Laihduttaja – mitä jos lopettaisit?

Kesä lähestyy ja samalla monen mieleen saattaa salakavalasti pyrkiä ajatus laihduttamisesta. Tai ehkä se ajatus on muhinut päässä jo pidempään, ehkä jo vuosia, pitäen sisällään useita epäonnistuneita laihdutusyrityksiä?

Fysiologisesti ja ajatuksen tasolla pätevä ajatus ”syö vähemmän kuin kulutat” voi olla haastava toteuttaa käytännössä ja useiden epäonnisten kokeilujen jälkeen voi pahimmillaan johtaa yhä syvemmälle ”mitä vähemmän syöt sen enemmän laihdut” -ajatukseen, joka on kaikkea muuta kuin totta. Se ei myöskään saa mitään positiivista aikaan aineenvahdunnassa tai rasvanpoltossa.. Jos laihdutus olis oikeasti niin yksinkertaista niin mä uskon ettei ihmisillä edes olis niin suuria vaikeuksia hallita painoaan.

Haluan kuitenkin sanoa yhden asian: tee itsellesi palvelus ja unohda laihdutus sekä pikadieetit. Se on turhaa itsensä kiusaamista, ja minkä takia? Rajoituksilla ja itseään sättimällä ei kukaan tule onnelliseksi, vaan mahdollisesti omasta olosta tulee jopa entistä riittämättömämpi.. Aineenvaihdunta ja kroppakin menee todennäköisesti vaan entistä enemmän sekaisin ja hei jos rehellisesti mietitään, niin onko Suomen kesä edes sen arvoinen?

Ja varsinkin jos oot yrittänyt sitä tuloksetta jo monta kertaa niin uskotko aidosti, että tää kerta olis jotenkin erilainen – vai ootko vaan ajautunut kierteeseen, josta ei tunnu olevan tietä ulos?

Tottakai halutessaan vieläkin ennättää juhannukseen mennessä pudottaa fiksusti jopa kuudesta seitsämään kiloa painoa eli mitään kiirettähän tässä ei ole! Suosittelen kuitenkin ennemmin varaamaan loman jouluksi ja tekemään seuraavat kahdeksan kuukautta pitkäjänteisesti järkeviä valintoja oman hyvinvoinnin eteen – ja mä takaan että tuloksia syntyy 🙂

Laihdutus on nimittäin aina stressi keholle, aivan kuten ylipainokin. Jos stressaantunut ottaa taakakseen vielä lisää stressiä, niin lopputulos on tuskin kovinkaan hedelmällinen? Yleensä laihduttaminen on myös henkisesti stressaavaa ja jatkuvaa kieltojen pyöritelyä, mikä todennäköisesti johtaa repsahduksiin ja itsensä soimaamiseen.

Tärkeintä onkin löytää tasapaino, opetella ja sisäistää uusia toimintamalleja sekä löytää se itselle sopiva ruokavalio, joka saa tuntemaan itsensä energiseksi ja hyvinvoivaksi. Entistä elinvoimaisemman olon ja paremman elämänlaadun lisäksi tän kaiken sivutuotteena painokin alkaa putoamaan. Ja parhaimmillaan se tapahtuukin ilman, että sun oikeastaan tarvitsee edes kieltää itseltäsi mitään tai luopua mistään!

Kaikkea ei kannata yrittää tehdä kerralla, vaan tärkeintä on olla itselleen rehellinen ja tiedostaa missä asioissa on korjattavaa. Mitä voisit tehdä paremmin? Aloita niistä pienistä asioista, jotka on helpoin ottaa osaksi omaa arkea ja lisää näitä hyviä juttuja pikkuhiljaa 🙂 Ruokavalio on tärkeä pohja kaikelle tälle, sillä sen avulla saat pidettyä huolta suolistosta, aineenvaihdunnasta ja hormonitoiminnasta, jotka ovat avainasemassa fiksussa painon pudotuksessa.

Voit kuvitella ja syyllistää itseäsi, että ylipainon syynä on liiallinen syöminen, mutta usko pois – asia ei oo aina ihan näin yksinkertainen. Tottakai jossain vaiheessa on täytynyt syödä kulutustaan enemmän, jotta ylimäärä on voinut muodostua rasvaksi, mutta se ei ole ihan koko totuus. Usein nimittäin laihduttajat syövät aivan liian vähän mikä saa kehon pitämään vielä tiukemmin kiinni jokaisesta kilostaan! Stressi, johtuipa se sitten työstä tai huonosta ruokavaliosta, ongelmat verensokerissa, imeytymishäiriöt suolistossa, univaje, hapan ja kuormittunut keho, kylläisyyssignaalin epätoimivuus, hormoniongelmat sekä suoliston huono mikrobisto voi usein myös olla syynä siihen miksei paino putoa.

Tiesittekö muuten, että on tutkitusti todistettu että ylipainoisilla ihmisillä on erilainen bakteerikanta suolistossa kuin normaalipainoisella? Ylipainoisen mikrobisto saa kehon varastoimaan rasvaa tehokkaammin mikä saa ihmisen lihoamaan herkemmin.

Mielestäni onkin siis aika unohtaa turha kalorien kyttääminen ja alkaa keskittymään ennemminkin ruoan ja elämän laatuun. Usein jo pelkkä syömänsä ravinnon laadun parantaminen ja antiravinteiden minimoiminen voi saada ihmeitä aikaiseksi! Elimistölle sopimaton ravinto aiheuttaa nimittäin keholle ihan yhtälailla stressiä kuin ylensyöminen tai vaikkapa kehon happamuus – yleensä nää asiat tosin kulkee käsi kädessä ja toinen johtaakin lähes väistämättä toiseen.

Pikadieeteillä tiputetut kilot eivät ole sitä rasvaa josta haluttaisiin eroon vaan varastohiilihydraatteja ja vettä, jota nopeasti laihdutetuista kiloista on jopa kolme neljännestä. Myös lihasmassan menetys on erittäin todennäköistä ja sen tippuessa kehonkoostumus muuttuu epäedullisempaan suuntaan rasvaprosentin mahdollisesti noustessa. Kuurin loputtua paino yleensä palaakin nopeasti entisiin lukemiinsa, tai jopa suuremmaksi kuin ennen diettiä, kun hiilarivarastot täyttyvät ja kroppa nesteytyy ja ylimääräinen energia alkaa taas varastoitumaan rasvaksi.

On varmaan sanomattakin selvää, että tälläinen laihdutus on kropalle stressin aihe?

Rasvanpolttoon ei olekkaan oikotietä, eikä sitä voi pakottaa. Yleensä laihduttaessa keholla voi kestää jopa neljäkin viikkoa ennen kuin aineenvaihdunta tehostuu polttamaan rasvaa – usein dieetit siis jo ennättää loppu ennenkuin rasva on alkanut edes kunnolla palamaan. Eli malttia! 🙂

Asiat joihin kiinnittäisin huomiota:

  • Syö aitoa, puhdasta ruokaa – einekset, e-koodit, valkojauhot, sokerit ja teoliset makeutukset minimiin
  • Tasapainotta verensokeria ja lopeta turhien välipalojen syönti sekä napostelu
  • Suoliston hyvinvointi ja ravinteiden imeytyminen
  • Laadukas uni
  • Positiivinen ajatusmaailma, itsensä kannustaminen ruoskimisen sijaan
  • Ruokavalion tueksi liikuntaa, joka tuo hyvän olon

Onko näistä tekijöistä joku, josta haluaisitte että kirjoitan lisää? Suolistosta ja ravinteiden imeytymisestä on toivottu postausta jo aiemmin, eli sellainen on jo tulossa – aika piankin itseasiassa!

Älä vaadi itseltäsi mahdottomia, äläkä sulje itseäsi kuplaan. Luen parhaillaan kirjaa, jossa kerrotaan kuinka onnellisuus tuo mukanaan menestystä – ja onnellisuuden yksi tärkeimpiä tekijöistä on sosiaalinen verkosto ja pienetkin päivittäiset positiiviset kokemukset. Olipa tavoitteesi mikä tahansa muista edetä sitä kohti itseäsi kunnioittaen ja elämästä nauttien – elämä on aivan liian lyhyt turhaan itsensä kiusaamiseen ja päivästä toiseen kärvistelyyn 🙂

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Postikortteja paratiisista

Moi ja ihanaa sunnuntaita! Tässä teille läjäpäin kuvia maisemista joissa oon viettänyt viimeiset puoltoistaviikkoa ja joissa tuun vielä viettämään toiset samanmoiset – siis täällä paratiisissa, joka tunnetaan myös nimellä Sri Lanka.

En oo liiemmin kirjoitellut mitään sen kummempia reissujuttuja, vaan niiden sijaan oon ajatellutkin tehdä reissun jälkeen vähän kattavamman postauksen mun koko reissusta: mitä tein, missä kävin, miten päädyin minnekkin ja millaisella budjetilla täällä elellään.

Sen verran voin jo kuitenkin paljastaa, että mä oon nauttinut täällä olostani täysin rinnoin! Kuten näette niin maisemat on enemmän kuin kohdillaan, ilmat on hellineet, ruoka on ihanaa ja mikä tärkeintä: seura on ollut vailla vertaansa. En edes muista puolienkaan mun uusien kavereiden nimistä, sillä täällä ei oo mitään väliä kuka oot, mistä oot tai mitä teet – kunhan vaan ollaan, hengaillaan ja nautiskellaan hetkestä.

Onneksi mulla on vielä reilu viikko jäljellä täällä! Saavuin juuri Tangalleen eikä täällä näy ihan hirveästi turisteja, mutta valkoista hiekkarantaa senkin edestä – käsittääkseni jopa viiden kilometrin verran. Kunhan täältä maltan joskus lähteä niin ennen kotiinpaluuta aion valloittaa vielä sisämaan safareineen ja henkeäsalpaavine vaellusreittineen 🙂

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa