3. LUUKKU

Joulukalenterin 3. LUUKKU tarjoaa tällä kertaa reseptin muodossa herkkua sydämelle. Herkkua monessakin mielessä sillä välitön makunautinto on taattu sekä myös pitkässä juoksussa sydän kiittää, kun sitä muistaa helliä arvoisellaan ravinnolla. Tarkoitukseni ei ole saarnata, mutta mun oli pakko avata sanainen arkkuni koska välitän teistä – lukekaa siis kiltisti loppuun saakka sillä sieltä löytyy postauksen parhaat palat eli itse resepti sekä reseptikilpailu!

On huomattu, että terveysbuumi ruokailun suhteen on kovasti valloillaan ja vaikka se monia tuntuukin enemmän ärsyttävän niin minä oon asiasta enemmän kuin iloinen! Jollain tapaa koen sen myös hienoisena haasteena itselleni ja haasteistahan mä tykkään. Mulla on myös sellainen kutina, että pikkuhiljaa myös asian suhteen vielä nukuksissa oleva osa kansasta alkaa herätä epäterveellisten elämäntapojen haittavaikutuksiin sillä yhä nuoremilla tyypeillä terveys rupeaa hajoamaan käsiin.

”Terveystarkastuksessa kaikki mun arvot oli kohdillaan!” iloitsee itseään pikaruoalla elättävä ja alkoholilla nesteyttävä parikymppinen samalla vetäen sauhut röökistään. Parikymppisenä kroppa vielä toimii, mutta uskokaa tai älkää: pitkässä juoksussa epäterveelliset elämäntavat ei tee meille kenellekkään hyvää enkä haluais olla se, joka pitelee sitä kolmikymppistä kädestä miettien ”mitä minä sanoin” lääkärin kertoessa verisuonten olevan tukossa eikä maksankaan toimintaa voi liiemmin kehua.

Itämainen punajuurikeittoJos joka kerta ohi kulkiessas potkaiset eteisen oveen niin on hyvinkin oletettavaa, että joku kerta se jalka menee siitä ovesta läpi. Eikö totta? Sama käy myös terveydelle. Kaikki hokee jatkuvasti YOLOa, mutta kannattaa myös miettiä että se kroppa missä elät on ainut jonka saat ja ainut paikka jossa sun täytyy elää – sen vuoksi siitä kannattaa myös pitää hyvää huolta.

Sen takia mä nyt kovasti toivonkin, että sinne ruudun taakse olisi eksynyt edes joku jossa tää postaus sais edes pienen muutoksenkipinän heräämään.

Tutkittu tosiasiahan on, että suomalaiset syö liian vähän kasviksia, kuituja, pehmeitä rasvoja ja puolestaan liikaa eläinperäisiä tuotteita, kovaa rasvaa, sokeria sekä suolaa. Ajan saatossa ne saakin terveyden horjumaan ja sydämen pettämään – se on vain ajan kysymys, oli sitten kyseessä minkälainen supermies tahansa! Siihen kun vielä yhdistää vaikkapa stressin, mahdollisen liikkumattomuuden, liian vähäisen unen tai tupakoinnin niin ei ihmekkään, jos tulevaisuudessa terveydenhuollon kustannukset tulee menemään pahasti pakkasen puolelle.

Onneksi asialle on aina tehtävissä jotain! Terveellisellä ruokavaliolla ja hyvillä elämäntavoilla kun voi pienellä vaivalla tehdä itselleen ja omalle terveydelleen ison palveluksen. Täyttämällä lautaselleen nimenomaan paljon kasviksia, kuitupitoisia tuotteita, pehmeitä rasvoja ja säntillisesti hyvää suolaa niin myös kroppa kiittää.

Täydellinenhän meistä ei kukaan oo, mutta parempaan voi aina pyrkiä – eikö vaan? 🙂

Punajuurikeitto
Suomessa on onneksi olemassa Sydänmerkki, joka takaa tuotteen olevan parempi valinta omalle terveydelle. Esimerkiksi muita vastaavia vähäsuolaisempi / vähäsokerisempi / kuitupitoisempi . Sydänmerkin verkkosivuilla on myös käynnissä reseptikilpailu kansainvälisten makujen taitureille johon tietysti minäkin halusin ottaa osaa. Kilpailuun voi osallistua jokainen aina 31.12.2014 asti! Pääpalkintona on Kenwoodin kMix -yleiskone ja lisää tietoa sekä palkinnoista että itse kilpailusta löydät TÄSTÄ.

Toivottavasti otat osaa kilpailuun ja sitä kautta myös itse jaat terveellisen sekä maukkaan ruoan ilosanomaa ja oot mukana kumoassa tabua sen kombon mahdottomuudesta! Itämaiset ruoat on ihanan aromikkaita ja sisältää paljon puhtaita makuja sekä luonnollisia raaka-aineita, kuten yrttejä joita mielikuvituksenvaraisesti yhdistelemällä ja sekoittelemalla saa loihdittua mitä upeimpia makuelämyksiä. Kokeile ja ihastu!

Itse osallistun reseptikilpailuun kevyellä ja herkulisella itämaisella punajuurikeitolla. Sen valmistuskin on erittäin nopeaa ja simppeliä:

PUNAJUURIKEITTO
punasipuli
1cm tuoretta inkiväärtä raastettuna
800g punajuurta
5dl vettä
2dl kookosmaitoa
puristetun limen mehu
suolaa

Hienonna punasipuli ja raasta inkivääri sekä pilko punajuuret pieniksi kuutioiksi. Laita kattila levylle ja kuullota sekä inkivääriä että punasipulia hetki rasvassa. Kaada sen jälkeen joukkoon vesi ja lisää punajuurikuutiot. Anna kiehua rauhassa noin puolen tunnin ajan niin, että punajuuret ovat pehmentyneet. Nosta kattila hellalta ja soseuta keitto sauvasekoittimella samettiseksi. Lisää joukkoon kookosmaito ja limen mehu sekä tarpeen vaatiessa pieni ripaus suolaa, sekoita tasaiseksi ja nosta vielä takaisin hellalle – anna kiehahtaa vielä kerran, jonka jälkeen keitto on valmis tarjoiltavaksi.

Punajuurikeitto
Koska keitto on itsessään tosi kevyt tarvii se kaverikseen jotain ettei jäisi täysin proteiiniköyhäksi. Tällä kertaa lautaselle päätyikin sekä auringokukansiemeniä että tofua – siis proteiineja sekä hyviä rasvoja! Tärkeitä molemmat. Positiivista on myös se, että oma lempparini eli Jalotofun Hampputofu on ansaitusti merkitty Sydänmerkillä. Kaikki Sydänmerkin saaneet tuotteet löydät kätevästi TÄÄLTÄ.

Innostukaa kokkailusta, kehitelkää reseptejä ja nauttikaa herkuista! Älkääkä poteko morkkista siitä satunnaisesta pikaruoasta, mutta älkää rakentako arkeanne muovilla pakattujen kääröjen varaan – tiedätte hyvin itsekin ettei se pidemmän päälle kannata.

Sydämellisin terkuin,
<3 Aino

Tarkista Joulukalenterin aiemmat luukut TÄSTÄ.

Aino

3 vastausta artikkeliin “3. LUUKKU”

  1. Just mietin, että mitäköhän sitä keksis kokata jääkaapissa lymyilevistä punajuurista! Kiitos reseptistä, menee näinä päivinä kokeiluun 🙂

    • Oleppa hyvä! Uunissa paahdetut punajuuret on myös tosi jees, itseasiassa täällä just parhaillaan onki sellaset valmistumassa 😀

  2. Olen myös viime aikoina hullaantunut punajuurista – vielä enemmänkin niitä toki voisi käyttää, kiitos keittoreseptistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta