Viikonlopun nautinto

Aamukahvi. Mun sormet ei riitä laskemaan kuinka monta ihmistä mä tunnen, jotka ei saa päiväänsä aamulla käyntiin ilman kahvia – ilman sitä olo tuntuu pöhnäiseltä, puoliuniselta eikä ajatuskaan tunnu luistavan. Mistäkö tiedän? No siitä, että oon itse kuulunut täsmälleen samaan jengiin.

Aamukahvi

Mulla on ollut on-off -rakkaussuhde kahvin kanssa jo vuosien ajan. Vielä vuosi sitten olin siinä pisteessä, että saatoin parin tunnin aikana juoda toimistolla jopa pannullisen kahvia ihan huomaamattani pelkästä tottumuksesta. Kun ennen kahvin juomisesta oli tullut energinen ja skarppi fiilis, alkoi silloin päälle nousta täysin päinvastaisia fiiliksiä: mun keskittymiskyky katosi olemattomiin, mun pinnasta tuli todella lyhyt ja kaikki pienetkin asiat paisui jättisuuriksi.

Kofeiini sai mun kropan ja pään käymään ylikierroksilla, ja sen aikaisemman kahvin aikaansaaman onnentunteen tilalle oli tullut jatkuva adhd-olo ja sen rinnalle tuskainen hikoilu. Jostain syystä koin kuitenkin tarvitsevani sitä jaksaakseni kaikki työjutut, treenit, muut harrastukset ja sosiaalisen elämän.

Aamukahvi

Onneksi ayurvedakonsultaatiossa sain pisteen mun järjettömälle kahvinjuonnille, sillä ayurvedalääkärin mukaan en tarvinnut kofeiinia tai muitakaan piristeitä sillä kävin jo valmiiksi ylikierroksilla – jotenkin hassua, ettei sitä tullut itse edes ajatelleeksi– ja mun kropan oli ennemminkin opittava rauhoittumaan.

Ne oli kuin taikasanat, jotka iskostui syvälle mun mieleen.

Lopetin kahvinjuonnin sillä istumalla ja huomasin jo viikossa oman olon olevan seesteisempi. Nykyään en tarvitse kahvia pitääkseni itseäni keinotekoisesti virkeänä ja energisenä. Sen jälkeen, kun lopetin kahvinjuonnin on myös mun unenlaatu parantunut – ja heti niinä päivinä joina juon kupillisen tai kaksi, huomaan ettei iltaisin oo yhtä helppoa rauhoittua ja saada unta. Hyvin nukuttu yö on kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kahvinjuonnille, sillä sen ansiosta mieli ja keho pysyy oikeasti skarppina ja toimintakykyisenä läpi pitkänkin päivän 🙂 Ainakin mulla.

AamukahviKuvat: Pete Huttunen

Rakastan silti kahvia. Se hetki, kun saa kuumana höyryävän kahvikupposen käteensä ja saa nautiskella siitä kaikessa rauhassa – se on ihanaa. Mulle se sopii juuri niihin päiviin, kun mun ei tarvi tehdä yhtään mitään ja saan nauttia vaan olemista, silloin kun ei oo vaaraa sille että kolmen asian ”to do” -lista alkaa tuntumaan ylitsepääsemättömältä ongelmalta.

Pakkomielteestä nautinnoksi – sellainen on mun tarina kahvin suhteen. Musta on ihanaa, että osaan nykyään arvostaa sitä ja fiilistellä kuinka hyvältä se maistuukaan – kuinka sen ääressä on ihana pysähtyä hetkeksi nautiskelemaan elämän pienistä hetkistä. Juuri niistä, jotka tuntuu itsestäänselvyyksiltä mutta on paljon enemmän.

Onko kahvi sulle jokaisen aamun ”must have” vai saako se sutkin käymään ihan ylikierroksilla? 

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Sokerittoman sudenkuopat

Syyskuu lähenee kohti loppuaan! Nyt onkin oikeastaan enää viikko syyskuuta – sokeritonta sellaista – jäljellä. Miten teillä on mennyt? Onko ollut helppoa, vai millaisia haasteita ootte kokenut kuluneen kuukauden aikana?

Yksi yö

Mulle tää sokeriton on tehnyt todella hyvää. Oon selkeästi onnistunut siinä mitä oon halunnut: vähentänyt työpaikalla turhaa napostelua ja keskittynyt entisestään kunnon aterioihin, mitkä helposti kiireisessä arjessa unohtuu. Ja niihin aion panostaa jatkossakin! On niin ihanaa, kun on aamusta iltaan tasaisen energinen ja virkeä olo.

Tälläinen ”kokeilu” onkin toimivaa, jos se onnistuu luomaan uusia positiivisia elämäntapoja. Kun taas pelkkä kuukauden itsensä kiusaaminen ja jatkuva negatiivinen ”en saa syödä sokeria” -ajattelu harvoin johtaa positiivisiin lopputuloksiin (oikeastaan vaan jatkuvaan sokerin ajatteluun ja siten jopa ehkä entistä suurempaan makeanhimoon). Sen vuoksi en kannatakkaan varsinaisia lakkoiluja, vaan ennemminkin haluan rohkaista tekemään pieniä muutoksia joiden avulla pystyy rakentamaan parempia elintapoja ja siten terveempää, elinvoimaisempaa tulevaisuutta itselleen.

Agata Bakery

Lakkoiluasenteen lisäksi sokerittomassa on myös muita huolestuttavia puolia. Ensinnäkin sokerin korvaaminen keinotekoisilla makeutusaineilla ei ole terveellinen vaihtoehto – tällä hetkellä muodissa tuntuu olevan etenkin sokerittomat ja proteiinipitoiset tuotteet, joiden ainesosaluetteloista löytyy paljon lisäaineita ja usein mm. aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Myös nämä ovat makeita ja ruokkivat makeannälkää sen sijaan, että onnistuisivat kukistamaan sen oikean ongelman.

Olisi tärkeää oppia tutkimaan rehellisesti omaa syömiskäyttäytymistään ja miettimään, mistä oma himo sokerille johtuu. Sen sijaan, että keskittyisi pelkästään sokerin karsimiseen, olisi hyvä oppia korvaamaan se huono tapa uusilla hyvillä tavoilla – sellaisilla, jotka ravitsee sekä kehoa että mieltä.

kroatia-split-1-610x407

Sokerittomalla rupeaa myös herkästi turhan natsiksi. On helppoa ja yleistä alkaa välttelemään kaikkea sokeripitoista hedelmistä lähtien – ja niiden sijaan suosia juurikin edellämainittuja keinomakeutettuja herkkuja. Luonnon antimet ovat aina terveellinen vaihtoehto ja ne sisältävät luonnolista sokeria, sekä niiden lisäksi vielä muita kehollemme tärkeitä ravinteita.

Siinä vaiheessa jos alkaa tuntemaan huonoa omaatuntoa omenan tai banaanin syömisestä pitäisi hälyytyskellojen alkaa soida ja tajuta, että nyt ollaan menty metsään ja pahasti.

Helposti sokerittoman lisäksi muutoksen alle otetaan myös muita ”projekteja” ja sehän tiedetään, että jos yrittää muuttaa kaiken kerralla ei lopputulos ole yleensä kovinkaan onnistunut. Jotkut uudet tavat voivat myös huomaamatta lisätä makeanhimoa, jos vaikka energiantarve kasvaa (ehkä jopa tulee syötyä liian vähän?) tai huomaamatta unen määrä pienenee.

annanjuhlat25-610x407

Elämä ei ole joko tai eikä sitä ole ruokakaan. Ja ennenkaikkea elämän ei tulisi olla ainaista jokaisen suupalan miettimistä ja punnitsemista. On täysin mahdollista elää elämää muutenkin kuin a) täysin ilman sokeria tai b) jatkuvassa sokerikoukussa kituen. Sieltä välimaastosta löytyy kohtuus, terveellinen ja rento asennoituminen, josta jokainen voi oppia nauttimaan oikeanlaisten työkalujen avulla.

Haluaisitko siis päästä makeanhimosta pysyvästi? Samalla elämästä makeasti nauttien? Jos vastasit edes toiseen kysymyksistä mynöntävästi on mulla sulle hyviä uutisia! Nimittäin ihanan, inspiroivan Leenin suosittu ”Taltuta makeanhimo” -verkkokurssi alkaa taas ensi maanantaina 26.9 ja saan tarjota kurssin teille mun lukijoille 49€ hintaan (norm. 59€). Saat aktivoitua tarjoushinnan alekoodilla ”ainomakela” ja se on voimassa sunnuntaihin 25.9 asti!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa