11. Nuku paremmin

Kuun alussa, kun starttailin blogin hyvinvointikalenteria, kerroin unen ja palautumisen olevan yks kolmesta mun mielestä tärkeimmästä hyvinvointiin, terveyteen ja jaksamiseen liittyvistä tekijöistä.

Musta oli ilahduttavaa huomata, että kommenttien perusteella monet teistä oli mun kanssa samaa mieltä! Välillä musta nimittäin tuntuu, että ihmiset aliarvioi liikaa unen ja palautumisen merkitystä keskittyen jatkuvasti vaan paahtamaan täysillä eteenpäin kuin koneen lailla ja se huolestuttaa mua.

FirstBeat

Miksi se sitten on niin tärkeää? Ensinnäkin jos me ei nukuta tarpeeksi, me ei palauduta. Levon aikana meidän keho mm. korjaa itseään, rakentaa ja vahvistaa kudoksia ja meidän muisti sekä oppiminen syventyy. Eli oikeastaan öisin kaikki se mitä me päivän aikana tehdään muuttuu meille hyödylliseksi!

Luonnollisesti riittävällä unella on positiivinen vaikutus meidän arkeen suorituskyvyn, keskittymiseen ja oppimiseen, työn tehokkuuden ja laadun, mielialojen, stresinhallinan ja tietysti myös fyysisten suoritusten kautta.

Huono unenlaatu ja valvominen puolestaan voi saada aikaan pirullisen noidankehän, josta voi olla vaikea päästä irti. Ensinnäkin se lisää stressihormonina tunnetun kortisolin eritystä, voi saada luonnollisen näläntunteen sekaisin ja aiheuttaa makeanhimoa sekä ylensyömistä ja pitkällä aikavälillä luonnollisesti johtaa ylipainoon, sekä insuliintoiminnan häiriöihin ja vastustuskyvyn heikkenemiseen.

Vuoden parhaat löydöt

Mulle on vuosien varrella kehittynyt tietynlainen päivärytmi laadukasta unta tukeva päivärytmi, johon en enää itse kiinnitä varsinaisesti huomiota. Sen lisäksi mulla on tietysti myös ihan selkeitä nukahtamista edesauttavia iltarutiineja, joista viimeisimmän otin käyttöön vasta viime viikolla ja oonkin nyt nauttinut sen positiivisista vaikutuksista nukkuen kuin tukki.

Oikeastaan paljastin jo yhden mun salaisuuksista, joka on nimenomaan päivärytmi. Rytmit ja rutiinit on keholle tärkeitä, sillä niiden kautta se oppii käyttäytymään tietyllä tavalla 🙂 Pyrin joka aamu herämään ja menemään nukkumaan samoihin aikoihin, kuten teen myös päivän aterioiden ja treenienkin suhteen. Kuulostaa ehkä kaavamaisen kankealta, mutta voi pojat kuinka iso vaikutus sillä onkaan!

Krokotiilin kidassa

Pienillä asioilla on iso merkitys nukahtamisen ja laadukkaan unen kannalta, mutta kuitenkin kokonaisuus on se joka ratkaisee. Jos haluat tehdä hyviä tekoja parempien yöunien vuoksi suosittelisin kiinnittämään huomiota seuraaviin juttuihin:

  • Yllättäenkin terveelliset elämäntavat on kaiken A ja O. Päivittäinen liikunta ja terveellinen ruokavalio luo hyvän pohjan, jonka avulla keho toimii luonnollisesti sille tarkoitetulla tavalla.
  • Stimulantit, kuten kahvi ja raakasuklaa, ja raskas sykettä nostava liiikunta heikentää nukahtamista, joten niitä olis hyvä välttää vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Puhelimen, tietokoneen ja TV:n sulkeminen illalla vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Viileä ja ilmaltaan raikas, pimennysverhoilla suojattu makuuhuone
  • Rauhoittava yin-jooga tai venyttely, meditaatio ja päässä pyörivien ajatusten kirjoittaminen paperille rauhoittaa niin kehoa kuin mieltäkin

Omalla kohdalla oon löytänyt näiden perusjuttujen lisäksi mua parhaiten auttaviksi tekijöiksi hiilaripitoisen illallinen, mukillisen lämpimänä höyryävää reishillä terästettyä kamomillateetä, siniseltä valolta suojaavat lasit ja kylmän suihkun 🙂 Siinä on kombo, joka on viime aikoina siivittänyt mut keveästi unten maille!

Toki on hyvä muistaa, että nää jutut on yksilöllisiä ja jotkut muut jutut toimii toisille paremmin. Oisko sulla jotain hyviä vinkkejä, jotka mulla jäi mainitsematta?

 

Aamuista, päivän vireystasoista ja energioista puhutaankin sitten lisää myöhemmin omassa postauksessaan!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

6 vastausta artikkeliin “11. Nuku paremmin”

  1. Mulla myös rutiinit ehdottoman tärkeitä hyvän unen (ja onnistuneen edessä olevan päivän) maksimoinnissa. Huomaan heti esimerkiksi normaalista poikkeavan valvomisen – not my thing. Rutiinit kunniaan!

    Mainitsemiesi vinkkien lisäksi mulle tuli mieleen lukeminen, hämärä (ja tunnelmallinen) valaistus ennen nukkumaanmenoa ja kiitollisuusaiheiden ajattelu tai ylipäätään positiiviset ajatukset 🙂

    • Joo, mä niin allekirjoitan ton saman 🙂 Kiitollisuuspäiväkirja on ihan paras juttu kyllä <3 Mä kirjoitan mun Bullet Journaliin aina joka päivän kohalle et mikä oli parasta siinä päivässä ja vitsi siitä tulee hyvä mieli – varsinkin kun sen sitten näkee taas heti ensimmäisenä seuraavana päivänä ja sitten jotenkin automaattisesti heti keskittyy kaikkii kivoihin juttuihin 🙂 😀

  2. Mä haluaisin myös painottaa sitä, että vaikka uni on hirmu tärkeää ja olisi hyvä nukkua x määrä yössä, niin turha ottaa stressiä siitä, että joka yö pitäisi pystyä nukkumaan se x määrä.
    Hirveesti toitotetaan juuri tätä hyvän unen ja riittävän unen merkitystä, mutta unohdetaan painottaa, että jokainen yö ja uni on erilaista ja se ei maailmaa kaada, vaikka tämä tai joku toinen yö olisi huonoja.
    Mä itse oon löytänyt siitä mielenrauhan ja vaikka illalla/yöllä pyörisin vaan sängyssä, niin en ajattele heti että APUA en saa riittävää määrä unta, nyt mun huominen on pilalla. Vaan lähinnä lempeästi taputtelen itseäni ja totean, että no, tästä yöstä ei tule x määrää unta, mutta huomisesta selviän silti.

    Muuten loistava hyvinvointiin liittyvä sarja! 🙂

    • Joo, toi on ihan totta! Turha murehtiminen tosiaan vaan pahentaa tilannetta.. 😀 Itseasiassa mulla oli itellä just eilen tollanen ilta, että kun aloin nukkumaan niin jostain syystä ei vaan nukuttanu yhtään. Sit mä vaan luovutin hetkeksi ”yrittämisen” ja ihan suosiolla rupesin vähän siivoomaan ja muutenkin puuhastelemaan – ja sitte sen jälkeen taisinkin saada aika hyvin unen päästä kiinni, kun en ees muista monelta nukahdin/olisin ees katsonut enää kelloa 😀

  3. ”joista viimeisimmän otin käyttöön vasta viime viikolla ja oonkin nyt nauttinut sen positiivisista vaikutuksista nukkuen kuin tukki.”

    Menikö multa joku ohi kun en löytäny et mikä toi on? 😀

    Ja voitko heittää esimerkin sun hiilari-iltapalasta, ja kuinka paljon ennen nukkumaanmenoa syöt sen? Ois myös kiva lukea sun pätkäpaasto-ruokapäiväkirjaa mitä lupailit! Tuntuu niin hullulta et saat syötyä sen 3000 kcal neljässä-kuudessa tunnissa 😀 Haluun tietää miten siinä onnistuis! Itellä niin kova kulutus et en hokaa miten saisin kaiken mahtuu vatsaan noin lyhyessä ajassa.

    Kiitti muuten informatiivisesta blogista! 🙂

    • Heippa Kartsa! Ahh joo, eipä sitä tullutkaan mainittua selkeästi – eli se ”viimeisin” uusi juttu on kylmä suihku ennen nukkumaanmenoa 🙂 Välillä käyn avannossa, mutta joka ilta en vaan ennätä/jaksa kävellä sinne asti, haha 😀 Mä teen tosiaan ihan oman postauksensa pätkäpaasto-ruokapäiväkirjasta heti kunhan ennätän! Mutta tosiaan illalla syön yleensä ihan vaan perus puuroa proteiinilisällä, hedelmiä ja siemeniä, kookosöljyä/gheetä ja sen sellasta aina vähän kaappien sisällöstä riippuen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *