Ovatko aivosi ylikunnossa?

On ollut kiva huomata, että nykyään ihmiset on entistä enemmän kiinnostuneita palautumisesta ja pitävät siitä entistä parempaa huolta. Syödään riittävästi proteiinia, hoidetaan alku- ja loppuverryttelyt kunnialla, huolletaan kehoa, pulahdetaan avannossa ja käytetään ehkä vielä jotain lisäravinteita ja jotain huipputeknologiaa..

Kaikki tämä palautumisbuumi on pyörinyt hyvin paljon fyysisen rasituksen ympärillä, jonka keskiössä on saada mahdollisimman paljon irti treeneistä.

Mutta mies on, mietitkö koskaan kuinka paljon paremmin sun ajatus voisi kulkea? Kuinka monta kertaa päivän aikana unohdat asian jota olet ollut tekemässä? Entä herpaantuuko keskittymiskyky? Tuntuuko, että muistisi on todela hyvä – mutta pirun lyhyt?

Aivojen hyvinvointi voi helposti unohtua monilta (nimenomaan unohtua!) monestakin syystä. Ehkä aivojen toiminta on meille itsestäänselvyys, jota emme ole koskaan ajatelleet edes huoltavamme tai kehittävämme? Viime vuosien ”fitnessbuumin” aikana tämä on kyllä ollut perin selvää lihasten osalta ja onhan lihasten treenaaminen varmasti myös omalla tavalla motivoivampaa sillä tulokset näkyvät konkreettisesti, mikä on iso juttu viime aikoina vallinneessa ulkonäkökeskeisessä kulttuurissa.

Kuten jo voit arvata, oon itse viimeaikoina kiinnostunut aivoista ja niiden hyvinvoinnista. Aivotkin tarvitsevat huoltoa ja palautumista – sillä aivojenkin ylikunto on täysin mahdollinen tila. Ja todellisuutta yhä useammalle, sillä yhä useampi pihistää yöunistaan saadakseen päivisin enemmän aikaan.

Tuun puhumaan vielä tarkemmin aivojen hyvinvoinnista, mutta ajattelin ottaa pehmeän laskun aiheeseen ja jakaa muutaman ajatuksen näin alkuun:

  1. Aivot tarvitsevat ravintoa ja unta. Unen aikana aivot latautuvat ja päivän aikana asiat kirjautuvat aivojen muistiin – ja pienikin vaje unessa vaikuttaa aivojen toimintakykyyn heikentävästi. Pitkäaikaisesti oireet voivat jopa altistaa muistisairauksille. Aivojen osuus energiankulutuksestamme on huimat 20%. Aivoille erityisen tärkeää ravintoa on laadukkaast rasvat, sillä aivoista noin 60% on rasvaa!
  2. Mitä vähemmän stressiä, sen parempi. Stressin vastapainoksi arjessa on hyvä olla paljon mielekästä tekemistä sekä meditaatiota tai mindfullness-harjoituksia, jotka tuovat tasapainoa stressin keskelle. Itse edelleen suosittelen lyhyitä meditaatioharjoituksia kesken työpäivän – eron nimittäin huomaa selvästi! 🙂
  3. Aivot tyytyvät vähään. Liikunta, pienet älypähkinät, positiivisuus ja nautinnot vaikuttavat aivojen toimintaan ja hyvinvointiin positiivisesti ja auttavat aivoja toimimaan parhalla mahdollisella tavalla. Allekirjoitat varmaan saman, että treenien aikana ajatus yleensä kulkee poikkeuksellisen hyvin? Ja loman jälkeen töihin palattua ajatuksia virtaa entistä tehokkaammin? Se ei ole sattumaa 😉

Olen itse elävä esimerkki unen vaikutuksesta aivojen toimintaan, sillä mun unenlaadun parantuessa oon ollut myös tehokkudeltani ja elämänhallinnaltani aivan toinen ihminen. Niin omasta mielestäni, kuin muidenkin tekemien havaintojen perusteella. Eli jos tunnet piston sydämmessäsi niin suosittelen tekemään hyvän unenlaadun eteen jotain!

Aivojen hyvinvoinnista kiinnostuneille suosittelen Heli Isomäen ja Nina Uusitalon kirjaa ”Aivotaidot”, josta tulen varmasti puhumaan täällä blogissa myös jatkossakin (kiitos isi<3). Tosi inspiroiva kirja, joka antaa uutta perspektiiviä hyvinvointiin 🙂

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta