2. Kolme tärkeintä askelta

*Sisältää mainoslinkkejä

Se ois maanantai! Eikä mikä tahansa maanantai, vaan uuden vuoden ensimmäinen maannatai – siis luonnollisesti täynnä toivoa, uskoa, luottamusta ja intoa elämään sekä omaan tekemiseen 🙂 Eikö niin? Maanantait on mulle aina viikon parhaita päiviä sillä levätyn viikonlopun jälkeen on niin mieli kuin kroppakin energinen sekä täysin valmiina uuden viikon haasteisiin.

Näin vuoden alussa monella on varmasti edessä jonkinlainen elämäntapamuutos/-remontti ja mä haluankin tsempata teitä kaikkia parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saisitte hyviä eväitä omalle matkallenne! Ja tän postauksen lopussa on muuten myös huikea arvonta, johon jokaisen kannattaa ehdottomasti osallistua. 

Persimonvanukas

Mä haluan aina rohkaista ihmisiä aloittamaan jostain pienestä, helposta ja sellaisesta asiasta jonka kokee itselleen mahdolliseksi toteuttaa. Omaa elämää ei kannata edes yrittää muuttaa kertaheitolla ylösalaisin sillä siinä ei mee yleensä kuin sekaisin – sekä kroppa, että pää.

Pari päivää sitten multa kysyttiin, että mitkä ois ne mun kolme neuvoa jotka haluaisin antaa ihmisille jotta ne vois paremmin ja se kysymys oli niin hyvä, että innostuin jakamaan ne neuvot nyt myös teillekkin. Kysymyshän on siinä mielessä hauska, että siihen ei oikeastaan ole yhtä oikeaa vastausta ja voittekin halutessanne jakaa meille muille omat neuvonne kommenttiboksin puolelle! 🙂

  1. Panosta unenlaatuun ja palautumiseen. Tän oon oppinut itse kantapään kautta ja tiedän, että mitä paremmin nukun ja palaudun päivän haasteista sitä paremmin kehityn, opin ja jaksan omassa arjessani. Kun aamulla herää virkeänä sujuu koko päivä paljon kevyemmin, ajatus kulkee töissä/opiskellessa, treeneissä riittää energiaa ja kaikki pienet vastoinkäymisetkin tuntuu helposti selätettäviltä. Samalla myös esimerkiksi ruokarytmit ja kummalliset himotukset pysyy poissa, kun hormonit on suhteellisen tasapainossa 🙂
  2. Pidä huolta suolistosta ja siitä, että se mitä syöt myös imeytyy. Jo pitkään on tiedetty, että suolisto on toiset aivomme ja siellä muodostuu mm. jopa noin 90% serotonista, joka tunnetusti vaikuttaa positiivisesti mielialoihin sekä myös ruokahaluun 🙂 Oireileva vatsa heikentää elämänlaatua, vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn ja voi jopa rajoittaa meitä tekemästä asioita, jotka tuottais meille iloa.
  3. Keskitä ajatuksesi positiivisuuteen ja yritä minimoida henkisen, negatiivisen stressin määrä kuten huonot ihmissuhteet ja valittaminen asioista, joille et yksinkertaisesti mahda mitään. Positiivisuus on nimittäin hyvin pitkälti omasta asenteesta kiinni ja siitä, miten itse haluaa asiat nähdä ja miten haluaa niihin suhtautua. Keskittymällä positiivisiin asioihin (esimerkiksi painonpudotuksessa kuinka energinen ja virkeä olo puhtaan ruoan syömisestä tulee vs. miettimällä jatkuvasti mitä kaikkea ”ei saa” syödä) kohennat huomaamattasi omaa elämänlaatuasi ja luot itsellesi uudenlaisen todellisuuden. Sellaisen, jossa kaikki on mahdollista – tai ainakin edes vähän kivempaa 😉

Mitkä ois sun kolme neuvoa? Tuun avamaan noita omiani vielä tän tammikuun aikana omissa postauksissaan, mutta noi on tosiaan mulle ne tärkeimmät 🙂

treenifiilis-1

Kun on oikeanlainen asenne, levännyt ja virkeä keho niin ne jo itsessään motivoi aktiivisempaan ja hyvinvoivempaa arkeen sekä fiksumpiin valintoihin. Jokaisen kannattaa lähteä liikkeelle sieltä mistä on itselleen helpointa ja rakentaa hyvä pohja, joka pala palalta tapojen juurtuessa elämäntavaksi muodostuu hyvinvoiva, kestävä kokonaisuus 🙂

Siihen muutokseen auttaa myös Lifefit -valmennus, jossa opetellaan erilaisia keinoja ja tapoja joiden avulla jokainen voi maksimoida oman hyvinvointinsa 🙂 Valmennuksen takana on ihanan pirteä ammattilainen Nana Heikkilä, joka tarjosi mulle arvottavaksi kolme paikkaa ensi maanantaina 9.1 starttaavaan valmennukseen!

Jos siis haluat oppia kuinka syödä terveellisesti, liikkua tehokkaasti ja kenties jopa muokata omaa kehonkoostumustasi, saada oman stressin hallintaan ja parantaa omaa palautumistasi on tää valmennus kuin sulle tehty! Kommentoimalla tätä postausta viimeistään torstaina 6.1 olet mukana arvonnassa. Blogin puolella arvon kaksi paikkaa valmennukseen ja blogin Facebook-sivulla kolmannen, joten kannattaa käydä osallistumassa sielläkin 🙂

Energistä uutta alkavaa viikkoa,

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

67 vastausta artikkeliin “2. Kolme tärkeintä askelta”

  1. Omat vinkkini olisi:
    1. Nauti tarpeeksi vettä päivän aikana. Ei liikaa, että pissalla ei tarvitse juosta jatkuvasti, mutta hetken kokeilun jälkeen huomaa kyllä mikä litra määrä itselle sopii.
    2. Etsi sinulle sopiva tapa herkutella. Se voi olla 1 herkkupäivä viikossa, 1 pv kuukaudessa tai yksi suklaanpala joka päivä. Mutta jatkuvasta mässäilystä tulee usein negatiivinen ja huono olo. Herkut myös maistuvat huomattavasti paremmilta harvemmin!
    3. Ulkoile riittävästi! Ulkoilu lisää positiivisuutta ja vireystasoa ainakin itsellä!

  2. Jep, uni, liikunta ulkona eli hapetus ja ravitsemus ja ravinnon imeytyminen keholle ja mielelle luontoa, musaa ja ystäviä sekä mielekästä tekemistä. Eiköhän noilla saisi hyvä elämän.

  3. Mukana ja tämä tulisi niin tarpeeseen. Yksin yrittäminen ei aina ole kovin tuottoisaa.

  4. Musta tärkeänä ajatuksen on myös yleinen nauttiminen elämästä, mitä voi sitten soveltaa mihin vaan. Kun nukut, nuku kunnolla, kun treenaat, tee sitä mistä nautit, ja kun syöt, pysähdy maistelemaan ja nauttimaan! Niinkuin puhuit serotoniinista, mitä enemmän elämästä osaa ottaa nautintoa irti, sitä nautinnollisemmalta elämä tuntuu, ja se taas auttaa pitämään (tasa)painon hallinnassa:)
    Itse huomasin että kun muutin uuteen maahan ja kaikki arkirutiinit hukkuvat on vaikea päästä takaisin rytmiin, ja nautinto on ainut mikä auttaa! Täällä harjoittelen nyt elämän rutiinien luomista, mutta Lifted auttaisi tukemaan varmasti ja luomaan uudet rutiinit tännekkin:)

  5. Mukana arvonnassa☺️ Lisä tsemppi kohti parempaa loppuelämää olisi tarpeen.Hyvässä valmennuksessa onnistuisi varmasti pääsemään taas monta askelta lähemmäs omia tavoitteita.
    Odotan myös innolla mitä sun hyvinvointi kalenterisi luukuista paljastuu avuksi☺️

  6. Hyvät neuvot sinulla Aino ja varsinkin suoliston hyvinvoinnista odotan kuulevani lisää!
    Omat vinkkini ovat juurikin niitä yleisesti hyväksi havaittuja eli nuku riittävästi, hyötyliiku matkat samalla ulkona happea saaden ja kun valtaosa ravinnosta on puhdasta ja terveellistä, niin jokaiseen päivään mahtuu myös hiukan herkkuja 😊

  7. Mukana!!😊 tämä olis hyvä tapa alottaa tämä vuosi, koska tämä vuosi on muutenkin muutoksia täynnä😊

    • Oikeastaan tuntuu vaikealta valita kolmea tärkeintä askelta kohti hyvinvointia, sillä onhan se niin kokonaisvaltaista… 🙂 Mutta sanompa, että riittävä ja laadukas uni, ravinteikas ja tietysti maukas ruoka sekä suloisessa suhteessa kuormittavaa ja rauhallista liikuntaa 🙂

  8. Mukana arvonnassa! Juurikin tuosta valmennuksesta olin vähän haaveillutkin 🙂

  9. Mukana 🙂

    Mulle tärkeintä on hyvä uni, koska ilman sitä ei vaan jaksa. Ja miten saa nukuttua tarpeeksi? Mulla toimii se, että liikkuu sopivasti 🙂 Kun uni ja liikunta on kunnossa jaksaa myös syödä terveellisesti.

  10. Omalle listalle tärkeimpien asioiden joukkoon unen, terveellisen syömisen ja itselle sopivan liikunnan joukkoon on noussut myös puhelimen tai lähinnä netin käytön rajoittaminen. Sitä huomaamatta ottaa jokaisena joutohetkenä puhelimen käteen ja siinä nettiä/somea selaillessa vierähtää usein enemmän aikaa kuin on ajatellut siihen käyttävänsä. Sen ajan voisi käyttää olemalla oikeasti läsnä omassa elämässään, juttelemalla perheen kanssa, lukemalla, tekemällä asioita joista nauttii. Ja illalla tuo puhelin pitäisi ehdottomasti laittaa pois jo tovi ennen nukkumaanmenoa! Rauhoittaa kummasti unta.
    Mukana arvonnassa =)

  11. Ehdottomasti mukana! 🙂 Nuo askeleet ovat hyviä ja saavutettavissa.. itse täytyisi oppia eroon tosta jatkuvasta kännykän käytöstä ja rauhoittaa ilta.. voisi vaikuttaa positiivisesti unen laatuun..
    -Johanna

  12. Mukana arvonnassa!

    Mun kolme vinkkiä on:

    1. Älä kiristä ruuan määrässä, syö ennemmin paljon laadukasta ja ravitsevaa ruokaa.

    2. Tee treenejä ulkona, todella virkistävää mielelle ja keholle!

    3. Huolehdi liikkuvuustreeneistä ja palautumisesta.

    Itse olen nämä kaikki neuvot oppinut kantapään kautta, joten pyrin pitämään nämä mielessäni nykyisin jotta keho voisi paremmin ja olisi energinen 🙂

  13. Arvonnassa mukana, täytyisi oppia syömään ilman lihomisen pelkoa

  14. Olen miettinyt aloittavani jonkun valmennuksen, joten mukana arvonnassa 🙂

  15. HEP HEP HEP! Täällä ollaan mukana! Olen miettinyt kyseiseen valmennukseen osallistumista nyt pari viikkoa ja kovasti houkuttelee 🙂

    • Tulisipa just niin oikeaan hetkeen ku oon laajahkosta vatsaleikkauksesta toipumassa. Sais palikat taas kohdilleen 😂

  16. Tekemällä muutoksesta itselle hauskaa ja mielenkiintoista. Kokeilemalla eri liikuntamuotoja ja ruokia ja löytää niistä mieluisimmat vaihtoehdot.

  17. Mukana!

    Toi sun kakkosvinkki on paras ja mulle ihan ehdoton, ei sitä suoliston hyvinvointia välttämättä tuu edes ajatelleeksi ennen ku elää takkuavan suoliston kanssa. Pahimpia asioita oli just se minkä mainitsit, että piti ja pitää yhä luopua tietyistä itelle tärkeistä asioista, esimerkiks kaikki urheilulajit (juoksu) ei sovi mun vatsalle koska tahansa, ja se on inhottavaa!

  18. Voih, tää valmennus kuulostaa kyllä tosi mukavalle! Kiva, että sait tällaisen arvottavaksi. 🙂
    Noilla kaikilla osa-alueilla ois kyllä parantamisen varaa.

  19. Vahingossa löysin tämän blogin ja heti tuli asiaa jota kaipaisin kipeästi. Energiaa ja hyvinvointia, terveellistä ja hyvää ruokaa. Tätä seuraan jatkossanin. Ja olisipa kerrankin mukava voittaa jotain😁, tämä tulisi niin tarpeeseen.

  20. Mukana. Tää olis niin mahtava juttu. Mulla nilkka ja selkä ongelmia. Ei jaksa kroppa kantaa enää yli lastia. Ylipainoa 30-40kg. Ja lääkärit sanonu et jos jatkan samaa rataa niin saattaa kahen vuoden sisällä puhjeta diabetes. Työttömällä ei oo yhtään ylimääräistä ostaa tälläsiä apu keinoja.

  21. Vau mahtava arvonta! Ehdottomasti mukana!
    Noiden neuvojen lisäksi tärkeää ois löytää itselle sopivan liikunlajin, Olipa melkein mikä tahansa.
    Sekä yrittää huolehtia että kaikki asiat pysyvät tasapainossa 🙂

  22. Mukana! Löysin sut fitfashionin snapchatista ja täytyy kyllä sanoa et oon ihan innoissani sun blogista ja snapchat stooreista! 🙂

  23. Tämä valmennus tulisi kyllä tarpeeseen! Elämäntavat retuperällä mutta motivaatio niiden muuttamisen enemmän kuin kohdallaan 😊😊😊

  24. Mukaan arvontaan! Olisi tarpeellista vähän tehdä elämäntaparemonttia raskauden ja imetyksen (herkuttelun) jälkeen..

  25. Voi ei, luin tämän vasta tänään, mutta tää ois niin mulle tähän saumaan sopiva.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta