"10+1 tapaa laihtua"

Alunperin mun piti tulla purkamaan teille tunteitani laihdutusta kohtaan. Sanat dieetti ja laihdutus särähtää aina aika pahasti omaan korvaan, johtuen varmasti omista huonoista kokemuksistani. Eilen töissä osui taas silmiin jokin lehtiotsikko, jossa luvattiin kymmenen varmaa keinoa kesäkropan saavuttamiseksi ja taas kerran sisälläni kuohahti.

Sinällään ne vinkithän on oikeasti toimivia ja musta hienoa, että tutkittuja tuloksia tuodaan ihmisten tietoon ja pyritään helpottamaan taistelua ylipainoa vastaan. Mutta se tyyli, millä se tieto tuodaan esille – se tapa tarjota oikotietä onneen, on musta hieman huono – se että tarjotaan kuuriluonteisia ratkaisuja pysyvien muutosten sijaan. Sitä oikotietä kun ei ole, eikä kannata mennä sieltä mistä aika on matalin. Elämäntapamuutoksessa maltti on valttia ja sinnikkäät tyypit kyllä saavuttaa tavoitteensa 🙂

Miten teillä elämäntapamuutoslaisilla muuten menee projektienne kanssa? 🙂
 

Monet on varmasti saavuttaneet hienoja tuloksia ja kaikilla fiilis on varmasti kohennut mitä pidemmälle kevät on edennyt. Elämäntapamuutoksessa parasta on se, että samalla tyylillä voi elää loppuelämänsä. Ei tarvitse miettiä laihduttamista, kun juurtaa ne elämäntavat osaksi arkeaan. En mä ainakaan enää esimerkiksi osais olla juomatta vettä montaa litraa päivässä, vaikka haluaisinkin – se on vähän sama homma, kun viime viikolla jouduin työstämään potkunyrkkeillyssä potkutekniikkaa uudestaan tooosi kauan, kun olin opetellut sen aluksi ihan päin prinkkalaa 😀

Kun painoa pudottaa on kulutus suurempaa kuin energian saanti – tän suhteen muuttaminen tasapainoon on varmasti monille haaste sen jälkeen, kun on tavoitepainonsa saavuttanut. Itsekin taistelin kuukauden ajan edelleen tippuvan painoni kanssa ja tuskastelin aamuisin puntarilla, että miksi se numero ei vaan lopeta tippumistaan! Mulla se tasapaino löytyi vain kokeilemalla sillä se on jokaisella henkilökohtainen. Ja voi sitä ilon päivää, kun se painon tippuminen vihdoin loppui 🙂 Silloin tiesin onnistuneeni.

Itsehän en noudata mitään tiettyä ruokavaliota tai dieettiä. Pyrin syömään tasapainoisesti niin hiilihydraatteja, proteiineja kuin rasvojakin – tietysti ruokavalioni avulla mulla on tarkoitus tukea lihasten kasvua. Ruuassa mun kaikki huomio menee sen terveellisyyteen, ravitsevuuteen ja laatuun 🙂 Säännöllinen ateriarytmi, oikeat annoskoot ja riittävä energiansaanti on kyllä ehdottomasti paras keino pysyvään painonhallintaan. Liikunta puolestaan on loistava tuki oikeanlaiselle ruokavaliolle ja ehdottomasti yksi parhaimmista hyvän olon lähteistä.

Koska aikoinani olen kokenut jos jonkinmoisia epäonnistuneita dieettikokeiluja, painiskelin pitkään joidenkin päähänpinttymien kanssa. Esimerkiksi mulla oli tietynlainen pakkomielle tyhjällä vatsalla tehtyihin aamutreeneihin ja järkyttävä kammo hiilareiden syöntiä kohtaan. Hiilareita osaan onneksi nykyään syödä riittävästi ja muutenkin suhteeni ruokaan on nykyään normaali – mielestäni kaikkea voi syödä, kohtuudella. Perus lautasmallia noudattamalla painonhallinta on musta älyttömän helppoa 🙂

Ja kyllähän niitä vinkkejä tulee edelleen poimittua niistä lehdistä ja muista blogeista omaan arkeen. Aivan kuten eilenkin postailin siitä kahvin tehosta treenibuusterina. Tälläiset kroppaan ja sen toimintaan vaikuttavat tutkimukset kiehtoo mua ja musta on huippua päästä testailemaan niitä itse käytännössä ja kokeilla, onko niissä oikeasti mitään perää. Ja tottakai mä tahdon treenistäni kaiken mahdollisen tehon irti – mitä enemmän hikeä ja väsyneempi  muija treenin jälkeen, sitä parempi! 😀

En vain pidä siitä tyylistä, kuinka niitä markkinoidaan niin paljon laihduttamisen näkökulmasta… tajuatteko mitä ajan takaa?

Ruokaa – esimerkiksi reseptejä ja uusia elintarvikkeita –  mainostetaan mahollisimman vähärasvaisina ja kevyinä ja sitä korostetaan – vähäkalorisuutta. Mutta herranjumala, ihminenhän tarvii toimiakseen energiaa, juuri niitä kaloreita! Tiedän kyllä, että paino putoaa kun kuluttaa vähemmän kuin syö – mutta kaikilla ei ole sitä tarvetta Sitten syödään liian kevyesti, kun valitaan vain näitä esiinnostettuja terveys- ja laihdutustuotteita/ruokia. Sen vähäkalorisuuden sijasta tulisi keskittyä enemmän siihen, mitä syö entä kuinka paljon syö..
Mutta huono itsetunto ja vääristynyt peilikuva yhdistettynä jatkuvaan laihdutuksen tuputtamiseen kaikkialta voi olla erittäin kohtalokas yhdistelmä – erityisesti nuorten tyttöjen kohdalla. Kaikilla ei ole taitoa käsitellä lukemaansa tietoa järkevästi, varsinkaan jos on vähänkään epätoivoinen peilikuvansa kanssa. Mulla itselläni on ollut niin vaikea suhde ruokaan, että tiedän mistä puhun. Ja tiedän kuinka helposti sellaisen saa itselleen hankittua.

Lisäksi lehdissä vielä luvataan tietyn treenin tuovan näkyviä tuloksia lyhyessä ajassa – korostetaan treenin tehokkuutta ja tapoja lisätä kalorinkulutusta. Monesti se oikotien etsiminen johtaa ylilyönteihin ja sitten treenataan hullun lailla joka päivä vuodattaen litroja hikeä.

Mihin se johtaa? Yleensä liialliseen kulutukseen ja liian vähäiseen energiansaantiin. Pakkomielteiseen käyttäytymiseen – joka päivä seistään puntarilla joko sen nollakalorisen jugurtin syöminen ja 200vatsalihasliikettä päivässä on tehnyt musta 5kg kevyemmän? Ja kun tän kaiken mainonnan kohteen on myös nuoria, itsestään epävarmoja naisen alkuja niin siirrytään kauas hyvinvoinnin ja terveyden akselilta, kohti mahdollista syömishäiriötä.

 
Tulipa taas tekstiä. Toivottavasti sieltä löytyy se punainen lanka jostain! Näin aamusta se saattaa joskus hukkua noiden nukkuvien aivosolujen joukkoon ;D

Huh ja viikot kyllä menee hurjaa vauhtia nykyään, nytkin eletään jo keskiviikkoa ja ihan vasta oli sunnuntai. Aurinkokin on paistanut niin ahkerasti, että näilläkin korkeuksilla alkaa pyörätiet kohta olla juoksukunnossa, jeeee! <3

 
Energistä ja aurinkoista loppuviikkoa kaikille ! <3
Aino

24 vastausta artikkeliin “"10+1 tapaa laihtua"”

  1. Mulla ei aivot ehkä toimi vielä ihan täysillä, enkä mä edes varmaan osais jaaritella pidempään niin tyydyn vaan lyhyesti toteamaan, että kiitos ! <3 Ihan mielettömän hyvä postaus ! Tämmösiä sais tulla useemminkin vastaan, siis muissakin blogeissa, nimittäin tässä on just eikä melkeen loistava esimerkki ja ohje niiden neljässä viikossa rantakuntoon -dieettien tilalle.Muuten muutosprojekti sujuu ihan loistavasti ! Tavoitteena siis nimenomaan painon ja syömisen lisääminen rauhalliseen tahtiin salitreenin avustamana. Välillä tulee edelleen niitä hetkiä että ei herranjestas emmä VOI syödä näin paljon, mutta sitten ku pääsee sinne salille tekemään ja huomaa sen energian millä se treeni lähtee sekä tietty ne tulokset niin kyllä sen huomaa, että syöminen on vaan ihan parasta 😀

    • Kiitti Oona<3Ja kylläpä kuulostaa hyvälle, oon susta tosi ylpee! Yks elämän parhaimpia oivalluksia on kyllä rakkaus ruokaan <3 Hahha 😀

  2. Kiitos kivasta postauksesta!Mulla itelläni juuri tuo laihdutus aiheutti syömishäiriön ja sen alkuvaiheissa ihmettelin kun paino vaan putosi ja putosi vaikka lopetin laihdutuksen. Noilla lehtijutuilla ja muilla median laihdutus-ja kiinteytys-jutuilla oli myös iso vaikutus mun syömishäiriön pahenemiseen. Tällä hetkellä on liikuntakielto ja ateriasuunnitelma käytössä että painoa tulis lisää ja mun hormonitoiminta käynnistyis. Oon vaan niin vihanen ittelleni kun aloin vähentää syömisiä kun piti aina syödä vähemmän kun muut ja ylipäätänsä että menin tekemään tollasia tyhmyyksiä, koska rakastan liikuntaa ja sitäpä ei nyt vähään aikaan harrasteta.

    • Tuo median tuputus kyllä tekee hommasta tosi helposti pakkomielteistä 🙁 Tosi kurjaa, että oot joutunut liikuntakieltoon, mutta loistavaa kuitenkin, että oot saanut apua ja hoitoa – nopeammin kun huomaatkaan oot taas hyvässä kunnossa ja saat luvan taas harrastaa liikuntaa! Liikunta on kyllä ihanaa, mutta terveys ennen kaikkea :)Paljon tsemppiä ja voimia parantumiseen!<3

  3. Aivan loistava postaus ja tärkeästä aiheesta, kiitos! Itse en viitsi enää ostaa mtn naistenlehtiä etc, kun kaikki on täynnä semmosta sontaa 😀 enkä ymmärrä noita ligh tai kalorittomia tuotteita, itse kilpaurheilevana käytän normi oivariinia ja kevytmaitoa päivittäin ym muita kunnon tuotteita eikä ne näy kropassa kyllä missään 😀 kohtuus kaikessa, niin myös ruuan kuin urheilunkin kanssa.

    • Hah joo, mäkään en niitä enää osta – töissä niitä vaan pakostakin osuu kokoajan silmiin.. 😀 Tosi fiksua puhetta, oon sun kanssa ihan samaa mieltä!Kiitti fiksusta kommentista 🙂

  4. Heiii 🙂 Ei liity postauksen aiheeseen juurikaan, mut kuinka kauan sulla yleensä menee salilla? Mulla menee treeniin about 50min ja tuntuu et se on kauheen vähän kun muut kehuu olleensa salilla tyyliin 3h….. 😀

    • Mun mielestä tässä tapauksessa laatu korvaa määrän ;D Mä siis itse treenaan nelijakoisella ohjelmalla ja tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa – teen siis lyhyitä ja tosi intensiivisiä treenejä, kestoltaan just jotain 50min, maksimissaan tunnin :)Ennen treenailin itsekkin salilla lähemmäs kahden tunnin settejä, mutta tää lyhyt ja tehokkaampi treeni on kyllä mun mielestä tällähetkellä ihan kingiä! 🙂

    • Joo mullakin ne on melko intense, 7min juoksumatolla 9.5-12.5 km/h ja sit 3-jakoisen treeniohjelman joku osa läpi, jalkatreeniin menee pisimpään mut käsitreenit menee lämmittelyineen 45min ja oon sen reenin jälkeen kyllä vallan kuollut.. 😀 Että ehkä tää ei oo niin kauhean väärin. Kiitti 🙂

    • Kuulostaa kyllä hyvältä:) Ja tärkeintähän se on se, miltä sen treenin jälkeen tuntuu – mäkin oon nykyään monesti paljon enemmän poikki treenin jälkeen entä niiden 1,5tunnin settien jälkeen 😀 Ja fiilis on mitä parhain!

  5. Tää kyllä oli yks sun parhaista postauksista ! Näihin nuorten syömishäiriöihin kyllä löytyy syynsä kun yhtään kattelee bussipysäkeillekkin pikkuhiljaa ilmestyviä bikinimalleja, ja silti kauhistellaan miten niin monella on jne. Täältä saa tosi paljon hyviä vinkkejä treenaamiseen. Mä oon vaihtanu mun ruokavaliota nyt treenin kannalta kannattavampaan enkä enää siihen pitää laihtua kaavnaa, ja helpommin on painoa pudonnut, tosin vielä vois vähän tota veden juontia vähentää. En ymmärrä miten mutta mulla siis saattaa päivässä mennä 3 litraa vettä ja kaks lasia maitoa siihen päälle, tää on ihan järkyttävää! 😀

    • Kiitos Justiina!Ja kuulostaa kyllä tosi hyvältä – varmasti fiiliskin on parempi! Parempi sentään noin päin, että sitä vettä tulee juotua liikaa entä liian vähän:)

    • No ainakin häiriintynyt suhtautuminen ruokaan – kituutin itseäni tosi niukalla ruokavaliolla ja sitten ahdistukseen viikonloppuisin ahmin epäterveellistä ruokaa – ja seuraavan viikon taas kituutin, koska oli niin paha morkkis siitä viikonlopusta.. Myös tietynlaista ”ruuan syrjintää” eli ortoreksian oireita (vain harva ruoka terveytensä puolesta kelpas syötäväksi..) mulla oli jossain välissä. Nykyään tosiaan oon päässyt noista ajatuksista onneksi eroon!:)

  6. Tosi hyvä postaus, me like it :)Tärkeä sanoma ja hirveän vähän tähän on kukaan tarttunut. Mutta onneksi nyt on enempi tullut tää ”vahva ja terve on kaunista” eikä aina vaan sitä että pitää olla laiha.

  7. Hei! Millaisella kalorivajeella olet laihduttanut? Tai laskitko kaloreita? Jos laskit niin ihanko päivittäin? Koitan laihduttaa, mutta luulen suhtautumiseni ruokaan muuttuvan vain entistä huonommaksi mikäli alan päivittäin laskea kaloreita…

    • En laskenut kaloreita – ja elin aivan liian suurella kalorivajeella, jolloin mulla lähti siis ihan hirveesti lihasta mukana 🙁 Päivittäinen kalorien laskeminen ei ehkä ole oikea ratkaisu, mutta kannattaa laskeskella kuitenkin joku ”suuntaa antava” ruokavalio, jotta et vahingossakaan syö liian vähän. Sitä yllättyy, kuinka paljon sitä voi syödä ja silti se energiamäärä ei oo riittävä:)

  8. Voi Aino, ihana postaus, jotenkin tän mukana lähti iteltäki turhat huolet jatkuvasta dieettaamisesta pois. Kuhan treenaa, syö terveellisesti ja lepää niin eiköhän minustakin ihan ok kroppanen tule ajan kanssa! 😀

    • Heiii Minna vähän huippua! Muista rento asenne ja nauttia siitä mitä teet, niin se kyllä palkitaan sitten<3 Ja OK kroppa?! Sullahan on jo tosi hyvä kroppa…hölmö! :DEns viikolla vois käyä sulkkiksen sijasta kuluttaan vähän asvalttia, mitäs sanot? 😉

    • Nautin kyllä, ei oo pitkään aikaan tarvinu pakottaa itteensä lenkille tai salille kun liikkumisesta on tullut semmonen rutiini ja osa elämää 🙂 ja se ihana fiilis mikä siitä tulee, ah ♥. ja kyllä mä oon jo paljon tyytyväisempi omaan kroppaani kuin ennen, mutta haluan vaan kiinteyttää 🙂 Ja voidaan käydä lenkillä! Aloin vaan aika vasta tässä juoksemaan taas niin en tiiä kuin lujaa ja pitkään jaksan mutta käydään kokeilee! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta