Ajatuksia laihduttamisesta

Sen huomaa taas, sen jokasyksyisen ”eroon kesäkiloista” -buumin. Ja vuodenvaihteen jälkeen tulee vuorostaan ”eroon joulukiloista” ja ”rantakuntoon!!”. Nämä ilmiöt huomaa lähinnä jumppasaleilla jäätävästä ryysiksestä ja juhlissa kärvistelevistä ilmeistä ”no jos mä vielä ihan pienen palan kakkua voisin ottaa”… Onko kukaan huomannut samaa?

Mä en ylipäätään tykkää sanasta laihduttaa – varsinkaan jos se tulee alle 16-vuotiaan tai normaalipainoisen ihmisen suusta. Ainakin mun oma laihduttaminen tapahtui aina jotakin varten, esimerkiksi mun omia ylioppilasjuhlia. Noh, töitä tehtiin ja tuloksia saavutettiin, mutta mitä tapahtui juhlien jälkeen? Päädyin takaisin alkuperäisiin mittoihini ennen kesän loppua.. Vastaavanlaisesti kävi nyt keväällä – treenasin itseni rantakuntoon ja kun kesä vihdoin saapui olin ylpeä itsestäni! Mutta ennen kesän loppua olin jo vähintään yhtä turvonnut kuin ennen projektin alkua.

Noin se menee mun käsityksen mukaan helposti. Tehdään jotakin jotain varten ja kun se on saavutettu niin ”palataan normaaliin”. Painonhallinnan kanssa se ei toimi, sillä liikunnan ja ruokavalion aiheuttamat vaikutukset eivät varastoidu. Töitä täytyy tehdä koko ajan ja jatkuvasti. Ainakin mä myönnän oman virheeni olleen juuri tuo. Kaikista helpointa painonhallinta on, kun sen tekee itseään varten, itselle tärkeistä syistä. Pitää löytää se oma motivaation lähde 🙂

Toinen virhe mihin yleensä sorrutaan on liikunnan ja ruokavalion epätasapaino, joko
1) liikutaan ja kulutetaan energiaa hurjia määriä ja oikeutetaan sillä itsemme syömään enemmän (ja vielä mahdollisesti huonolaatuista ruokaa, herkkuja jne).
2) ollaan aivan liian niukkaenergisellä ruokavaliolla, mikä syö lihakset mukanaan.
– näistä kahdesta valitsisin itse mielummin ensimmäisen vaihtoehdon, sillä liikunnan tuomat terveysvaikutukset silti säilyy, vaikka liikunnan painonhallinnan kannalta tehty tuo muuttuukin aika tuloksettomaksi. Eikä nälkäisenä muutenkaan oo koskaan oikeen kivaa, vai mitä mieltä te ootte? 😀

 Liikunta itsessäänhän on huono laihduttaja ja sen rinnalle tarvitaan oikeanlainen ruokavalio. Millainen on oikeanlainen? Mediassa syömisestä on tehty sellaista tähtitiedettä, että ei ihme jos jokaisen pää on pyörällä ja ruokavalio huonolla telolla. Tasapainoinen ruokavalio on mielestäni avain onneen, sillä sitä pystyy noudattamaan läpi loppuelämän helposti ja huoletta 🙂 Paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, hyviä rasvoja ja täysjyvätuotteita – niiden kanssa pääsee jo hyvään alkuun! Eikä kannata ottaa ”diettaus”-asennetta, sillä sillon helposti sortuu mässäilemään ja herkuttelemaan. Kun syö pääsääntöisesti tasapainoisesti, on paljon parempi omatunto syödä silloin tällöin pala kakkua, karkkia tai vaikkapa sipsejä 🙂

 

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta