4. Mikä vie eteenpäin?

Motivaatio.

Sen löytäminen ja ylläpitäminen on tärkeää, kun haluaa mennä eteenpäin elämässään ja onnistua tavoitteissaan. Motivaatiota ei kuitenkaan voi ostaa kaupasta tai säilyttää lasipurkissa, vaan sitä on ruokittava jatkuvasti oikeanlaisilla ärsykkeillä jotta se pysyy vireänä ja innostavana päivästä toiseen.

Yleisin syy elämäntapamuutoksen tyssäämiseen on motivaation katoaminen. Se tapahtuu helpoiten silloin, jos motivaatio ei oo syntynyt omasta halusta vaan ulkopuolisesta paineen tunteesta tai riittämättömyydestä jonkun toisen silmissä.. Loppupeleissähän meidän ei tässä elämässä tarvitse miellyttää ketään muita kuin itseämme, joten on ihan selvää ettei kukaan jaksa ”piiskata” itseään muiden iloksi – varsinkaan, kun siitä harvoin edes saa mitään kiitosta hetkellisen itsetuntobuustin lisäksi.

Ensimmäisenä kannattaa siis miettiä, miksi itse haluaa muutosta. Mikä on se oman motivaation lähde?

Mitä nyt?

Keskity hyviin juttuihin. 

Sä itse huomaat parhaiten ne pienet ilot, joita saat aikaan omilla valinnoillas. Mieti ootko ollut energisempi tai kenties positiivisempi, ootko syönyt fiksummin, onko olo ollut keveämpi, ootko jaksanut treenata paremmin, onko iho paremmassa kunnossa kuin aiemmin? Nuo kaikki pienet jutut on niitä, mitkä muodostaa sen ison kokonaisuuden!

Niissä pienissä jutuissa parasta on se, että ne ruokkii toinen toisiaan. Kun huomaat, että lisääntynyt vedenjuonti on virkistänyt oloa, saanut aineenvaihduntaan lisää vauhtia ja antanut sulle lisää energiaa alat ikäänkuin huomaamattasi tehdä myös muita muutoksia, kuten nukkumaan paremmin tai pääsemään eroon turhasta napostelusta.

Retkieväs

Älä vaadi itseltäsi liikoja. 

Mä tiedän – silloin kun jotain alkaa tekemään, haluaa yleensä laittaa heti sen vaihteen vitoseen. Mutta onko se järkevää? Harvemmin. Jos viimeisien kuukausien aikana on lautasella ollut lähinnä eineksiä tai liikuntakertojen määrä on pyörinyt nollan ja ykkösen välissä, on turha olettaa että sormia napsauttamalla pystyisi noudattamaan malliesimerkin mukaista ruokavaliota tai liikkumaan viidesti viikossa.

Liikojen vaatimuksen sijaan kannattaa keskittyä siihen mikä on mahdollista ja mikä tuntuu itsestä hyvältä. Jos pitkän ajan tähtäimessä on omaksua terveellinen ruokavalio ja aktiivinen elämäntapa, niin parhaiten sitä kohden pääset pienien välitavoitteiden kautta. Aloita vaikka tekemällä fiksumpia valintoja aamupalan suhteen ja harrastamalla työmatkaliikuntaa vaikka joka toinen päivä. Ja aina tavoitteen saavutettua voit siirtyä kohti seuraavaa välitavoitetta matkalla kohti maalia 🙂

Herkuttelu

Muista palkita itseäsi.

Toiselle riittää kehu, jollekkin tieto ja fiilis siitä että on onnistunut ja jotkut kaipaa jotain konkreettista. Itse kun aikoinaan muutin elämäntapojani niin tein itselleni ”palkintojärjestelmän”, jonka eduista nautin aina jonkin tavoitteen saavutettuani. Ja uskokaa tai älkää: itsensä palkitseminen hyvin tehdystä työstä ruokkii motivaatiota kummasti!

Itseasiassa noudatan edelleen kyseistä palkintojärjestelmää. Mä en mitenkään tykkää siivoamisesta, mutta oon luvannut itselleni, että aina siivottuani saan ostaa kotiin kimpullisen tuoreita kukkia (joita mä satun rakastamaan). Kaunis kukkakimppu mielessä löytyy viikosta kummasti tunti aikaa siivoamiselle, ja myös talvijuoksu kiinnostaa kummasti kun palkintona tämän kauden haasteen suorittamisesesta on kesäreissu Italiaan.. wihiii!

Erilainen joulu

Motivaation voima on isompi kuin moni uskookaan ja lopuksi voisinkin kertoa tarinan tältä aamula, jolloin se viimeksi onnistui yllättämään mut. 

Koska olin jo parina aamuna jättänyt mun perinteisen aamuavannon välistä päätin eilen illalla, että tänään mä meen enkä hyväksyis itseltäni tekosyitä. Pakkasin jo illalla avantokassin valmiiksi ja motivoidakseni itseäni kirjoitin ylös kaikki ne hyvät asiat joita se mussa saa aikaan.

Ja niin mä aamulla herättyäni puin päälleni ja suuntasin kohti avantoa. Matkan varrella hoksasin, että ulkona oli vähän normaalia kylmempi, mutta se ei hidastanut mun menoa vaan tein sen minkä halusinkin! Vesi tuntui normaalia lämpimämmältä ja musta tuntui, että olisin voinut viettää siellä ikuisuuden – unohtamatta sen aikaansaamaa ihanaa kihelmöintiä iholla. Saavuttuani töihin huomasin, että ulkona oli pakkasta lähes 20 astetta ja olin kiitollinen että olin siitä autuaan tietämätön.. Voi nimittäin olla, että se tieto ois saanu mut jättämään avantoreissun välistä 😀 Nyt onneksi tiedän, ettei nää pakkasasteet estä menemästä avantoon jos vaan osaa pukeutua fiksusti.

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

Yksi vastaus artikkeliin “4. Mikä vie eteenpäin?”

  1. Tää ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen (tosin tietyllä tapaa motivaatioon kyllä), mutta haluisin kysyä pari juttua hormonitoiminnan ongelmista. Tiedän, että oot kirjoittanut aiheesta aiemmin, mut pohdin vielä mitä ajattelet keltarauhashormonista (suositellaan aloittamaan ja ylläpitämään kuukautiset tai vaihtoehtoisesti käyttämään keltarauhashormonia säännöllisesti)? Entä miten kauan odottaisit kuukautisten palautumista luonnollisin keinoin (ilman hormonaalista hoitoa)? Henkilökohtaisesti en haluaisi enää synteettisiä hormoneita käyttää, mutta toisaalta koen olevani umpikujassa keinojen suhteen..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta