkaan kenellekkään on kymmentä eri purkkia ja purnukkaa, joiden avulla parin viikon päästä ollaan kuin uusia ihmisiä?

Syy miks tää aihe menee mulle jotenkin tunteisiin piilee varmaan siinä, että mun mielestä hyvinvoinnista pitäisi tehdä valtaväestölle entistä helpommin lähestyttävä asia. Niin, että kynnys uusien juttujen kokeiluun madaltuisi ja ihmisten uteliaisuus omaan hyvinvointiin kasvais entisestään – enkä päinvastoin välillä itsestäkin aivan ihmeellisiltä kuulostavien hullutuksien vuoksi.

Tottakai jokainen saa tehdä asiat omalla tavallaan, mutta tuntuu hassulta että asioista tehdään monimutkaisia ja vaikeasti lähestyttäviä. Monelle jopa resurssien puolesta mahdottomia toteuttaa, esimerkiksi rahallisesti. Sulle, joka mietit vaatiiko terveellinen elämäntapa paksua lompakkoa ja koko elämän kääntämistä ylösalaisin haluan sanoa yhden sanan ja se on EI.

Mitä mieltä sä oot? Onko hyvinvointi mennyt trendinä ”yli”?

Yksi inspiroivin esimerkki onnistuneesta elämäntapamuutoksesta on ehdottomasti Jenny, joka on kirjoittanut aiheesta paljon blogissaan. Eikö kuulostakkin ihanan yksinkertaiselta?! Sitä se nimittäin parhaimmillaan ja oikein tehtynä onkin. Jennyä pitkään seuranneena en voi kuin ihailla Jennyn rentoa otetta ja tietynlaista tavallisuutta tän kaiken suhteen – tulee ihan tosi motivoitunut olo, että vitsi mäkin pystyn mihin vaan!! 😀

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Sormus, joka parantaa elämänlaatua

Tein viime kesänä yhden parhaimmista sijoituksista ikinä ja ostin itselleni OURA -hyvinvointisormuksen. Kyseessä on siis suomalainen keksintö, jonka avulla voi oppia parantamaan omaa hyvinvointiaan helposti ja huomattavasti.

Sormuksen hankinnan jälkeen olenkin saanut tasaisin väliajoin kysymyksiä sormuksesta ja sen käytön tuomista hyödyistä, joten ajattelin koota kaikki ajatukseni yhteen postaukseen. Toivottavasti tästä on sulle apua, jos oot miettinyt sormuksen ostamista!

OURA-hyvinvointisormusHommasin sormuksen itselleni ennenkaikkea oman kehon stressitasojen, arjen kuormittavuuden ja unenlaadun seuraamiseen – ja sen kautta niiden parantamiseen. Sormus mittaa kattavasti kehon toimintoja eri tavoin, muun muassa sykettä ja lämpötilaa, ja kerää niiden pohjalta arvokasta dataa, jota on erittäin helppo tulkita. Sormuksen keräämiä tietoja voi hyödyntää omassa arjessaan muun muassa unen laadun ja treeneissä kehittymisen, sekä niistä palautumisen maksimoimiseksi.

Kun aloitin käyttämään sormusta nukuin määrällisesti paljon, mutta aamulla herätessäni olin aina todella väsynyt ja syy löytyi nopeasti: syvän unen määrä oli yössä vain muutamia prosentteja, kun sen olisi hyvä olla vähintään 15% luokkaa. Syvä uni on siis unen vaiheista kaikista palauttavinta unta ja sen aikana muun muassa lihakset kasvaa ja kehittyy kaikista parhaiten. Ei siis ihme, että aamuisin tuntui kuin ei olisi nukkunut lainkaan.

Voit lukea tarkempaa tietoa syvästä unesta ja sen merkityksestä täältä.

OURA-hyvinvointisormusTiesin  jo ennen sormusta, ettei kova treeni tee mulle siinä väsymystilassa hyvää mutten malttanut siltikään olla treenaamatta koska olin tavallaan tottunut siihen hieman nuutuneeseen olotilaan – ja hei, saahan treenistä ihan hirveästi virtaa! Se lienee se pahin noidankehä, johon väsynyt ja stressaantunu ihminen joutuu (ja sieltä on mun kaltaisten oman elämänsä supernaisten hyvin hankala päästä pois, koska ”mä pystyn mihin vaan”). Kun aloin seuraamaan omaa untani se pysäytti ja auttoi tekemään muutoksen parempaan, keskittymään palautumiseen.

Sormus kertoo myös keräämiensä tietojen perusteella kulloisenkin päivän valmiustason fyysiseen rasitukseen. Alussa sen totteleminen oli vaikeaa, mutta huomasin nopeasti sen seuraamisen vaikuttavan unenlaatuuni ja leposykkeeseeni. Testailin myös innolla miten esimerkiksi puhelimen tai tietokoneen selailu ja pari lasia viiniä ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa uneen – ja sen seurauksena motivoiduin jättämään molempia vähemmälle.

Kuukauden sormuksen käytön jälkeen mun syvän unen määrä oli noussut parhaimmillaan 18%, mikä oli mun mielestä huima parannus! Sormus ei itsessään tehnyt muuta, kuin antoi mulle tietoa jonka avulla pystyin itse toimimaan ja parantamaan elintapojani itselleni sopivammaksi ja onnistuin siinä mielestäni tosi hienosti. Nykyään nukun paljon paremmin kuin aikasemmin ja koen saavani treeneistä paljon enemmän irti 🙂

Ja itseasiassa kolmen kuukauden kevyemmän treenijakson, jolloin mun unenlaatu parani huomattavasti, mä myös hoikistuin useita kiloja tekemättä mitään sen ihmeempää.

Itseasiassa sormus kyllä aina antaa kommentteja ja pitkään valvotun illan jälkeen kehottaa seuraavana iltana menemään aikaisemmin nukkumaan tai rankan päivän jälkeen ottamaan seuraavana päivänä hieman rennommin – siis tälläisiä pieniä, yksinkertaisia vinkkejä jotka jokaisen on helppo tehdä oman hyvinvointinsa hyväksi.

Sormus kerää myös kaiken tän datan ja sitä on mahdollisuus tarkastella myös OURA Cloudissa, jossa voi tarkastella ja vertailla yli kolmeakymmentä eri tekijää. En itse oo hirveästi jaksanut sen kanssa leikkiä, mutta välillä on hauska katsoa miten esimerkiksi kehon lämpötila vaikuttaa unen laatuun tai aktiivisuus kehon lämpötilaan.. näin esimerkiksi 🙂 Veikkaan, että jäisin aika nopeasti koukkuun tuohon pilvipalveluun jos alkaisin sen kanssa viettämään enemmän aikaa!

OURA-hyvinvointisormusVaikka en oo kokoajan pitänyt sormusta sormessa (en välttämättä halua tietää, mitä kiireiset työreissut ja viikonloppujen riennot saa mun kehossa aikaan..) niin käytän sitä edelleen säännöllisesti. Se on auttanut mua havannoimaan stressaavia tekijöitä mun arjesta ja sen myötä joko eliminoimaan niitä tai muuttamaan omia toimitatapoja tai suhtautumista kyseisiin asioihin. Mun elämä muuttuu kokoajan ja sormuksen myötä oon oppinut myös mukautumaan siihen entistä paremmin.

Ainut huono puoli sormuksessa on sen lyhyt akun kesto ja välillä unohdan ladata sen, minkä vuoksi en aamulla saakkaan tietoja nukutusta yöstäni – en tosin onneksi suhtaudu siihen neuroottisesti, joten ei se maailmaa kaada. Tämä on kuitenkin korjattu uudistettuun OURA-sormukseen, joka on ulkonäöltään sirompi ja mittaa myös päivän aikaista palautumista! Uusien sormuksien toimitus aloitetaan tulevana keväänä enkä malta odottaa, että saan oman koristamaan kättäni ja auttamaan mua voimaan vielä entistä paremmin.

Ootko sä tutustunut OURAan? Tai oisko sulla jotain kysymyksiä siihen liittyen?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto